ویروس کرونا؛ توضیحاتی موجه درباره منشأ کووید ۱۹

تاکنون درخصوص منشأ کووید ۱۹ مطالعات متعددی انجام شده است، اما به تازگی گروهی از دانشمندان مدعی شده‌اند که برای شیوع کرونا ویروس جدید توضیح موجهی دارند.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا حالا دیگر سراسر اروپا جارو را کرده و کشور‌هایی مانند ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و آلمان را در حالت تعطیلی قرار داده است، اما گروهی از دانشمندان مدعی شده‌اند که برای "شیوع" توضیح موجهی دارند.

در حال حاضر یک میلیون مورد ابتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان رخ داده است، تعداد تلفات در ایتالیا در حال حاضر از چین فراتر رفته که اقدامات سختگیرانه‌ای برای جلوگیری از اثرات زود هنگام آن انجام شده است. دانشمندان در سراسر جهان به امید یافتن واکسنی که قبل از سال آینده آماده شود، به صورت شبانه روز تلاش می‌کنند.

در همین راستا یک مطالعه بین‌المللی منتشر شده که در ویرولوژی با نقشه برداری از منشاء احتمالی کووید ۱۹ می‌تواند مانع از تلفات بیشتر در آینده شود. در این مقاله محققان به مطالعه توالی ژنومی ویروس در مقایسه با سایر رشته‌های SARS برای درک جهش آن پرداخته‌اند.

بر اساس این مقاله امکان پیدایش کووید ۱۹ از طریق دستکاری آزمایشگاهی یک کرونا ویروس مربوط به سارس کاملا رد شده است.
دانشمندان بر این باورند که با بررسی موارد قبلی کروناویروس بهتر می‌توانند درک کنند که چگونه این گونه جدید جهش یافته است. آن‌ها دو سناریو درباره منشأ کووید ۱۹ ارائه می‌دهند؛ نخست، انتخاب طبیعی در یک میزبان غیرانسانی قبل از انتقال از طریق حیوان به انسان و دوم، انتخاب طبیعی در انسان به دنبال انتقال از حیوان به انسان. از آنجا که بسیاری از موارد اولیه کووید ۱۹ به غذا‌های دریایی و حیوانات وحشی در ووهان مرتبط بودند، این امکان وجود دارد که یک منبع حیوانی در این مکان وجود داشته باشد.

با توجه به شباهت کووید ۱۹ به خفاش‌ها، بسیار قابل قبول است که آن‌ها میزبان این ویروس باشند. با این حال، این تئوری برای محققان این نگرانی را ایجاد می‌کند که احتمال وجود ویروس‌های دیگر در حیوانات، ممکن است وجود داشته باشد. با این وجود توجه داشته باشید که شیوع قبلی کرونا ویروس در انسان در معرض مستقیم حیوانات غیر از خفاش‌ها از جمله مخمر‌ها (SARS) و شتر‌ها (MERS) بوده است که دارای ویروس‌هایی هستند که از نظر ژنتیکی بسیار شبیه به SARS یا MERS هستند؛ بنابراین ویروس‌های نزدیک به کووید ۱۹ ممکن است در یک یا چند گونه از حیوانات در گردش باشند.


بیشتر بخوانید: راست و دروغ جنگ بیولوژیکی آمریکا با ویروس کرونا


تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد که پانگولین‌های مالایی که به طور غیرقانونی به استان گوانگدونگ وارد می‌شوند حاوی کروناویروس مشابه با کووید ۱۹ هستند، با این حال هیچگونه کروناویروس پانگوولین هنوز مشخص نشده است که به اندازه کافی مشابه COVID-۱۹ در کل ژنوم خود برای حمایت از عفونت مستقیم انسان باشد.

در بخش دیگری از این مقاله به بحث درباره تئوری دوم پرداخته شده است که ویروس پس از تماس حیوان و انسان جهش یافته است. به گفته محققان ممکن است کووید ۱۹ با ویژگی‌های ژنومی که در بالا گفته شد از طریق سازگاری در طی انتقال بعدی انسان به انسان ایجاد شده باشد؛ به محض دستیابی به این سازگاری‌ها، شیوع امکان پذیر می‌شود و یک خوشه به اندازه کافی بزرگ و غیرمعمول از موارد ذات‌الریه را ایجاد می‌کند تا سیستم نظارت را تحریک کند.

درک دقیق در مورد چگونگی انتقال انسان به انسان، به پیشگیری از وقایع بعدی موارد حیوانی و انسانی کمک خواهد کرد. برای مثال اگر COVID-۱۹ در گونه‌های جانوری دیگری از قبل تنظیم شده باشد، در صورتی که حتی اگر اپیدمی کنونی کنترل شود، در معرض خطر بروز دوباره آن خواهیم بود. در مقابل اگر روند تطبیقی که در بالا توصیف شد، در انسان اتفاق افتاده باشد حتی اگر بار‌ها و بار‌ها انتقال حیوان به انسان رخ دهد، بعید به نظر می‌رسد که بتوان از آن در موارد بعدی استفاده کرد، مگر اینکه همان سری از جهش‌ها اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار