از هفت سین سلیمانی تا مبارزه خانه به خانه باکرونا در نهاوند

مردم نهاوند عید سفره هفت سین امسال خود را با تصویر سردار سلیمانی مزین کردند.

از هفت سین سلیمانی تا مبارزه خانه به خانه باکرونا در نهاوندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مردم نهاوند با سابقه ۷ هزارساله امسال مانند سایر نقاط کشور عید متفاوتی را سپری کردند اول سفره‌های هفت سین خود را به تصویر  سردار سلیمانی مزین کردند و در ادامه با عید دیدنی نرفتن مبارزه خانه به خانه خود را با کرونا ویروس ادامه دادند.

امسال مردم با فرهنگ و سابقه تاریخی نهاوند در ایام نوروز دو مورد متفاوت را تجربه کردند، ابتدا و بر اساس فراخوان در شبکه‌های اجتماعی به یاد سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی سفر‌های هفت سین خود را به تمثال ایشان مزین کردند و در حرکتی دیگر دید و بازدید نوروزی را برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا به کلی لغو کردند، به طوری که اهالی روستای تکه که مراسم نوروز را در مسجد براساس یک سنت دیرینه برگزار می‌کردند این سنت را برای امسال انجام ندادند ؛دست کم  در ۳۰ روستای دیگر نهاوند این مراسم لغوشد.

 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند در این باره گفت: اگر مردم شهر نهاوند مانند بسیاری از روستا‌ها با کرونا ویروس برخورد می‌کردند واقعا آمار مبتلایان خیلی کمتر می‌شد، زیرا دهیاران اعضای شورا‌ها پایگاه‌های بسیج کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و کانون‌های هلال احمر در بسیاری از روستا‌ها خیلی خوب پای کار آمدند و مبارزه و پیشگیری را از زمان شیوع کرونا در استان و شهرستان پیگیری کردند و اوج این کار وقتی بود که ضد عفونی و گند زدایی را با کمک یکدیگر انجام دادند و کلیه مراسم ختم و عروسی و نصب بنر و خیر مقدم به میهمانان نوروزی را لغو کردند.

دکتر مومنعلی دارابی با بیان اینکه بسیاری از اهالی شهر و روستا‌های نهاوند در نقاط مختلف کشور بخصوص کرج تهران و قم ساکن هستند و هرسال ایام نوروز به دیدن اقوام خود می‌آیند، افزود: با همکاری و مشورت دهیاران و اداره ورزش و جوانان همه مسابقات بومی و محلی و نوروزگا‌های نهاوند در سراب‌ها حذف شد و جام فوتبال روستایی که با شرکت حداقل ۵۰ هزار نفر در نقاط مختلف روستایی و با مشارکت استان و شهر‌های اطراف برگزار می‌شد تعطیل شد همچنین در اقدام دیگر با همکاری ریش سفیدان و بزرگان روستا‌های نهاوند ضمن احترام به افراد، از پذیرش مهمانان خودداری کردند و هیچ مراسم ختم و عروسی برگزار نشد.

او ضمن گلایه از مردم شهر نهاوند در روز‌های پایانی سال ۹۸ گفت: در روز‌های پایانی سال متاسفانه بازار نهاوند تا شب شلوغ بود و با توجه به اینکه همه خیابان‌ها بسته شد مردم نهاوند به هشدار‌ها توجه جدی نکردند و اگر در روز‌های آینده مشکلی به وجود آید به دلیل افرادی بود که برای کار‌های غیر ضروری به خیابان آمدند.

از هفت سین سلیمانی تا مبارزه خانه به خانه باکرونا در نهاوند
این مسئول  با اعلام اینکه در روز‌های پایانی سال شاهد افتتاح خط تولید ماسک بهداشتی و پیگیری تولید الکل و مواد ضد عفونی کنند توسط دو کارخانه نهاوند بودیم بیان کرد: با همکاری بچه‌های گروه جهادی سپاه خط تولید روزانه ۵هزار ماسک در نهاوند راه اندازی شد همچنین خیران بخش سلامت با کمک بیش از ۲ میلیارد ریالی خود با خرید ملزومات بهداشتی به کمک بخش درمان شهرستان نهاوند آمدند.

از هفت سین سلیمانی تا مبارزه خانه به خانه باکرونا در نهاوند

علی سهرابی مسئول بسیج رسانه شهرستان هم به اقدام ارزشمند رسانه‌های نهاوند اشاره کرد وافزود: این رسانه‌ها با اعلام ۳ فراخوان خود در فضای مجازی پویش هفت سین سلیمانی کمک به افراد نیازمند و در خانه بمانیم را راه اندازی کردند که از طرف مردم و خیران کمک قابل شایانی به نیازمندان و عاشقان سردار سلیمانی شد.

از هفت سین سلیمانی تا مبارزه خانه به خانه باکرونا در نهاوند
سهرابی با بیان اینکه تا امروز مردم همراهی خوبی داشته اند و عکس‌های زیادی از سفره هفت سین خود برای رسانه‌ها ارسال کردند، اظهار داشت: با کمک رسانه‌ها و خیران و انجمن‌های مردم نهاد بیش از ۲ هزار سبد کالا شب عید و نزدیک به ۳۰۰ بسته کالای بهداشتی توسط افرادی که بستگانشان فوت کرده اند برای مبارزه با ویروس کرونا بین افراد واجد شرایط توزیع شد.

از هفت سین سلیمانی تا مبارزه خانه به خانه باکرونا در نهاوند
محسن پیرزادی یکی از دهیاران موفق بخش مرکزی نهاوند در روستای تکه هم می‌گوید: گند زدایی و ضد عفونی سطح روستا با کمک تراکتور و پمپ دستی چند مرحله روستا را پاکیزه وضدعفونی کردیم.

 پیرزادی افزود: دستورات فرمانداری و شبکه بهداشت در سطح روستا به خوبی انجام می‌شود به طوری که با نظارت خانه بهداشت روستای تکه و با مشورت فرمانده پایگاه بسیج بزرگان روستا اعضای شورا مردم و کانون‌های مساجد و هلال احمر مراسم ختم و عروسی در روستا برگزار نشد و پول آن صرف امور خیریه شد.

این دهیار پر تلاش و خستگی ناپذیر افزود:  جمعیت مراجعه کنندگان ما به روستا زیر ۵ درصد بود به طوری که اهالی روستا از فرزندانشان خواستند به خاطر سلامتی خودشان و خانواده شان به روستا نیایند.

از هفت سین سلیمانی تا مبارزه خانه به خانه باکرونا در نهاوند

گزارش از علی سهرابی 

 

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار