یزدان پناه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مبادلات با اوراسیا، تاثیر تحریم ها را کاهش می دهد

کارشناس مسائل آسیا گفت: مبادلات با اوراسیا زمینه خوبی برای مبادلات تجاری اقتصادی برای ما فراهم می‌کند.

اوراسیا

کیومرث یزدان‌پناه استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به  ظرفیت های اقتصادی اوراسیا برای کشورمان اظهار کرد: اگر چه منطقه‌ی اوراسیا به لحاظ کیفیت و کمیت یک منطقه بزرگ جغرافیای با جمعیت محدود هست، اما به نوبه‌ی خود می‌تواند یک فرصت برای کشور‌های مثل ایران باشد.

او ادامه داد: ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا و اروپا از لحاظ بازرگانی و تجاری مورد ظلم واقع شده است،  بعد از تشکیل اتحادیه اوراسیا و عضویت ایران در این اتحادیه  که محوریت اقتصادی دارد، قادر خواهد بود تا حدی  اثر تحریم هارا کاهش دهد. 

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: باتوجه به اینکه اتحادیه اوراسیا خود به یک منطقه بزرگ‌تر به نام اروپا و روسیه متصل  می شود و به لحاظ ژئوپلپتیکی در شرایط جغرافیایی خوبی قرار دارد٬ ایران می تواند از آن به عنوان فرصت استفاده کند و دروازه بازرگانی تجاری مناسبی هم برای کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا باشد که یک تعامل کاملا دو طرفه است.

یزدان پناه عنوان کرد: بررسی‌ها نشان داده است که کشور‌های عضو اروسیا و کشور‌های مثل ایران به دلیل وضع موجود و فشار تحریم ها مبادلات ناچیزی که در سطح منطقه دارند٬ قادر به پاسخگویی نیاز‌ها نیستند.

او افزود: اما می‌توان با زمینه سازی لازم برای سرمایه گذاری‌های بلند مدت برروی این اتحادیه و همکاری‌های بیشتر فراهم کرد تا قابلیت ارتقا برای تجارت‌های بیشتر داشته باشد.

 یزدان پناه در پایان اظهار کرد: کشور‌های اتحادیه اروسیا به لحظ ژئوپولوتیکی به کشوری مثل ایران برای پرواز‌های تجاری و معبر ورود به دنیای پیرامون نیاز دارند و باید اشراف کاملی براین مسائل داشته باشیم و از آن به عنوان فرصت نگاه کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار