تسریع درمان کووید ۱۹ با تجزیه ژنوم در کشور‌های مختلف

براساس مطالعات محققان لهستانی، مشخص شد که ژنوم کرونا در کشور‌های مختلف متفاوت است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان لهستانی با برداشت یک نمونه ویروس کرونا از یک بیمار صفر به منظور تجزیه و تحلیل ژنوم آن، وعده داده‌اند تلاش جهانی برای ریشه کن کردن کووید ۱۹ در جریان است. آن‌ها همچنین متعهد شدند که نتایج این تجزیه و تحلیل را در اختیار سایر دانشمندان قرار خواهند داد.

گروزگورس یوزچزیک از انستیتوی ملی بهداشت عمومی در لهستان به آژانس مطبوعاتی این کشور (PAP) گفت: این اقدام به درک بهتر این بیماری کمک می‌کند. دسترسی عمومی به کد ژنتیکی ویروس در توسعه واکسن‌ها و درمان‌های مورد نیاز نیز موثر خواهد بود.

او افزود: از آنجا که این گونه از پاتوژن‌ها قبلاً در انسان دیده نشده است، هیچ درمان شناخته شده‌ای برای بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد و فقدان دارو‌های هدفمند تاکنون منجر به مرگ هزاران نفر در سطح جهان شده است. چنین مطالعاتی برای ردیابی توسعه این بیماری همه گیر بسیار مهم بوده و از ارزش علمی بالایی برخوردار است.

دانشمندان پیش از این اعلام کرده بودند که در آرایش ژنتیکی سویه‌های کروناویروس جدید که در کشور‌های مختلف گسترش می‌یابد، اختلاف اندکی وجود دارد. مثلا ویروس کرونایی که به ایتالیا حمله کرده با آنچه که در نوامبر گذشته در چین ظاهر شد، اندکی متفاوت است.


بیشتر بخوانید: نرم افزاری که می‌تواند از شما در برابر ویروس کرونا محافظت کند


این متخصص تاکید کرد: جداسازی ویروس همچنین به ما این امکان را می‌دهد تا زیست شناسی آن را بهتر بشناسیم. با تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته است، به نظر می‌رسد که ویروس ظاهر شده در لهستان، از آلمان آمده است. با این حال، ویروس ویژگی‌های منحصر به فرد خاصی را نشان می‌دهد که به طور مداوم در حال تکامل است. کروناویروس یک خانواده از پاتوژن‌های زئونوز است که به طور یکسان بر حیوانات و انسان‌ها تأثیر می‌گذارد.

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (ECDC) در اروپا، رمان کروناویسی که در چین کشف شده از نظر ژنتیکی نزدیک به ویروس SARS-CoV-۱ است. این ویروس دستگاه تنفسی را با علائمی مانند آنفلوآنزا آلوده می‌کند. اولین علائم عفونت شامل سرفه خشک، تب و خستگی است. بیشتر افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند، علائم خفیفی را تجربه می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.