مسئولیت‌های اخلاقی در مقابله با کرونا چیست؟

در زمان اپیدمی‌های عفونی، تنها رعایت مسئولیت‌های اجتماعی و اخلاقی است که می‌تواند به عبور جامعه از شرایط بحران کمک کند.

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اپیدمی‌های عفونی محدود به کرونا و تنها در زمان حال حاضر رخ نداده اند، بلکه در طول تاریخ اپیدمی‌های عفونی همواره در سطح جهانی همه گیر شده و قربانیان زیادی گرفته اند.

مسئله مهمی که در مهار این بحران‌ها وجود دارد، توجه به مسائل اخلاقی و رعایت آن‌ها است. این موضوع هم برای مسئولین و کادر درمان، هم برای مردم جامعه اهمیت فراوانی دارد؛ چرا که در صورت نادیده گرفته شدن اخلاقیات، نه تنها بیماری مهار نمی‌شود بلکه قربانیان بیشتری توسط بی اخلاقی‌های عمومی به جا گذاشته می‌شوند.


بیشتر بخوانید: چهارشنبه سوری آتش بحران کرونا را شعله‌ور می‌کند/ خطر کرونایی شدن با ترقه بازی و آتش افروزی


ارتباطات و پیام رسانی در هنگام اپیدمی یکی از مهم‌ترین ارکان مهار بحران است. کمپین‌های ارتباطی باید به گونه ای طراحی شوند که پیام‌های هشدار دهنده به همه افراد جامعه و کسانی که در معرض خطر هستند، با زبان و فرمی که برای آن‌ها قابل درک باشد، برسد.

همچنین باید پیام‌ها صادق، شفاف و به درستی به مردم ارائه شود و به طور منظم در بستر رسانه ایی گسترده و با قابلیت دسترسی برای همگان به روز رسانی و منتشر شود. باید از طریق این رسانه‌های فراگیر، با شایعات مقابله و اشتباه بودن آن‌ها برای مردم اطلاع رسانی شود.اتونشر عید// مسئولیت‌های اخلاقی در مقابله با کرونا
مسئولیت اخلاقی دیگری که در زمان اپیدمی مطرح می‌شود، برقراری ملاحظات ویژه برای جداسازی، قرنطینه و فاصله اجتماعی است. جداسازی به معنای قطع تماس افراد آلوده به ویروس با کسانی است که آلوده نشده اند. این اقدام در جهت کنترل شیوع بیماری بسیار موثر است و باید به دقت انجام بگیرد تا از آلوده شدن افراد دیگر جلوگیری شود. قرنطینه افراد توسط کادر درمان باید به صورت عادلانه انجام شود، طوری که فرد در شرایط روحی بحرانی قرار نگیرد.

همچنین افرادی که نشانه‌های بیماری را در خود می‌بینند، در این وضعیت بحرانی دارای مسئولیت اجتماعی بوده و باید در سریع‌ترین زمان ممکن خود را از اطرافیانشان جدا کنند.


بیشتر بخوانید: هنوز به پیک ابتلا به کرونا نرسیده ایم


مسئولان باید توجه داشته باشند که حمایت از افراد مبتلا در این شرایط بسیار ضروری بوده و باید آن‌ها را از تنش و استرس دور نگه دارند. هم چنین حفظ سلامت روان کادر درمان در این شرایط بحرانی از مسئولیت‌های اخلاقی است که باید در نظر گرفته شود. مسئولان موظف اند از کسانی که در شرایط بحران باید ارائه خدمت کرده و مردم به آن ها احتیاج دارند، حمایت کنند و نباید آن ها را در شرایط خطرناکی قرار دهند.

کادر درمان نباید در طول اپیدمی کمک به افراد مبتلا را دریغ کنند و باید بدانند که مسئولیت بزرگی در این دوران روی شانه‌های آن‌ها است. کادر درمان در این زمان خط مقدم مقابله با بیماری بوده و باید این مسئولیت اجتماعی را بپذیرند تا به مهار هر چه سریع‌تر بیماری برسند.

اتونشر عید// مسئولیت‌های اخلاقی در مقابله با کرونا
در پایان با کنترل این بحران، حمایت از بازماندگان و افرادی که در این دوران آسیب دیده اند، از دیگر مسئولیت‌های اخلاقی است که در دوران اپیدمی باید رعایت شود؛ پس از پایان این شرایط سخت آسیب‌های روحی در افراد طبیعی بوده و با یک همدلی اجتماعی می‌توان افراد جامعه را به ترمیم سلامت جسمی و روحی رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار