شیوع کرونا، خسارت‌های سنگینی را به شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی تحمیل کرده است

رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: شیوع کرونا خسارت سنگینی را به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی تحمیل کرده است و با تداوم روند موجود،بر حجم آن افزوده خواهد شد،دولت برای حمایت از این بخش، اقدامات موثری را رقم بزند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمد زمانیان رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: شیوع کرونا خسارت سنگینی را به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی تحمیل کرده است و با تداوم روند موجود، بر حجم آن افزوده خواهد شد،دولت برای حمایت از این بخش، اقدامات موثری را رقم بزند.

 او ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا، در حال حاضر حدود ۲ هزار کانتینر در مرز‌های کشور متوقف هستند که روزانه حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دموراژ این کانتینر‌ها خواهد بود، همچنین این کالا‌ها در مبادی خروجی، مشمول انبارداری گمرکی می‌شوند و روزانه حداقل ۷۰ الی ۸۰ میلیون تومان هزینه نیز صرف انبارداری این کالا‌ها می‌شود. با این اوصاف و با مدنظر قرار دادن دیگر هزینه‌های موجود، می‌توان برآورد کرد که در هر روز، مبلغی حدود ۳۵۰ میلیون تومان به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خسارت وارد می‌آید.

 رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر، بسته شدن مرز‌ها مهم‌ترین مسئله‌ای است که فعالان حوزه حمل و نقل و ترانزیت بین المللی با آن مواجه هستند، چنان که تاکنون کشور‌های ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و عراق نسبت به مسدود کردن مرز‌های خود اقدام نموده‌اند و این مسئله سبب شده تا بسیاری از محموله‌های ترانزیتی علی رغم توافق شرکت‌های حمل و نقل و صاحب کالا، همچنان در کشور باقی بمانند و به مشکلات عدیده‌ای دامن بزنند.
 
زمانیان افزود: در حال حاضر تردد صرفا در مرز افغانستان انجام می‌گیرد و از آن جا که حجم تردد در این مرز بالا است فرآیند کار در آن به کندی انجام می‌گیرد. در شرایط فعلی برخی از کشور‌ها اجازه ورود کالا‌های چینی را به داخل کشورشان نمی‌دهند، این در حالی است که اکثر کالا‌های ترانزیتی از چین وارد می‌شوند و این کالا‌ها در مبادی ورودی یا خروجی مرز‌ها متوقف شده اند که این موارد مشکلات و چالش‌هایی را برای شرکت‌های حمل و نقل بین المللی به وجود آورده است.

او تصریح کرد: توقف محموله‌ها در نقاط مرزی از دیگر مشکلاتی است که شرکت‌های حمل و نقل بین المللی با آن مواجه هستند، به طوری که بعضا این محموله‌ها بر روی ناوگان بارگیری شده، اما ناوگان حمل و نقل به دلیل اعمال محدودیت‌ها نمی‌توانند تردد داشته باشند.

رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه رانندگانی که در مرز‌ها متوقف شده و دارای ویزا بوده اند، اعتبار ویزای آنان به اتمام رسیده است، گفت: مسئولان ذی ربط به مشکلات و چالش‌های حوزه حمل و نقل واقف هستند، به طوری که نشستی در ۴ اسفندماه امسال در استانداری با حضور دستگاه‌های متولی، در پی بسته شدن مرز ترکمنستان برگزار شد و در خصوص آسیب‌های وارده به صنعت حمل و نقل استان و کشور، بحث و بررسی‌های صورت گرفت، اما آن زمان، وضعیت به حادی شرایط فعلی نبود.
 
زمانیان افزود: دستگاه‌های دولتی که در حوزه حمل و نقل ذی نفع هستند، باید در شرایط فعلی به کمک فعالان این بخش بشتابند و حمایت‌هایی را برای فعالان این حوزه لحاظ کنند. به طور مثال، فعالان این حوزه انتظار دارند که گمرکات، هزینه انبارداری را از شرکت‌های حمل و نقل بین المللی دریافت نکند، همچنین توقع می‌رود نمایندگی شرکت‌های کشتیرانی نیز دموراژ و حق توقف کانتینر‌ها را از شرکت‌های حمل و نقل بین المللی اخذ نکنند.

او ادامه داد: علاوه بر این، خواستار آن هستیم که دولت در شرایط فعلی مطالبات خود را از شرکت‌های ترانزیتی دریافت نکند تا بدین ترتیب گامی در جهت حمایت از شرکت‌های حمل و نقل برداشته شود. چنانچه اقدام موثری در این رابطه انجام نگیرد، ۹۰ درصد شرکت‌های حمل و نقل توان و قدرت ادامه فعالیت را نخواهند داشت و ناچارا به سمت تعطیلی کشیده می‌شوند که این امر به افزایش نرخ بیکاری دامن خواهد زد.

 رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: متاسفانه تاکنون برخی از این شرکت‌ها نسبت به تعدیل نیروی خود اقدام کرده اند، در واقع، فقدان نقدینگی باعث شده تا در شرایط موجود، این شرکت ها، توان اداره خود را نداشته باشند.
 
زمانیان افزود: از آن جا که مشتریان شرکت‌های حمل و نقل‌های بین المللی صاحبان کالا‌های خارجی هستند و محموله آنان همچنان در کشور ایران باقی است؛ لذا مطالبات شرکت‌های داخلی را پاسخگو نیستند و این مسئله از دیگر آسیب‌هایی به شمار می‌آید که به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی، خشارت جدی وارد کرده است.

او خواستار اقدامات موثرتر از سوی وزارت امور خارجه برای گره گشایی از الش‌های این بخش شد و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۲۲۰ شرکت حمل و نقل بین المللی در استان فعالیت دارند که حدود ۳ الی ۴ هزار فرصت شغلی را در بخش‌های مختلف این صنعت، فراهم کرده اند. این آمارها، ضرورت حمایتگری دولت را افزون می‌کند.

رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: پیش بینی بنده این است که شرکت‌ها حمل و نقل و ترانزیت بین المللی حداقل تا اواخر اردیبهشت ماه با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند. به هر میزان مسائل و مشکلات حوزه حمل و نقل تداوم داشته باشد، آسیب‌ها و ضرر و زیان‌های بیشتری متوجه این بخش خواهد بود.
 
زمانیان افزود: علی رغم آنکه کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، مسائل مذکور را به وزارت امور خارجه، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت راه و شهرسازی منعکس کرده، اما متاسفانه هیچ اقدامی برای حل مسائل و مشکلات موجود صورت نگرفته است.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.