کسب رتبه نخست اجرای طرح بادامکاری در کشور برای کهگیلویه

در شهرستان کهگیلویه بیشتر از همه جای کشور طرح بادامکاری اجرا شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، هدایت الله آویزش رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با اشاره به توسعه کشت بادام در زمین‌های شیب دار این شهرستان، گفت: کهگیلویه در زمینه کشت بادام در کشور مقام نخست را در اختیار دارد.
 
آویزش افزود: بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی شیب دار و تپه ماهور‌های این شهرستان زیر کشت درخت بادام قرار گرفته است.

او گفت: در بازدید سال ۹۳ رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور از کهگیلویه، این شهرستان به عنوان منطقه پایلوت بادام کاری در کشور انتخاب شد.

آویزش با اشاره به اینکه گونه بادام کشت شده در اراضی کهگیلویه از نوع 'اسکوپاریا' است افزود: علت انتخاب شهرستان کهگیلویه به عنوان پایلوت، موقعیت و رشد مطلوب درخت بادام در زمین‌های شیب دار و برداشت زیاد محصول بادام نسبت به سایر استان‌ها بوده است.

او مهم‌ترین برنامه‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در توسعه طرح بادام کاری را جلب مشارکت مردمی از طریق خرید بذر بادام، واگذاری طرح‌ها به مردم بومی، اعطای تسهیلات کم بهره، تسهیل در واگذاری طرح‌های بادام کاری و مشارکت مردم در صیانت و حفاظت از منابع طبیعی عنوان کرد.

آویزش مهم‌ترین مناطق کشت بادام در شهرستان کهگیلویه را دشت مازه، بلوط بنگان، کوهبرد، لگین راک، بی بی زلیخایی و زیرگچ روشن آباد ذکر کرد.

او گفت: در هر هکتار سطح زیر کشت درخت بادام ثمری سالانه ۴۰۰ کیلوگرم بادام خشک برداشت می‌شود که قیمت هر کیلوگرم ۲۵۰ هزار ریال است.

آویزش به اهمیت طرح‌های بادام کاری در حفظ و پایداری خاک، سلامت محیط زیست، نفوذ آب به زمین و تقویت سفره‌های آب اشاره کرد و گفت: جذابیت و تنوع طرح‌های بادام کاری از سوی مسئولان کشوری در کهگیلویه مورد تحسین قرار گرفته است.

شهرستان کهگیلویه به مرکزیت شهر دهدشت در ۱۷۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
مساحت شهرستان کهگیلویه ۴۰۶ هزار و ۶۷۹ هکتار است که ۱۴۲ هزار و ۳۳۷ هکتار مرتع و ۲۶۴ هزار و ۳۴۲ هکتار جنگل دارد.
 
انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.