صرفه جویی ۲۰ درصدی مصرف آب در خراسان جنوبی

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از صرفه جویی ۲۰ درصدی مصرف آب با مدیریت آب در بخش کشاورزی در سال های اخیر در این استان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، امامی سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در سال‌های اخیر با مدیریت آب در بخش کشاورزی توانسته‌ایم حدود ۲۰ درصد در مصرف آب و سالانه ۱۰۰ میلیون کیلووات در مصرف برق صرفه جویی کنیم.

 او در پیامی به مناسبت روز جهانی آب افزود: این روز در سال ۱۳۹۹ مصادف با سوم فروردین ماه است که با شعار «آب و تغییر اقلیم، مسئولیت اجتماعی» معرفی شده است.

امامی با اشاره به اینکه هدف از این نامگذاری توجه هرچه بیشتر به نقش انسان‌ها و مسئولیت اجتماعی آنان نسبت به آب و تغییر اقلیم است بیان کرد: روز جهانی آب فرصتی برای تأمل دوباره درباره نقش آب در زندگی بشر و همچنین نقش ما در نجات و حفاظت از این ماده گرانبها و با ارزش است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: تغییر اقلیم تاثیر زیادی در بخش آب داشته و با تغییر چرخه‌های آب و هوایی، بخش‌هایی از دنیا دچار خشکسالی و بخش‌هایی نیز دچار سیلاب‌های مخرب شده‌اند.

او عنوان کرد: مهمترین مسئله پیش روی ما کاهش اثرات مخرب تغییر اقلیم و فراهم کردن شرایط و زمینه‌هایی برای سازگاری با این تغییرات است که بتواند کمترین اثرات منفی را بر جوامع بشری را داشته باشد.

امامی با بیان اینکه در حوزه وزارت نیرو اقدامات مؤثری در این خصوص انجام شده است تصریح کرد: تهیه و تدوین سند سازگاری با کم آبی از جمله آن‌ها است که به عنوان اولین سند در کشور برای استان خراسان جنوبی توسط وزارت نیرو ابلاغ شد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در این سند سهم هر یک از ارگان‌های دولتی و همچنین مردم در به حداقل رساندن اثرات ناشی از کم آبی و خشکسالی به صورت دقیق و شفاف مطرح شده و امیدواریم بتوانیم با کمک تمامی مسئولین ذیربط و همه مردم این سند را به بهترین نحو عملیاتی و اجرایی کنیم.

او افزود: در چند سال گذشته با مدیریت آب در بخش کشاورزی توانسته‌ایم حدود ۲۰ درصد در مصرف آب و سالانه ۱۰۰ میلیون کیلووات در مصرف برق صرفه جویی کنیم.

امامی ادامه داد: در اجرای پروژه‌های عمرانی با وجود همه تنگنا‌های مالی اقدامات خوبی انجام پذیرفته و از آن جمله می‌توان به انتقال آب از محمدشهر به بیرجند اشاره کرد که نقش مهمی درپایداری آب شهر بیرجند تا افق ۱۴۰۵ دارد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: انتهای سال قبل با توجه به شیوع بیماری کرونا با افزایش ۲۳ درصدی آب در استان مواجه بودیم که با در مدار آوردن چاه‌های محمدشهر دغدغه‌ای برای شهر بیرجند نداشتیم.

او ادامه داد: از دیگر پروژه‌هایی که در حوزه تأمین آب سالم و پایدار انجام شده است، اجرای پروژه تامین آب درمیان و همچنین روستا‌های اطراف با جمعیتی بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ نفر و کلنگ زنی پروژه انتقال آب از مختاران به بیرجند و انتقال آب از نیروگاه به طبس است که با حضور وزیر نیرو انجام شد.

امامی همچنین به احداث سد سیاهو سربیشه اشاره کرد و گفت: این پروژه که از سال ۱۳۸۴ آغاز شده، اکنون به مرحله آبگیری رسیده و بخشی از سیلاب‌های فصل زمستان در این سد مهار شد و به زودی نیز بهره برداری و افتتاح رسمی آن انجام خواهد شد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: در بحث بازگشایی رودخانه‌ها هم اقداماتی خوبی از جمله نقشه برداری حدود ۷۵۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان، بازگشایی رودخانه شاهرود و مشارکت در اجرای پروژه فاز اول بند دره صورت گرفته است.

او با توجه به شیوع ویروس کرونا و مصرف بالای آب در این برهه از زمان و اهمیت در دسترس بودن این ماده حیاتی، همه هم استانی‌های نهایت دقت و اهتمام در مصرف آب را داشته باشند.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.