فضانوردان چگونه ماه‌ها در فضا زندگی می‌کنند؟

قرنطینه خانگی یکی از بهترین راهکار‌ها برای شکستن زنجیره انتقال کروناست اگر بازه زمانی طولانی قرنطینه شما را خسته کرده، گزینه مناسبی برای شغل فضانوردی نیستید.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، افرادی که به شغل فضانوردی علاقه‌مند هستند به جز سلامت جسمانی و تحصیلات ویژه و پشت سرگذاشتن انواع آزمایش‌ها و دوره‌های تمرینی باید از سلامت روانی مطلوبی برخوردار باشند.

دارا بودن زمینه افسردگی، استرس، پرخاشگری، خشونت و مواردی از این دست می‌تواند منجر به انتخاب نشدن فرد در آزمون‌های فضانوردی شود.

سفر به فضا و بازگشت از ماموریت‌های فضایی، اقامت طولانی مدت در ایستگاه فضایی با تمامی خطر‌های آن، دوری از اعضای خانواده، کره زمین، دسترسی بسیار محدود به امکانات پزشکی، تاخیر در برقراری ارتباط با زمین و صد‌ها مشکل دیگر پیش روی فضانوردان قرار دارد.


در ایستگاه فضایی بین المللی فضانوردان، فضای بسیار کمی برای پرداختن به کار‌های مختلف دارند و درعین حال باید همکاری مستمری با دیگر فضانوردان از آژانس‌های فضایی بین المللی داشته باشند به همین دلیل توانایی غلبه بر احساسات، تحمل وضعیت قرنطینه و زندگی تنهایی در فضا و حفظ روحیه از الزامات شغل فضانوردی است.

اسکات کلی فضانورد ناسا یکی از فضانوردانی است که نزدیک به یک سال به همراه فضانورد آژانس فضایی روسیه در ایستگاه فضایی بین المللی به تنهایی زندگی کرده است.

این فضانورد زندگی در فضا را مانند وضعیت قرنطینه این روز‌های بسیاری از کشور‌های جهان می‌داند. همانطور که افراد نمی‌توانند از خانه خارج شوند، فضانوردان هم نمی‌توانند به سادگی از ایستگاه فضایی بین المللی خارج شوند. تنها در زمان انجام ماموریت‌های پیاده روی یا بازگشت به زمین فضانوردان می‌توانند از بخش درونی ایستگاه خارج شوند و در این حالت خطر‌های بسیاری از جمله تابش‌های سرطان زای اشعه‌های کیهانی سلامت آنها را تهدید می‌کند.


فضانوردان شاغل در ایستگاه فضایی بین المللی به کار‌های مختلفی می‌پردازند از جمله انجام آزمایش‌های علمی، ورزش روزانه، تدوین و ارائه گزارش، تعمیر تجهیزات و مواردی از این دست، آنها مانند مردم در کره زمین بازه زمانی معینی برای کار دارند و بخشی از شبانه روز برای انجام کار‌های شخصی، استراحت و تفریح اختصاص دارد.

در ایستگاه فضایی به دلیل محدودیت مکانی، فضانوردان در اوقات فراغت به انجام ورزش، مطالعه کتاب، تماس با اعضای خانواده و یا تماشای فیلم و سریال می‌پردازند تا سلامت جسمی و روانی خود را در سطح بالایی نگهداری کنند.

با وجود آنکه ایستگاه فضایی هر ۹۰ دقیقه یک بار به دور کره زمین گردش می‌کند، فضانوردان بازه مشخصی برای خوابیدن درنظر می‌گیرند تا ساعت بیولوژیک بدن آنها به هم نریزد.


بنا به اعلام محققان، برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن می‌تواند سبب ابتلای افراد به انواع بیماری‌ها ازجمله دیابت، سرطان و چاقی شود.


بیشتر بخوانید: نگرانی ناسا از انتقال کرونا به ایستگاه فضایی؛ فضانوردان حاملان خاموش کرونا به فضا


فضانوردان قادر به خروج از ایستگاه فضایی نیستند و درفضا گرانش وجود ندارد تا حرکت پای خود را حس کنند به همین دلیل برای حفظ سلامت و جلوگیری از تحلیل رفت عضله‌ها به انجام ورزش با تردمیل می‌پردازند. افرادی که اکنون در قرنطینه خانگی به سر می‌برند می‌توانند به قدم زدن در خانه بپردازند تا به سلامت استخوان هایشان کمک کنند.


مطالعه کتاب، نوشتن خاطرات، گوش دادن به کتاب‌های صوتی و مواردی از این دست جزو سرگرمی‌های فضانوردان در زمان زندگی طولانی مدت درفضاست. فضانوردان در زمان حضور در فضا به انجام کارهایی، چون تمرین ساز‌های موسیقی یا عکس برداری و یادگیری مهارت‌های جدید می‌پردازند.


بیشتر فضانوردان درماموریت‌های ۶ ماهه به فضا می‌روند هرچند که برخی از آنها مانند اسکات کلی یا خانم کریستنا کوخ برای ثبت رکورد طولانی‌ترین اقامت انسان درفضا و انجام آزمایش‌های علمی بازه زمانی بیشتری درفضا زندگی می‌کنند.

ارسال انسان به فضا و بازگرداندن سالم فضانوردان پس ازپایان ماموریت به زمین یکی از کار‌های سخت و پیچیده برای دانشمندان است. این کار به انجام محاسبه‌های علمی فراوان، داشتن تیمی ازمحققان و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و آموزش کارکنان و خدمه پرواز نیاز دارد به همین دلیل پرتاب موشک حاوی کپسول فضایی هر ۶ ماه یک بار از زمین انجام می‌شود.


هرچند سازمان هایی، چون ناسا، اسپیس ایکس و بوئینگ در نظر دارند با ساخت کپسول‌های فضایی هوشمند زمان ارسال انسان به فضا و بازگرداندن او را کوتاه‌تر کنند.

با وجود فاصله بین ۳۳۰ تا ۴۳۵ کیلومتری ایستگاه فضایی با سطح زمین و بروز اختلال و تاخیر در برقراری ارتباط با زمین، فضانوردان ارتباط خود با اعضای خانواده و دوستان را حفظ می‌کنند و درجریان وضعیت سلامت و زندگی روزمره اطرافیان خود قرار دارند.

بسیاری از فضانوردان دارای خانواده بر روی زمین هستند و به گفته محققان برقراری ارتباط حتی به شکل مجازی با اطرافیان در بهبود سلامت روان افراد اثر گذار است.


فضانورد اسکات کلی به افرادی که دچار کسالت و بی حوصلگی به دلیل اقامت در خانه شده اند توصیه می‌کند در کنار رعایت تمامی موارد برای حفظ سلامت جسم و روان به توصیه‌های بهداشتی و کشفیات علمی جدید درباره راه‌های مقابله با ویروس کرونا توجه ویژه داشته باشند تا خود و اعضای خانواده شان دچار ابتلا به بیماری نشوند.

منبع: nytimes
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
عالی
آخرین اخبار