باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

امشب زمین یک ساعت خاموش می‌شود؟

سالیان سال است که انسان با اقدامات منفعت طلبانه خود زمین را تحت تاثیر قرار داده است، بنابراین قریب به ۱۵ سال است که یک ساعت را به زمین اختصاص دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سالیان سال است که انسان با اقدامات منفعت طلبانه خود برای دست یابی به اهدافش زمین را تحت تاثیر قرار داده است؛ بنابراین قریب به ۱۵ سال است که ۶۰ دقیقه را به زمین اختصاص داده اند.

در چنین سال متوالی در جهان آخرین شنبه ماه مارس به عنوان ساعت زمین یاد می‌شود، در این روز برای احترام به زمین در ساعتی مشخص در سطح شهر‌های جهان تمامی چراغ‌ها به مدت ۶۰ دقیقه خاموش می‌شوند.

در این روز که مصادف با نهم فروردین ماه سال ۹۹ است، تمامی نماد‌های شهری، چون برج ها، پل‌ها و مراکز معروف و مشخص چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیرضروری خاموش می‌شوند.

از سال ۲۰۰۷ برای اولین بار در استرالیا در شهر سیدنی ساکنان این شهر اقدام به خاموش کردن چراغ‌ها در سطح شهر کردند، سپس در سال‌های بعد سایر کشور‌ها نیز به این اقدام پیوستند.

در ایران نیز برای اولین بار در سال ۹۰ به احترام زمین تمامی چراغ‌های برج میلاد در تهران خاموش شدند. در سال‌های بعد نیز از جمله تهران، تبریز، اصفهان، پلدختر و ... تمامی سیستم‌های روشنایی خود را خاموش کردند.

اکنون این گام دغدغه اصلی فعالان و دوستداران محیط زیست، به یک حرکت جهانی تبدیل شده است. حرکت جهانی که به منظور تغییرات اقلیمی و تغییر در شیوه زندگی با کاهش مصرف انرژی هرساله انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید: نابودی جنگل‌ها نفس زمین را می‌گیرد


در خصوص همین موضوع محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ساعت زمین در آخرین شنبه ماه مارس هر سال اظهار کرد: در سراسر دنیا این پویش جهانی گرامی داشته می‌شود، پویش ساعت زمین بزرگترین حرکت زیست محیطی جهان است که توسط انجمن جهانی طبیعت برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه این پویش توسط میلیون‌ها داوطلب در سراسر جهان با هدف مصرف بهینه انرژِی و کمک به محیط زیست انجام می‌شود، افزود:  این پویش یک عمل داوطلبانه در راستای آگاه سازی و فرهنگ سازی است و تاثیرات عمیق و موثری در حفظ محیط زیست دارد.

محبوب با بیان اینکه این اقدام در جهت اعلام انجمن جهانی طبیعت است، گفت: در این یک ساعت از سوی این انجمن به تمامی مردم جهان توصیه می‌شود تا به بیرون بروند تا از هوایی سالم استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه این حرکت در جهان و در ایران گرامی داشته می‌شود، افزود: این حرکت نمادین و داوطلبانه برای حفظ محیط زیست است و در سراسر دنیا ذخیره انرژِی یک ساعت قابل توجه است.

این کارشناس ادامه داد: قطعا میلیارد‌ها انرژی در این مدت در این کشور ذخیره می‌شود و به عنوان یک حرکت نمادین و داوطلبانه ارزشمند است.

جالب است بدانید تنها در همین یک ساعت انرژی بسیار زیادی برای کره زمین ذخیره می‌شود، ساعتی که با تکرار آن در هر سال می‌تواند کمک رسان زمین و محیط زیست باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، ساعت زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
چی میگی؟؟ خخخ
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۹:۱۸ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
ایران تمدن انسانیت را ندارد ، مردم بهم رحم ندارن چگونه انتظار دارند طبیعت هوشیار وآگاه پاسخ خوب ودلنشین بدهد!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
ساعت چند خاموش میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
مجلس ترکیه سربازی رو از ۱۲ ماه به ۶ ماه کاهش داده ولی سربازی در ایران دو سال است و مجلس هیچ قدمی برای رفاه حال سربازان بر نمیداره اصلا این قشر مظلوم فراموش شده ستند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
امیدوارم هیچوقت دیگه روشن نشه
نابود بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
امیدوارم هیچوقت دیگه روشن نشه
نابود بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
انصافا حرفت طلا
آخرین اخبار