کرونا؛ ماموریت‌های آژانس فضایی اروپا را به تعویق انداخت

به دلیل همه گیری بیماری کرونا، مریخ نورد فوق پیشرفته «رزالیند فرانکلین» تا سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان اعلام کرده اند ویروس کرونا سبب به تاخیر افتادن ماموریت‌های اکتشافی به سیاره مریخ شده است.

آژانس فضایی اروپا، مشهور به ESA و آژانس فضایی روسیه، به نام روس کاسموس، در نظر داشتند تا در تابستان سال میلادی جاری، مریخ نورد رزالیند فرانکلین را به سیاره مریخ ارسال کنند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکل‌های ایجاد شده در اثر آن و نیاز به انجام چندین پرتاب آزمایشی قبل از ارسال مریخ نورد، پرتاب رزالیند فرانکلین تا سال ۲۰۲۲ به تعویق افتاد.

این مریخ نورد، ماموریتی مشترک بین روسیه و اتحادیه اروپا به نام اگزومارس است. مریخ نورد رزالیند فرانکلین قرار بود درماه جولای یا اوایل آگوست سال جاری زمین را برای رسیدن به سیاره مریخ ترک کند.


به گفته کارشناسان پرتاب با توجه به نیاز برای قرارگیری موقعیت ویژه سیاره‌های مریخ و زمین تا اکتبر سال ۲۰۲۲ به تعویق می‌افتد. قرار است مریخ نورد رزالیند فرانکلین برای بررسی نشانه‌هایی از حیات باستانی در سیاره مریخ در میلیون‌ها سال پیش به مریخ ارسال شود.


بیشتر بخوانید: شواهدی جدید و باورنکردنی از حیات در سیاره مریخ


موشک مخصوص پرتاب مریخ نورد به وسیله کارشناسان آژانس فضایی روس کاسموس ساخته شده است. به گفته کارشناسان تمامی تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری مریخ نورد تکمیل شده است، ولی برای پرتاب چندین آزمایش مهم باید انجام شود. کارشناسان برخی مشکل‌های نرم افزاری، مشکل مربوط به چترنجات کپسول حمل کننده مریخ نورد و حتی آلوده شدن تیم سازنده مریخ نورد به ویروس کرونا را از جمله دلایل تعویق پرتاب اعلام کرده اند.

پس از پرتاب در سال ۲۰۲۲، مریخ نورد در حدود ماه‌های آپریل یا ژوئن درمنطقه به نام Oxia Planum در نیمکره شمالی سیاره مریخ فرود خواهد آمد.


تاکنون دو بار آزمایش چتر نجات مریخ نورد با شکست همراه شده است و به گفته کارشناسان نیاز به آزمایش‌های جدی‌تر برای جلوگیری از آسیب دیدن مریخ نورد در زمان فرود بر سطح سیاره مریخ است.


مریخ نورد رزالیند فرانکلین به نام یکی از پیشگامان علم ژنتیک، خانم رزالیند فرانکلین نام گذاری شده است. این مریخ نورد نورد دارای مته‌ای منحصربه فرد برای حفاری عمق ۲ متری سیاره مریخ و نمونه برداری از آن است.

رزالیند فرانکلین همچنین دارای ابزار‌هایی برای انجام ۱۳ آزمایش علمی بین تجهیزات عملی خود است. با وجود به تاخیر افتادن دو ساله پرتاب مریخ نورد رزالیند فرانکلین، سه ماموریت مریخ دیگر ازجمله پرتاب مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ ناسا با نام جدید مریخ نورد پشتکار در موعد مقرر درسال میلادی جاری انجام خواهد شد.


چینی‌ها هم پرتاب یک مریخ نورد اواخر سال میلادی جاری در دست اجرا دارند و کشور امارات هم درنظر دارد ماهواره‌ای برای قرار گیری در مدار سیاره مریخ با استفاده از موشک حمل کننده H-۲A ژاپنی در تابستان سال میلادی جاری به فضا پرتاب کند. 
کارشناسان علت متوقف شدن پرتاب مریخ نورد رزالیند فرانکلین را محدودیت سفر کارشناسان به کشور‌های مختلف اعلام کرده اند. پروژه ارسال مریخ نورد رزالیند فرانکلین به سیاره مریخ از سال ۲۰۰۵ شروع شده و سال‌ها تکمیل مریخ نورد به طول انجامیده است.

هدف اصلی ماموریت اگزومارس، کشف نشانه‌هایی از حیات و زندگی در سیاره مریخ در زمان حاضر یا گذشته‌های دور سیاره است. یکی از هدف‌های ماموریتی مریخ نورد رزالیند فرانکلین، کشف متان ماده شیمیایی است که به گفته کارشناسان یکی از عنصر‌های ضروری برای حیات ماده شیمیایی متان است.

منبع: spaceflightnow
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار