۶ راهکار ساده برای تقویت ریه‌ها و دستگاه تنفسی

رژیم غذایی سالم و خوردن غذا‌های سرشار از ویتامین‌های A، C، E و مواد معدنی شامل روی، پتاسیم، سلنیوم و منیزیم همگی به حفظ سلامتی سیستم تنفسی شما کمک می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  دستگاه تنفسی که از مجاری هوایی، ریه‌ها، عضلات و رگ‌های خونی متصل به آن‌ها تشکیل شده، اکسیژن را در سراسر بدن ما حمل می‌کند. این کار انجام تمام فعالیت‌ها و عملکرد‌های دیگر بدن را ممکن می‌سازد، بنابراین وقتی مشکلی در سیستم تنفسی فرد رخ می‌دهد، تمام بدن او با اختلال مواجه می‌شود. در این روز‌ها که ویروس کرونای جدید شیوع پیدا کرده، تقویت سیستم ایمنی و توجه به سلامت بدن به خصوص دستگاه تنفسی، اهمیت بیشتری یافته است. در این اینفوگرافیک شش راهکار ساده برای پیشگیری از بروز اختلال‌های ریه و دستگاه تنفسی را با هم مرور می‌کنیم.

۱- فضای سبز را به خانه بیاورید

نگهداری از گل‌ها و گیاهان طبیعی در خانه به دلیل توانایی‌های طبیعی گیاهان برای از بین بردن برخی سموم موجود در هوا، تامین اکسیژن و کیفیت هوا را در محل زندگی ما افزایش می‌دهد. این کار به خصوص در فصل زمستان و تعطیلات که بیشترِ وقتِ خود را داخل خانه می‌گذرانیم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

۲- تناسب اندام و فعالیت کافی داشته باشید

ورزش کردن برای ریه‌ها بسیار مفید است. ورزش باعث بهبود گردش خون و تقویت عضلات ما می‌شود؛ یعنی دو موضوع مهم که ریه‌های سالم برای انجام کار خود به آن نیاز دارند. به همین دلیل ورزش کردن به کارآمدتر شدن ریه‌ها کمک می‌کند.

۳- از رژیم غذایی سالم پیروی کنید

رژیم غذایی سالم و خوردن غذا‌های سرشار از ویتامین‌های A، C، E و مواد معدنی شامل روی، پتاسیم، سلنیوم و منیزیم همگی به حفظ سلامتی سیستم تنفسی شما کمک می‌کند. مقادیر پایین و کمبود برخی از مواد مغذی خاص با بروز تعدادی از بیماری‌های ریوی مرتبط است.

۴- مقادیر زیادی آب بنوشید

نوشیدن مقادیر زیاد و کافی آب برای حفظ سلامتی از اهمیت زیادی برخوردار است. تامین آب بدن نقش مهمی در حفظ سلامت ریه‌ها دارد. همچنین نوشیدن آب به رقیق شدن ترشحات مخاطی که به طور طبیعی هر روز در ریه‌های شما تجمع می‌کنند، کمک می‌کند که در نهایت به تسهیل تنفس منجر می‌شود.

۵- دست‌های خود را بشویید

شست‌وشوی صحیح و مرتب دست‌ها باعث می‌شود تا میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌هایی که می‌توانند به شدت به ریه‌های شما آسیب برسانند، از جمله آن‌هایی که باعث سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا می‌شوند، از بدن شما دور بمانند. همچنین برای دور نگه داشتن ویروس‌ها از سیستم تنفسی بدن‌تان، حتماً تلفن‌های همراه و هندزفری و هدفون‌های خود را مرتب ضدعفونی کنید.

۶- از استعمال دخانیات جدا خودداری کنید

این نکته را مطمئناً بار‌ها شنیده‌اید که استعمال دخانیات اعم از کشیدن سیگار، قلیان و موارد مشابه مانند استفاده از آدامس‌های تنباکو برای سلامت ریه‌ها و سلامت کلی بدن مضر است. دلایل علمی بسیاری وجود دارد که ترک استعمال دخانیات، موثرترین روش برای حفظ سلامت و تقویت سیستم تنفسی است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
من اینو نمی خواستم حیف
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه قاضی
۱۴:۰۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
ککه هست چیزی که من میخوام نیست حیف
آخرین اخبار