برای درس خواندن از کجا باید شروع کنیم؟

در این بسته برنامه ریزی تحصیلی به نکات کلیدی برای داشتن یک برنامه مناسب و جامع برای درس خواندن، می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با شروع عید نوروز و فراهم شدن یک فرصت مناسب برای مطالعه، یکی از مهمترین مباحثی که برای خانواده ها، اساتید و دانش آموزان، چالش برانگیز است، بحث برنامه ریزی درسی است. برنامه ریزی درسی یعنی ما در طول روز یا هفته، طوری عمل کنیم که بتوانیم علاوه بر انجام فعالیت‌های روزمره زندگی خود، به تکالیف مدرسه و خواندن دروس مختلف و خارج از تکالیف مدرسه نیز بپردازیم. پس مهمترین نکته‌ای که در برنامه ریزی درسی باید به آن توجه داشت، نظم در کار‌ها است.

در این بخش قصد داریم تا یک جدول مفید برای برنامه ریزی درسی ارائه کرده و نکات مهمی را در این رابطه عنوان کنیم.

۱. ابتدا تمامی فعالیت‌های روزمره خود را در طول هفته و ایام تعطیلات لیست کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل مهمانی ها، خرید کردن، بیرون رفتن و تفریح کردن (توصیه می‌شود به خاطر شیوع کرونا صورت نگیرند) نظافت، داشتن شغل یا کار، انجام بازی‌های ویدیویی، کار با گوشی و یا هر عمل دیگری که جزو عادات و کار‌های روزانه شماست، باشند.

۲. مدت زمان لازم برای انجام هر یک از این فعالیت‌ها را به طور تقریبی، تخمین زده و در جلوی آن‌ها یادداشت کنید. لازم به ذکر است که برخی از این فعالیت‌ها می‌توانند در طول هفته تنها یک بار انجام شده و برخی دیگر نیز در روز چندین بار صورت پذیرند. پس تمام زمان‌هایی که برای انجام آن فعالیت در طی روز‌های هفته نیاز دارید را لیست کرده و به صورت مجزا یادداشت کنید.

۳. ایام هفته را به ترتیب در یک برگه یادداشت کرده و مدت زمان فعالیت‌های روزانه موجود در هر روز را یادداشت کنید.

۴. پس از تخمین تقریبی، در هر روز زمان‌هایی بین ۶ الی ۸ساعت را اضافه می‌آورید که می‌توان از آن برای رسیدن به موفقیت تحصیلی، نهایت استفاده را برد.

۵. ممکن است برخی روزها، زمان بیشتر و در برخی روز‌ها زمان کمتری داشته باشید. با استفاده از یک میانگین گیری ساده، متوسط زمان باقی‌مانده را بدست آورید.

۶. این متوسط زمان، دقیقا زمانی است که می‌توان از آن برای رشد تحصیلی استفاده کرد. پس از سعی کنید طوری آن را بدست آورید که کمتر از ۳ ساعت نشود. اگر از این مقدار کمتر است، سعی کنید از دیگر فعالیت‌های روزانه خود کم کنید تا بتوانید متوسط زمان فعالیت‌های درسی خود را افزایش دهید.


بیشتر بخوانید:هنگام امتحان از خواندن کتاب‌های حجیم نترسید


۷. جدولی تهیه کرده و با توجه به آنچه که در بالا گفته شد، مدت زمان مطالعه و دروسی را که در آن روز قصد مطالعه داریم را یادداشت می‌کنید. در پایان روز‌های جمعه، روز تعطیلی و استراحت محسوب می‌شوند، در این روز زمان‌های استراحت بیشتر باشد و ساعت‌های بعدازظهر آن خالی بماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار