پسته داران رفسنجانی توصیه های سرمازدگی را جدی بگیرند

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه خطر سرمازدگی بهاره در کمین درختان پسته رفسنجان است، گفت: کشاورزان و باغداران به منظور جلوگیری از بروز خسارت سرمازدگی طی سه روز آینده، مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین رضایی، رییس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه طبق پیش بینی هواشناسی، طی امروز تا دوشنبه جاری بارش‌ها را در استان کرمان و رفسنجان خواهیم داشت، گفت: کشاورزان باید در این مدت مراقبت‌های لازم را  برای  پیشگیری از خسارت سرمازدگی انجام دهند.

او با اشاره به وجود ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان افزود: در روز ۲۰ اسفند ماه، سرما به رقم‌های احمدآقایی و کله قوچی خسارت وارد کرده است، اما درصد این سرما به دلیل اینکه گل‌ها و جوانه‌ها هنوز سبز نشده بودند و در حالت تورم (مرحله قبل از گل دهی) قرار داشتند، کم بوده است.

رضایی با اشاره به وجود یک هزار و ۵۰۰ هکتار باغ بادام و بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار باغ میوه‌های سردسیری شامل زردآلو، هلو، سیب و به در مناطق کوهستانی داوران، خنامان، اودرج، راویز از توابع این شهرستان گفت: سالانه یک هزار تن بادام به دست می‌آید که سرمای اسفند ماه گذشته، کل این محصول و همچنین تا ۷۰ درصد میوه‌های سردسیری رفسنجان را از بین برد.

او با بیان اینکه کشاورزان با یک دماسنج، هوای باغ را بسنجند و اگر زیر ۴ درجه بود، روش‌های مقابله با سرمازدگی را اجرا کنند، افزود: یکی از این روش‌ها آب پاشی و مرطوب کردن است و این عمل موجب خیس ماندن درختان می شود و از یخ زدگی جلوگیری شود.

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه حذف گیاهان پوششی، موجب افزایش جذب تابشی خاک می‌شود و انتقال و ذخیره گرما در خاک را بهبود می‌بخشد، گفت: عاری بودن زمین از علف هرز در حفاظت درخت موثر است و این کار را کشاورزان باید در اسفند ماه انجام دهند تا در بهار با مشکل سرمازدگی مواجه نشوند.

او اجتناب از تیلر و خاکورزی را یکی دیگر از توصیه‌های کاربردی، قبل از وقوع سرما برای حفاظت درختان بیان کرد.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان، اظهار کرد: روش استفاده از دود برای کاهش خسارت سرمازدگی از جمله عملیات پیشگیرانه دیگری است که کشاورزان و باغداران می توانند به آن توجه کنند.

او با بیان اینکه کشاورزان از دود حاصل از سوختن نخاله‌ها و ضایعات پسته استفاده کنند، تصریح کرد: به این صورت که در هر هکتار به فاصله هر ۱۵ متر یک کپه از نخاله یا پوست خشک پسته را ایجاد و با کمی گازوئیل آتش بزنند که به خاطر دود زیاد و زمان ماندگاری بیشتر این دود در منطقه، درختان از سرمازدگی حفظ می‌شوند.

امسال پیش بینی شده است در صورتی که محصول پسته رفسنجان دچار سرمازدگی نشود، بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تن از این محصول به دست آید. 

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار