صدای پای بهار در سرزمین برف و آفتاب

کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی است که برف و آفتاب را در کنار هم دارد در حالی که نیمه سردسیر آن پوشیده از برف است، شقایق‌ها و گل‌های بهاری در نیمه گرمسیر آن دامن سبزش را بر سر مسافران خسته گشوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگار جوان از یاسوج  ، اینجا دیار برف و آفتاب، سرزمین هزار رنگ کهگیلویه و بویراحمد است، جایی که زیر هر درخت کهنسال بلوطش شقایق می‌روید و بوی چویل و عطر ریواسش مست کنان، بهشت را برای هر مسافری تداعی می‌کند.

جاذبه‌ها، مناظر بکر، طبیعی و گردشگری در کنار امامزاده‌های متعدد و اماکن تاریخی و مذهبی در مناطق گرمسیری، این دیار را به سرزمینی زیبا با جاذبه‌های حیرت انگیز تبدیل کرده است.

در مناطق گرمسیری این استان جلوه زیبای طبیعت سرسبز، چشمه‌سار‌های متعدد و خروشان، آبشارها، تالاب‌ها و شمیم عطر گل‌های بهاری فضایی دل انگیز و بانشاط برای آسایش و آرامش خاطر گردشگران به ارمغان آورده است.

طبیعت بکر و زیبای دامنه‌های پوشیده از برف دنا، اماکن تاریخی، چشمه‌ها و تفرجگاه‌های بکر، آبشار‌های مفرح و رودخانه‌های خروشان در کنار پوشش انبوه جنگل‌های سرسبز بلوط و رایحه خوش بوته‌های کوهساران، جلوه‌های بدیع و زیبایی‌های خداوندی را در این دیار رویایی به نمایش گذاشته شده است.

در آستانه بهار، شمیم عطر گل‌های رنگارنگ در دشت‌ها و تپه‌ها و جویبار‌های خروشان و مناظر سرسبز مناطق گرمسیری این دیار، جلوه‌ای مصفا، دل انگیز و با نشاط را در زیر سایه انبوه درختان کهنسال بلوط به مهمانان هدیه می‌دهد.

اینجا زیر هر درخت کهنسال بلوطش شقایقی می‌روید تا خستگی از تن بزداید و بوی چویل و عطر ریواسش مست کنان بهشت را برای هر مسافری تداعی می‌کند.

آهنگ زنگوله‌های آویزان بر گردن بزغاله‌ها و گوسفندان عشایر همراه با نوای موسیقی دلنشین چوپانان و حتی غذا‌های بومی و سنتی اش در کنار صفا و صمیمیت مردمانش، نویدبخش ثبت لحظه‌های خوش و به یادماندنی برای هر خسته دل و رهگذری به این دیار است.

 کهگیلویه وبویراحمد آمیزه‌ای از تاریخ و طبیعت

برخی از آثار تاریخی از جمله سنگ نوشته‌های تنگ سولک بهمئی متعلق به دوره اشکانی، پل شاه نشین شهر پاتاوه شهرستان دنا مربوط به دوره هخامنشی و بافت تاریخی شهر دهدشت یادگار دوره صفویه جلوه‌های بی بدیلی از جاذبه‌های تاریخی و منحصر به فرد در کنار زیبایی‌ها و مناظر بدیع و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد است.

صدای پای بهار در سرزمین برف و آفتاب

دیار گرمسیری کهگیلویه و بویر احمد همچون شهرستان‌های گچساران، بهمئی، چرام و کهگیلویه مناطقی هستند که بهار را از همین روز‌ها و نیمه نخست اسفند تجربه می‌کنند.

کهگیلویه قدیم (بلاد شاپور)

در قلب بلندی‌های زاگرس، پهنه‌ای زیبا به قدمت تاریخ آرمیده است، شهرستان کهگیلویه را می‌توان مهد فرهنگ و تمدن استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد دانست که وجود آثار فرهنگی و باستانی متعدد گواه این ادعاست.

بافت تاریخی شهر دهدشت که براساس نوشته‌های تاریخی به دستور اردشیر بابکان و به یاد فرزندش «شاپور» به نام «بلاد شاپور» شهرت یافت در حوزه مرکزی شهر کنونی دهدشت قرار گرفته، این شهر تاریخی به‌سبب وجود بارگاه هفت امامزاده در آن به شهر «هفت گنبد» نیز مشهور است.

لذت تماشای زیبایی خالق خلقت در چاروسا را می‌توان با مشاهده هنرنمایی طبیعت در روستای «المور» ادامه داد تا پس از گذر از المور، به «تنگه الگن» رسید و با طی مسافتی کوتاه روستای پلکانی «شوتاور» را نیز به تماشا نشست.

قلعه تاریخی قلعه رئیسی، پل قلعه دختر، محوطه طولیان، قلعه ضرغام‌آباد، قلعه سرپری، بافت تاریخی روستای چنگلوا، آبشار توف‌خیمه، چشمه کورسار، سد مارون و کوه خائیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرستان کهگیلویه هستند.

 «چرام» از آب حیات تا چشمه بلقیس

چرام را همه با «چشمه‌بلقیس» می‌شناسند، گلچینی از بهترین و خوش منظره‌ترین جلوه‌های آفرینش در باغ بلقیس هویداست منظره‌ای زیبا در آغوش حصار‌های کوتاه سنگی که چشمه‌های پرآب همراه با درختان سیب، انار، سرو، بید مجنون و نخل‌های سر به فلک کشیده او را احاطه کرده است.

این باغ که در ورودی دشت شالیزار‌های چرام واقع شده زیبایی طبیعی این منطقه سیاحتی را دوچندان کرده است.

باغ بلقیس چرام چشمه آبی است که کلان باغی از انواع درختان مثمر و کاج‌های سربه فلک کشیده با منظره‌های چشم نواز، چشم هر رهگذری از مسیر گچساران به دهدشت را به تماشای این همه زیبایی و سرمستی طبیعت آن بویژه در این ایام وا می‌دارد.

چرام را البته سرزمین چشمه‎های جوشان نیز باید دانست، چشمه‌های جوشانی که «باغ عمران» را به جاذبه‌ای بکر و بی‌بدیل تبدیل کرده‌اند، تا در کنار «آب‌حیات» و «جوخانه» بتوان از سفر به یکی از زیباترین خطه‌های ایران لذت برد.

مسافران خسته‌ای که به چرام سفر می‌کنند همچنان لذت تماشای «پهنای لیلی» را از یاد نخواهند برد، آنجا که به‌سبب دارا بودن بیش از ۲۰ چشمه‌سار و برخورداری از گونه‌های گیاهی کمیاب و باغ‌های سرسبز ییلاقی اعجاز طبیعت در دل کوه را به رخ می‌کشد.

گچساران و باشت/ از بی بی حکیمه (س) تا لاله‌های واژگون شلال دون

آستان مقدس حضرت بی بی حکیمه (س)، خواهر امام رضا (ع) در دامنه کوه‌های زاگرس و در کنار آبی دریای خلیج فارس برکتی است که به سرزمین نفت خیز گچساران شکوه و عشق می‌بخشد.

بقعه متبرکه حضرت بی بی حکیمه (س) که طبق اسناد و روایات مختلف، از دختران حضرت امام موسی بن جعفر (ع) و خواهر بلافصل امام رضا (ع) است در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان گچساران در موقعیت خاص جغرافیایی در میان کوه‌هایی صعب‌العبور و در کنار چشمه‌ای جوشان قرار دارد.

روستای مارین یکی از روستا‌های تاریخی ایران است و راه سلطنتی شوش به تخت جمشید و بیشاپور (در دوره هخامنشیان) از هفت کیلومتری این روستا عبور می‌کرده است.

روستای مارین در شمال شهرستان گچساران با رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و مردم شناسی پنجره‌ای رو به بهشت است.

در جوار شهرستان گچساران و در پنج کیلومتری شهر باشت منطقه‌ای گردشگری با جاذبه‌های طبیعی بی‎نظیر به نام «شلالدون» وجود دارد که همواره مورد توجه گردشگران از سراسر نقاط ایران است.

از شلالدون که بگذریم به اثر تاریخی «دوگور دوپا» در هفت کیلومتری باشت می‌رسیم جایی که ۲ ستون سفید رنگ متعلق به دوره ساسانی در طی قرن‌ها راهنمای کاروان‌هایی بوده‌اند که در تاریکی شب مسیر خود را گم می‌کردند.

منطقه گردشگری «قلات گناوه»، «آبشار رودبال»، «آبشار موگ»، «روستای مارین»، «پل تاریخی پریم»، «گنبد لیشتر»، منطقه گردشگری «دشتک دیل» و «دژ سلیمان» از دیگر جاذبه‌های گچساران و باشت هستند.

 یاسوج و سی سخت ۲ شهر آرمیده بر دامنه سترگ دنا

شهر‌های یاسوج و سی سخت نیز ۲ شهر زیبا با جلوه‌های ناب و سحرانگیز طبیعی، دشت‌ها و جویبارها، شقایق‌های رنگارنگ، تپه ماهور‌ها و رودخانه‌های همیشه جاری نیز جز مناطق سردسیری استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌روند که بهار دلنشین این دیار نیز به طور نسبی از اواخر فروردین است.

صدای پای بهار در سرزمین برف و آفتاب

آمیختگی طبیعت اسرار آمیز مناطق سردسیری سی سخت و یاسوج با افسانه‌های کهن، این مناطق را بیش از پیش برای گردشگران جذاب کرده است

شهر توریستی «سی سخت»

این شهر در فاصله ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با مناظر بدیع ستیغ‌های برفی دنا، چشمه میشی و دریاچه کوه گل در ایام پرفروغ نوروز و فصول بهار و تابستان آماده استقبال از مهمانان و مسافران از اقصی نقاط ایران است.

پیرامون دریاچه کوه گل و آبگیر‌های آن چشمه سار‌های فراوانی را در شکاف دره‌ها می‌توان یافت که گویای تنوع جاذبه‌های طبیعت غنی و پربار منطقه دنا است.

در این نقطه و در ادامه راه کوهستانی که راهی شوسه است به تدریج بر سنگلاخی آن افزوده می‌شود، چشمه دیگری از زمین می‌جوشد.

در بالادست این نقطه و بر بلندی‌های جنوب جاده، آبگیر زیبایی در دامنه کوه‌های برف پوش شکل گرفته که دریاچه کوه گل نامیده می‌شود.

این آبگیر زیبا و بکر که در گویش محلی برم سبز گفته می‌شود در دل کوهستان و بر بستر پر آب و علف آن چشم انداز زیبایی دارد که تنها با ره سپردن به این منطقه کوهستانی و قدری کوهپیمایی می‌توان به آن رسید.

دریاچه «کوه گل» در یک گودال طبیعی نشسته بر دامان کوهستان پدید آمده و با جای گرفتن قله‌های برفگیر در پس آن و علفزار طبیعی پیرامون آن منظره‌ای کم نظیر از یک دریاچه کوهستانی در پیش چشم جلوه گری می‌کند.

بالاتر از دریاچه کوه گل آبگیر کوهستانی دیگری نیز شکل گرفته که تا اندازه‌ای کوچکتر است.

این ۲ آبگیر طبیعی و کوهستانی بخشی از زیبایی‌های بکر طبیعت کوه گل سی سخت است که بویژه در تابستان جذابیت‌های ویژه‌ای دارند.

دریاچه کوه گل از آب شدن برف قله‌های بالادست آن و از چشمه‌های طبیعی آبگیری می‌شود و سرریز آب آن از سمت باختر به صورت جویباری از دره‌ای گذر می‌کند که سرانجام به رودخانه مسیر راه می‌پیوندد.

پیرامون دریاچه کوه گل و آبگیر‌های آن چشمه سار‌های فراوانی را در شکاف دره‌ها می‌توان یافت که گویای طبیعت غنی و پربار منطقه دنا است.

 غار ده‌شیخ پاتاوه

این غار یکی از جاذبه‌های توریستی و جذاب در کهگیلویه و بویراحمد است که در ۲ کیلومتری روستای ده‌شیخ و در ۳۵ کیلومتری شهر توریستی سی‌سخت و ۵۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسی، شکل‌گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی بوده که در سالیان طولانی، بر اثر ریزش نزولات جوی، حفره‌هایی در غار ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون راه یافته و به این ترتیب سبب ایجاد قندیل‌های اعجاب‌انگیز و دالان‌های زیبا شده است.

این غار یکی از شگفت‌انگیزترین غار‌های شناخته‌شده در کشور است که دهانه این غار در ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا واقع شده و بسیار تنگ و باریک است.

غارنوردان این غار را به دلیل قرار گرفتن در همسایگی و بالادست روستای ده شیخ، به نام همین روستا نامگذاری و سرشار از جذابیت‌های بدیع و شگفتی‌های حیرت آور توصیف کرده اند.

انبوه درختان و جنگل‌های زیبای بلوط، بشار زیبا و خروشان و دره‌های عمیق بکر و دست نخورده بر عظمت و زیبایی این پدیده شگفت طبیعی افزوده است.

شهر توریستی یاسوج

این شهر با زیبایی‌های چشم نواز همچون قطعه حریری سبز در دامنه‌های دنا قرار گرفته و به واسطه این زیبایی‌ها و آب و هوای مطبوعش، هر ساله در فصل بهار و تابستان، پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است.

گرداگرد این شهر را رودخانه‌های خروشان بشار، مهریان و کوه‌های سر به فلک کشیده دنا با پوشش جنگل‌های بلوط، بنه و کیکم فرا گرفته است به طوری که برخی این منطقه را شمالی در جنوب کشور می‌نامند.

آبشار یاسوج

این آبشار زیبا در پنج کیلومتری شمال شهر یاسوج قرار دارد و دارای هوایی مطبوع و آبی خنک و گواراست که سالانه مسافران زیادی را به خصوص در بهار و تابستان پذیر است.

صدای پای بهار در سرزمین برف و آفتاب

 منطقه گردشگری تنگ گنجه‌ای

تنگ گنجه‌ای با آب و هوای مطلوب و با رودخانه‌ای زلال در ۱۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد، منطقه‌ای بکر با رودخانه‌ای زلال و پوشیده از جنگل که از دل کوه‌های دنا می‌جوشد و نوازشگر چشمان گردشگران در بهار و تابستان است.

صدای پای بهار در سرزمین برف و آفتاب

این تنگه در جاده یاسوج به سی سخت قرار دارد و با داشتن امکانات رفاهی مکان مناسبی برای مسافران نوروزی است.

دریاچه سد شاه قاسم

این دریاچه تابلویی زیبا از آبی آسمان و سبزی درختان و آبی رودخانه‌هاست که در پنج کیلومتری جنوب شهر یاسوج بر دامنه کوه نقش بسته است.

صدای پای بهار در سرزمین برف و آفتاب

تل «خسرو»

یکی از مکان‌های باستانی در پنج کیلومتری جنوب یاسوج است که بومیان آن را به «کی خسرو» فرزند «سیاوش» از پادشاهان کیانی نسبت می‌دهند و افسانه این تل، قرن‌ها سینه به سینه نقل‌شده و اکنون نیز در بین مردم بومی رواج دارد.

صدای پای بهار در سرزمین برف و آفتاب

بومیان معتقدند پس از آنکه به کی خسرو، سروش الهی می‌رسد به دشت یاسوج می‌آید و به سوارانش دستور می‌دهد هرکدام توبره‌ای خاک بر روی هم بریزند تا تپه‌ای شکل بگیرد.

پارک جنگلی یاسوج

این پارک جنگلی با ۸۰ هکتار وسعت بزرگترین پارک جنگلی درجنوب کشور است و در شمال شهر یاسوج قرار دارد و پوشیده از درختان بلوط، بادام کوهی، ارزن، کیکم و بنه است.

صدای پای بهار در سرزمین برف و آفتاب

تنگ مهریان

این تنگه که رودخانه زیبای مهریان از آن می‌گذرد نیز در شمال شهر یاسوج قرار دارد که آب و هوای مطبوع آن جان هر رهگذری را تازگی می‌بخشد.

پیست اسکی کاکان یاسوج

این پیست واقع در «گردنه باباحسن» با ارتفاع برفی حدود ۲ متر در ۱۵ کیلومتری شمال شهر یاسوج قرار دارد و مکانی دل انگیز برای ورزش‌های زمستانی است.

کهگیلویه وبویراحمد با آب و هوایی مفرح و متنوع، چشمه سارها، آبشارها، طبیعت سبز و کوهپایه‌های رویایی در فصول مختلف مقصد گردشگران پرشماری است، اما کمبود زیرساخت‌های گردشگری استان نیازمند توجه مسئولان برای رونق این صنعت پردرآمد است.

صدای پای بهار در سرزمین برف و آفتاب

این استان از معدود نقاط ایران است که مناطق طبیعی گردشگری، بنا‌های تاریخی و جاذبه‌های مردم شناسی را در خود جمع کرده است.

بهار و تابستان پارسال بر اساس اعلام میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد حدود سه میلیون گردشگر از مناطق دیدنی، طبیعی و تاریخی این استان دیدن کردند.
 

گردشگران نوروزی امسال افزایش می‌یابد

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین با اشاره به نزول رحمت الهی و بارش‌های با پراکنش مناسب در سال جاری در مناطق مختلف استان را یادآور شد و گفت: پیش بینی می‌شود که شمار گردشگران نوروزی امسال حدود ۳۰ درصد افزایش یابد.

عزیز فیلی افزود: یک میلیون و ۸۴۳ هزار نفر از ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ تا پایان روز ۱۳ فروردین ۹۷ از جاذبه‌های گردشگری و مناظر طبیعی و تاریخی این استان دیدن کردند.

وی اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد خدمات سفر این استان در ایام نوروز امسال برای رفاه حال گردشگران و خدمات رسانی لازم به آنان وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند و از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

صدای پای بهار در سرزمین برف و آفتاب

فیلی با اشاره به ظرفیت‌های متعدد گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در حوزه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی، بیان کرد: شکوفایی هر چه بیشتر این قابلیت‌ها مستلزم تلاش و برنامه ریزی متولیان امر است.

وی عنوان کرد: با هدف افزایش تعداد روز‌های اقامت مؤثر گردشگران و مسافران در کهگیلویه و بویراحمد، باید امکانات مورد نیاز تأمین و تمهیدات لازم نیز اندیشیده شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به وضعیت بارندگی‌های پیش رو مکان‌هایی برای اسکان اضطراری مسافران پیش بینی شود.

وی ابراز داشت: تامین کالا‌های اساسی از جمله گوشت قرمز، مرغ، برنج و دیگر اقلام در این مدت برای رفاه حال مسافران و گردشگران به جد در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پزشکان متخصص و کادر درمانی در این ایام کشیک‌های شبانه روزی داشته باشند تا در این باره شاهد کوتاهی و اتفاق ناگواری نباشیم.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۵۰ درصد بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های بخش خصوصی مکلف اند که در این ایام به مردم استان خدمت رسانی کنند.

جلال پوران فرد بیان کرد: لیست تمامی پزشکان و دیگر عوامل کشیک در این ایام به استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده مشکلی از نظر تامین مرغ و گوشت مورد نیاز مردم و مسافران در این ایام وجود نخواهد داشت.

الیاس تاج الدینی ابراز داشت: اسفند سال جاری بیش از ۵۴۰ هزار قطعه جوجه ریزی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده که در ایام نوروز وارد بازار می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: جشن‌های مختلفی در تعطیلات امسال در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهر‌های یاسوج، دهدشت و دوگنبدان و دیگر شهر‌های استان برگزار می‌شود.

محمود باقری افزود: همچنین برای معرفی هر چه بیشتر جاذبه‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نمایشگاه‌های مختلفی از سوغات محلی و صنایع دستی در ورودی‌های شهر‌های این استان و برخی مناطق گردشگری دایر می‌شود.

در این جشن‌ها نحوه شادی‌های سنتی، آیین ها، آداب، رسوم و موسیقی محلی در هر منطقه بازسازی می‌شود که این امر نقش مهمی در آشنایی گردشگران با آداب و رسوم مقاصد گردشگری دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی بیش از ۷۲۳ هزار نفر در جنوب غربی ایران واقع شده و با استان‌های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و خوزستان همسایه است.

سرزمین زیبای کهگیلویه وبویراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۲۶۰۰ اثر تاریخی، ۷۵۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب و ظرفیت‌های بکر به عنوان یکی از مناطق هدف گردشگری در ایران زمین تبدیل شده و سالانه به ویژه در ایام بهار میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران است.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای ۱۴ منطقه نمونه و ۱۱ روستای هدف گردشگری، ۱۷ اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و چهار کمپینگ اقامتی است.

دشتک دیل، قلات گناوه، پادوک و سد کوثر در گچساران، برم الوان شهرستان بهمئی، موگرمون لنده، طسوج در شهرستان چرام، قلعه دیشموک، کمردوغ در کهگیلویه، شلال دان باشت، ماه پرویز، کاکان و سقاوه بویراحمد از جمله مناطق نمونه گردشگری تعریف شده در کهگیلویه و بویراحمد هستند.
این مناطق نمونه گردشگری با وجود آنکه بیش از یک دهه از تصویب آن‌ها از دولت قبل می‌گذرد، اما همچنان در ایستگاه کمبود اعتبار و برخی بروکراسی‌های اضافی اداری و معارض‌های اجتماعی ایستاده اند.

انتهای پیام/غ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.