افسردگی در شرایط کرونا

در شرایط کرونایی دریافت خبر‌های تلخ و حتی هشداری می‌تواند نگران کننده بوده و وضعیت شما را برای ابتلا به اختلال افسردگی مهیا کند، با این حال شاید بپرسید که چه باید کرد؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران برای جلوگیری از اختلال افسردگی در زمان شیوع کرونا راهکار‌هایی را ارائه داد.

در وضعیت فعلی سخن اصلی همه محافل و مهمترین خبر‌های مجالس حول خبر‌های کورونایی و تلفات و مبتلایان ناشی از این ویروس می‌باشد، بسیاری از افراد علاقه شدیدی به بیان خبر‌های هولناک بویژه در مورد مرگ و میر‌های ناشی از ویروس کرونا برای اطرافیان و اقوام خود دارند، این وضعیت بر استرس افراد و گرایش آن‌ها به نا امیدی و حتی مرگ تاثیرگذار است.

بسیاری نیز برای افزایش ضریب خود مراقبتی در خود و دیگران، سعی در پیگیری خبر‌ها از کانال‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی و حتی شبکه‌های مجازی و مخابره آن برای اطرافیان دارند.

دسته‌ای دیگر هرچند پیگیری خبر‌های لحظه به لحظه در این زمینه را مد نظر قرار نمی‌دهند، اما ظاهرا در هر جمعیتی که حضور می‌یابند یا خبر‌های کرونا ویروس و تاثیر آن بر سلامت جسم و جان افراد را می‌شنوند و یا در جامعه می‌بینند که افراد برای بقای خود در مقابل این ویروس چغر و بد بدن چه اقداماتی می‌کنند.

همه مواردی که بیان شد می‌تواند برای افراد ترسناک و استرس زا باشد و یا حتی خطر ابتلای افراد به اختلال افسردگی را تشدید کند.

در چنین شرایطی بسیاری از هموطنان ما به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با کرونا درگیر هستند.

تعدادی از افراد در بستری بیماری به دلیل ابتلاء به کرونا ویروس بوده و خیلی از افراد نیز عزیزان خود را بر روی تخت‌های بیمارستان‌ها به همین دلیل دارند، خیلی نیز مشغول مداوای این بیماران در لباس پرستاری و یا پزشکی هستند، خلاصه اینکه همه این موارد می‌تواند زمینه ساز نگرانی افراد به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم شود.

خیلی‌ها نیز این احتمالات را حتی بدون در نظر گرفتن شرایط ابتلاء و صرفا به دلیل داشتن افکار وسواسی در خود افزایش می‌دهند، بسیاری نیز تفکر مردن را در خود بالا برده و هر لحظه در انتظار مرگ هستند، این درحالی است که شاید هیچ خطری در کمین آن‌ها نباشد و آن‌ها اسیر افکار باطل و وسواسی خود باشند.

چنین افرادی در چشم برهم زدنی خود را نسبت به زندگی نا امید می‌بینند و احتمال دارد که به رفتار‌هایی گرایش پیدا کنند که بعضا برای اطرافیانشان غافلگیر کننده باشد، بسیاری از افراد در حالی که در سلامت جسمی کامل به سر می‌برند با ترس شدید از ابتلای احتمالی به کرونا و مرگ و درد کرونایی، ترجیح می‌دهند که از شیوه‌های دیگری برای رفتن از دنیا استفاده نمایند.

خلاصه و رک باید گفت که استرس و اضطراب شدید در وضعیت موجود به احتمال شرایط را برای ابتلاء بسیاری از افراد و هموطنان به اختلال افسردگی عمده مهیا نماید. نشانه‌های افسردگی عمده گسترش افکار نا امیدی، عدم لذت از زندگی، گوشه گیری، میل به خودکشی و پایان زندگی و افزایش غم و اندوه است.

با نزدیکان افسرده خود چه کنیم؟

۱-افراد افسرده عزت نفس خود را مخدوش و از بین رفته می‌بینند، آن‌ها بر این باورند که دیگر برای کسی ارزشی نخواهند داشت، بنابراین حمایت همه جانبه چنین افرادی از سوی اطرافیانشان و حتی مسئولان دولتی می‌تواند به بازگشت عزت نفس آنان و کاهش افسردگی شان کمک نماید.

۲-از بازگو کردن خبر‌های هولناک و وحشت انگیز در مورد کرونا برای اطرافیان خود جدا بپرهیزید.

۳-اگر شخصی از اطرافیان تان از قبل سابقه افسردگی عمده داشته ویا در حال حاضر نشانه‌های این اختلال بویژه افکار خودکشی را در وی مشاهده کرده اید، هیچ وقت وی را تنها نگذارید و سعی کنید به شیوه‌ای به وی کمک کنید.

۴-به دوستان و اطرافیان تان بیاموزید که کرونا به هیچ وجه یک مشکل غیر قابل جبران نبوده، بلکه با کمی صبر و حوصله و رعایت اصول بهداشتی به زودی از بین خواهد رفت.

۵-به افراد نا امید بیاموزید که قرار نیست همه کسانی که به کرونا ویروس مبتلا می‌شوند مرگ را تجربه کرده ویا از دنیا بروند بلکه تنها دو درصد از مبتلایان نه آمار کل جامعه توسط کرونا ویروس از بین می‌روند، و این ۲ درصد اکثرا از افرادی هستند که دچار نوعی بیماری بوده اند.

۶- به افراد مشکوک به اختلال افسردگی و یا کسانی که به هر دلیلی با کرونا دست به گریبان هستند بیاموزید که رفتار‌های خودشکن و آسیب رساندن به خود نه تنها کمکی به آن‌ها و عزیزانشان نخواهد کرد، بلکه بر مشکلات آن‌ها خواهد افزود.

۷-به چنین افرادی بیاموزید که همه رفتار آن‌ها در کنترل و اراده خودشان می‌باشد، آن‌ها بر محیط و رویداد‌های بیرون تاثیرگذار می‌باشند، بنابراین با قبول مسئولیت رفتار خود، کاری نکنند که دیگران را در چنین شرایطی به زحمت انداخته ویا بر مشکلاتشان بیافزایند.

۸-افراد مخصوصا کسانی که افکار خود بیمارانگاری داشته و بدون ابتلای به کرونا خود را مبتلای به آن می‌دانند و یا احتمال می‌دهند که حتما به آن مبتلا خواهند شد، باید بدانند که آینده هنوز بوجود نیامده و چیزی که هنوز بوجود نیامده ارزش تفکر را ندارد، به عبارتی عاقلانه نیست که در آینده سپری کرد، بلکه باید به فکر حال بود و دید که اکنون را چگونه باید گذراند و چگونه می‌توان شرایط را به نفع خود رقم زد.

۹-دادن مسئولیت به چنین افرادی و تشویق به دلیل تاثیرات مثبت آن‌ها در سرنوشت دیگران، باعث افزایش اعتماد بنفس و عزت نفس افراد خواهد شد، این چنین امید به آینده نیز در افراد تقویت می‌شود و احتمال افسردگی در افراد نیز کم خواهد شد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار