عید نوروز در بین مردم زرند

زرندی‌ها همچون دیگر مردم ایران باچیدن سفره هفت سین، پخت شیرینی‌های خانگی و غذا‌های مختص این منطقه به سراغ عید نوروز می‌روند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، آمادگی مردم شهرستان زرند برای نوروز از روز‌های پایانی سال قبل آغاز می‌شود و با چیدن سفره هفت سین ادامه می‌یابد.

بزرگتر‌های خانواده قبل از تحویل سال نو، خرید‌های سال نو را انجام می‌دهند و با پوشیدن لباس پاکیزه به تن آماده لحظه تحویل سال می‌شوند.

کاشت گل و گیاه، تهیه شیرینی خانگی، جمع کردن بساط وسایل کهنه و فرسوده از جمله برنامه‌های مردم این منطقه برای استقبال از بهار طبیعت و سال نو است.

یکی از کار‌های هر ساله زرندی‌ها که از قبل از سال نو شروع می‌شود و در روز‌های عید به اوج خود می‌رسد، پخت شیرینی و خوراکی‌های خاص این منطقه است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوهان زرند

این شیرینی خانگی عید که از سوغات ویژه مردم شهرستان زرند محسوب می‌شود از جوانه گندم، آرد سبوس دار، شکر، روغن، تخم مرغ، هل، زعفران و مغز پسته تهیه می‌شود و طعم بی نظیری دارد.
سوهان زرند در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است و هر ساله در پاییز، شاهد برگزاری جشنواره سوهان زرند هستیم.

سوهان زرند برخلاف تصویری که از سوهان در ذهن دارید، بسیار نازک و قطر آن در حد کاغذ است و به لحاظ دست ساز بودن و ارزش غذایی خاص، همواره طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. برخلاف سوهان قم، این نوع سوهان اصلا روغن ندارد و با طعمی خاص و خوشمزه در انواع پسته‌ای، کنجدی و هل و به صورت‌های ورقه‌ای، لقمه‌ای، عسلی، پنجره‌ای و... ارائه می‌شود. این سوهان، علاوه بر آنکه در کارخانه‌های سوهان‌پزی زرند تولید می‌شوند، در تمام خانه‌های زرندی‌ها نیز پخت می‌شود. 

 

عید نوروز در بین مردم زرند

 

کلمپه

کلمپه شیرینی سنتی و بسیار بارز زرند است که شبیه کلوچه است و برای پخت، ابتدا آرد خمیری تهیه می‌کنند و در درون آن خرما و پودر هل می‌زنند.

نان چرخی

شیرینی نان چرخی جزو پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های تهیه شده زرندی هاست و چون پس از آماده شدن خمیر با چرخ گوشت و قالب خاصی درست می‌شود، نام آن را نان چرخی گذاشته اند.

 

عید نوروز در بین مردم زرند

 

حاجی بادام

از انواع شیرینی عید نوروز، حاجی بادام است که دارای جوز و آرد نخودچی بوده و از نظر غذایی هم بسیار مفید و با ارزش است.

نخودچی

این شیرینی خانگی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌هایی است که از موادی چون: آرد نخودچی، کره و هل تهیه می‌شود و نه تنها در بین مردم زرند بلکه در بین تمام مردم ایران طرفداران زیادی دارد.

 

عید نوروز در بین مردم زرند

 

کماچ و قاووت از دیگر شیرینی‌های زرند هستند که در انواع و طعم‌های مختلف تهیه می‌شود، انواع مغز‌ها از پسته و گردو گرفته تا انواع ادویه در کماچ‌های زرند زده می‌شود که طعم آن را خاص و منحصر به فرد می‌کند.

 

عید نوروز در بین مردم زرند

 

بانوان زرندی پس از اتمام پخت و پز شیرینی‌های خانگی خود به سراغ  آماده کردن غذا‌های محبوب این شهرستان می‌روند. سبزی پلو با ماهی و خورشت سبزی از غذا‌های محبوب مردم این منطقه در ایام عید است. 

سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی غذایی است که نه تنها در بین زرندی‌ها؛ بلکه در بین بیشتر ایرانیان محبوب و معروف است، طبق باور‌های قدیمی‌های اینجا ماهی داستان حضرت سلیمان (ع) را روایت می‌کند و نماینگر درک حقیقت است.

 

عید نوروز در بین مردم زرند

 

چلوگوشت زرندی

در شهرستان زرند، غذای معروفی به نام چلوگوشت زرندی وجود دارد که به ثبت ملی رسیده است و برای طبخ آن گوشت را بدون هیچ افزودنی در روغنی خاص پس از تفت دادن می‌پزند و طعم خاصی دارد.

خورشت سبزی

خورشت سبزی نیز در شهر زرند بیشتر مخصوص نواحی کوهستانیست و غذای محبوب عیدشان است، مردمانش معتقدند با خوردن خورشت سالی خوش و خرم خواهند داشت.

 

عید نوروز در بین مردم زرند

 

 گزارش از حسینی 

انتهای پیام/ ب

برچسب ها: نوروز 99 ، عید نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۷ ۲۰ دی ۱۳۹۹
خی لی خوبه
آخرین اخبار