یک و تیر و چند نشان با اجرای طرح های آبخیزداری

سیلاب و باران‌های سیل آسا از جمله بلایای طبیعی هستند که در پس آن‌ها نتیجه‌ای جز فرسایش خاک و کاهش محصولات کشاورزی ندارد، اما با اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌توان مانع این اثرات سو شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، خاک غنی سرمایه‌ای ارزشمند است که در گذر سال‌های طولانی بوجود می‌آید و در صورتیکه خاک فقیر یا عاری از مواد غنی باشد، امکان انجام فعالیت‌های کشاورزی را نا ممکن کرده و کشاورزان و روستائیان را با مشکل مواجه می‌کند.

حال تصور کنید که خاک غنی بر اثر سیلاب و بارش‌های سیل آسای باران، دچار فرسایش شده و سرمایه‌ای غنی و یکی از عوامل مهم در رشد گیاهان و تولید محصولات کشاورزی، از دست برود.

طرح‌های آبخیزداری، زنجیره‌ای از اشتغال و حفاظت از مواهب الهی

طی سالیان گذشته اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با انجام مطالعات علمی و تخصصی، طرح‌هایی نظیر آبخیزداری بیولوژیک را اجرایی می‌کند تا با احداث سازه‌های سنگ ملاتی، علاوه بر جلوگیری از هدررفت آب، باعث غنی شدن پوشش گیاهی منطقه شود و در زمان سیل و بارش باران، خاک دچار فرسایش نشود.

طرح‌های آبخیزداری بیولوژیک به همت منابع طبیعی و آبخیزداری در بسیاری از استان‌های کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد در حال اجرا است و تاکنون نتایج مثبت و قابل توجهی برای مناطقی که این طرح‌ها در آن‌ها در حال اجرا است، به دنبال داشته است.

به منظور بررسی وضعیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آخرین وضعیت اجرایی آن‌ها با مسئولان مربوطه گفت و گو کردیم.

طرح‌های آبخیزداری، زنجیره‌ای از اشتغال و حفاظت از مواهب الهی

مدیریت منابع پایه با اجرای طرح‌های آبخیزداری

غلامحسین حکمتیان مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، گفت: طی سال‌های گذشته، انجام مطالعات تفصیلی اجرایی در این حوزه به مساحت ۶۳۰ هزار هکتار با همکاری شرکت‌های مطالعاتی آغاز و وارد مرحله اجرایی شد.

او افزود: طرح‌های آبخیزداری شامل سازه‌های سنگ ملاتی و یا خاکی هستند که اجرای آن‌ها می‌تواند علاوه بر کاهش خسارت سیل‌های ویرانگر، به تقویت سفره‌های آب زیر زمینی و به تبع آن رشد محصولات کشاورزی، کمک شایانی کند.

اجرای سازه‌های مکانیکی در حوزه‌های آبخیز به حجم ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب تا سال ۱۳۹۷ انجام شده و در سال ۱۳۹۸ به حجم ۵۷ هزار متر مکعب صورت گرفته و اعتبارات آن از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.

حکمتیان با اشاره به اینکه حجم مصوب ۵۷ هزار متر مکعب بود، بیان کرد: با تلاش اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان و تامین به موقع اعتبارات، هم اکنون ۵ هزار متر مکعب آن در حال اجرا است.

طرح‌های آبخیزداری، زنجیره‌ای از اشتغال و حفاظت از مواهب الهی

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد درخصوص میزان اعتبارات اختصاص یافته از محل صندوق به منظور اجرای سازه‌های مکانیکی اظهار داشت: متوسط اجرای سازه‌های مکانیکی در هر ماه معادل ۴ هزار متر مکعب و میزان کنترل روان آب‌های سطحی به وسیله این سازه‌ها معادل ۱۲۰ میلیون متر مکعب است.

او همچنین میزان کنترل فرسایش خاک را ۴ میلیون تن در سال عنوان کرد و افزود: پروژه‌های آبخیزداری در ۸ شهرستان استان کهگیلویه و بویر احمد اجرا شده و یا در حال اجرا است.

پروژه بخش سیلاب باشت یکی از پروژه‌های موفق آبخیزداری

غلامحسین حکمتیان پروژه بخش سیلاب باشت را یکی از پروژه‌های موفق آبخیزداری عنوان کرد و گفت: این پروژه با ۱۷ حوزه آبخیز در شمال این شهرستان درحال اجرا بوده که سالانه آورده آب و روان آب‌هایی که به حوضچه‌های این پروژه انتقال داده می‌شود، بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب است که پیش بینی شده در طول یکسال ۶ مرحله آب شامل بیش ۸ میلیون مترمکعب ذخیره سازی آب باران ذخیره شود.

او کنترل آب‌های روان، جلوگیری از فرسایش خاک، توسعه بخش جنگل کاری در اراضی بالادست و ذخیره سازی آب و توسعه آب‌های زیر زمینی را از اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری عنوان کرد.

طرح‌های آبخیزداری، زنجیره‌ای از اشتغال و حفاظت از مواهب الهی

حکمتیان تصریح کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری، پوشش گیاهی غنی شده و مکانی بسیار زیبا و سرسبز برای گردشگری بوجود خواهد آمد.

فرسایش سالانه خاک در استان، ۱۴ تن در هر هکتار است

سعید نظری کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویر احمد در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، مدیریت منابع پایه را شامل آب، خاک و گیاه دانست و بیان کرد: فرسایش خاک در نقاط مختلف دنیا متفاوت است، به این صورت که در قاره اروپا که قاره‌ای سبز محسوب می‌شود، حدود ۶ تن در هر هکتار در سال اتفاق می‌افتد، در کشور ایران این رخداد ۱۹ تن در هر هکتار در مدت زمان مذکور است، این در حالیست که در استان کهگیلویه و بویر احمد فرسایش خاک بسیار بالا بوده و ۱۴ تن در هر هکتار در سال رخ می‌دهد.

او این میزان فرسایش خاک در استان را زنگ خطری برای خاکی که وجود آن از اهمیت بسیاری برخوردار است دانست و ادامه داد: اعتقاد ما این است که خاک زاگرس باید حفظ شود و تنها راه آن اجرای عملیات آبخیزداری بیولوژیک خواهد بود و می‌تواند در احیا و نگهداری خاک زاگرس بسیار موثر باشد.

نظری اذعان داشت: به عقیده کارشناسان منابع طبیعی، اگر خاک زاگرس از بین برود، خاک البرز هم از بین خواهد رفت، لذا تنها راه حفظ و صیانت از خاک زاگرس، اجرای عملیات آبخیزداری بیولوژیک است، البته این مهم، همکاری و اقدامات اساسی از سوی تمامی مسئولان کشوری و استانی را در جهت رونق حوزه آبخیز می‌طلبد.

او تاکید کرد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری می‌تواند منجر به توسعه فعالیت کشاورزی و تولید محصولات و اشتغالزایی شود.

طرح‌های آبخیزداری، زنجیره‌ای از اشتغال و حفاظت از مواهب الهی

در ادامه گزارش، به جمع کشاورزان استان کهگیلویه و بویراحمد رفتیم که از مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان بهره‌مند شده و می‌شوند.

یکی از کشاورزان فعال در استان که محصولات کشاورزی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، گفت: بعد از احداث سیل بند‌ها و اجرای پروژه‌های آبخیزداری، منطقه بسیار سرسبز و پوشش گیاهی نیز غنی شده است.

او افزود: شرایط کشاورزی و تولید محصولات نیز نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده و کشاورزانی که به شهر کوچ کرده بودند، اکنون به روستا بازگشته اند و فعالیت کشاورزی را از سر گرفته اند.

با کارگرانی که در اجرای پروژه‌های آبخیزداری فعالیت می‌کردند هم گفت و گو کردیم.

یکی از کارگران گفت: ما بومیان منطقه هستیم که از نبود شغل و بیکاری رنج می‌بردیم، اکنون که پروژه‌های آبخیزداری در این منطقه فعال شده، روزانه حدود ۱۸ نفر مشغول به کار می‌شوند.

او اظهار داشت: با اجرای این پروژه‌ها، اشتغالزایی ایجاد شده و با دریافت دستمزد و حقوق می‌توانیم امرار معاش کنیم و روزگار بگذرانیم.

حال که اجرای پروژه‌های آبخیزداری در حفظ آب، خاک، پوشش گیاهی و حتی اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر از اهالی منطقه نقش دارد، بیاییم با یک تیر چند نشان بزنیم، تا هم شاهد رونق اشتغال و کاهش آفت بیکاری در جوامع محلی باشیم، هم از منابع طبیعی و خدادادی حفاظت کنیم، ضمن اینکه حتی الامکان از بلایای طبیعی و حوادث ناگوار هم مصون خواهیم ماند.

طرح‌های آبخیزداری، زنجیره‌ای از اشتغال و حفاظت از مواهب الهی

گزارش از یاسر سجادپور

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.