با این اصول تغذیه، با کرونا خداحافظی کنید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نقش تغذیه در پیشگیری از کرونا بسیار حائز اهمیت است زیرا بایدبرای شکست کرونا سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم.

دکتر عبدالرضا نوروزی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: تغذیه در شکست کرونا بسیار موثر است زیرا با  تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش قدرت و افزایش گلبول‌های سفید آنتی بادی، می توان  از بیماری ها پیشگیری کرد.

او ادامه داد: ولی متاسفانه برخی از مردم با اطلاعات نادرست از اصول تغذیه،  برنامه‌های عجیبی را در برابر سیستم ایمنی در نظر گرفتند که علمی نیست.
 
این متخصص تغذیه گفت: رژیم غذایی سالم، رژیمی است که حاوی مواد مغذی لازم برای درست کار کردن بدن است. برای داشتن تغذیه‌ی مناسب، باید بیشتر کالری روزانه‌ی خود را از این مواد دریافت کنید: میوه‌های تازه، سبزیجات تازه، غلات کامل، حبوبات، آجیل و  پروتئین بدون چربی باشد.

نوروزی افزود: سبزیجات منبع اصلی ویتامین و مواد معدنی هستند، سبزیجاتی که برگ تیره‌ دارند (مثل اسفناج، کلم پیچ، لوبیا سبز، کلم بروکلی، کولارد سبز و برگ چغندر) مغذی‌تر هستند و در هر وعده‌ی غذایی می‌توانید از آنها استفاده کنید.
 
او ادامه داد: امروزه آرد سفید بیشتر از فراورده‌های هر غلات دیگری مورد استفاده است. متأسفانه آرد سفیدِ تصفیه شده ارزش غذایی زیادی ندارد، چون طی فرایند تصفیه‌سازی پوست دانه‌ها جدا می‌شود؛ و این در حالی است که این قسمت بیشترین ارزش غذایی را دارد. بنابراین بهتر است به‌جای آرد سفید از غلات سبوس‌دار استفاده کنید.
 
این متخصص تغذیه گفت:گوشت و لوبیا منبع اصلی پروتئین هستند. پروتئین ماده‌ای ضروری برای رشد مغز و عضلات است. از گزینه‌های خوب برای دریافت پروتئین می‌توان به گوشت‌های کم‌چربی مثل مرغ و ماهی اشاره کرد. برای کم کردن میزان چربی و کلسترول گوشت، می‌توانید پوست و چربی‌های آن را جدا کنید.
 
او تصریح کرد: محصولات لبنی حاوی کلسیم، ویتامین D و مواد مغذی و حیاتی دیگری هستند. البته این محصولات چربی زیادی هم دارند؛ بنابراین بهتر است از تکه‌های کوچک پنیر پرچرب، ماست و شیر‌های کم‌چرب یا بدون چربی استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از منابع دیگر پروتئین می‌توان به فیبر، عدس، لوبیا، نخود فرنگی، بادام، دانه‌های آفتابگردان و گردو اشاره کرد. محصولات مبتنی بر سویا هم منابع خوبی برای پروتئین و جایگزین‌های سالمی برای گوشت هستند

نوروزی افزود: سه منبع ارزان پروتئین  در بین مردم شایع است، اولین آنها: دو عدد تخم مرغ که ۲۰ گرم پروتئین  روزانه را تامین می‌کندو مردم باید  هرروز بخورند و نگران افزایش کلسترول نباشند،  پروتئین در گوشت مرغ، که  برابر با گوشت قرمز است و حبوبات که لازمه ی تغذیه مفید است.
 
دومین ماده ارزان پروتئین  ویتامین ث است. حتما نباید قرص باشد بیشتر سعی شود که از  از مرکبات استفاده شود.
روزی ۱ پرتغال. دو عدد لیمو شیرین و ۱ کیوی اگر مرتب استفاده شود بدن، مقدار مورد نیاز ویتامین ث را دریافت می کند.

و سومین ماده عبارت است از ، زینک که  قدرت دفاعی آن مهم است نان با آرد کامل و چند غله جو سبوس دار،استفاده شود
گوشت مرغ هم زینک دارد ، مغزی جات البته به مقدارکم استفاده شود.
 
او ادامه داد: بادام زمینی غنی‌ترین منبع زینک در افزایش قدرت ایمنی ۳۰ گرم در روز است


این متخصص تغذیه گفت: محدودیت در مصرف لبنیات، چون طبع سرد دارد در حالیکه چنین نیست و شیر و ماست کم چرب حتما باید در رژیم غذایی باشد زیرا پروبیوتیک‌ها در ماست، مفید است و یکی از عوامل پیشگیری از کرونا است.

نوروزی افزود: افرادچون در این ایام باید حتما در منزل باشند سعی کنند فعالیت بدنی را در منزل داشته باشند حداقل ۳۰ دقیقه
حلقه، برنامه نرمشی و ایروبیک را در برنامه خود بگنجانند.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۰ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
ممنون از برنامه جالبتون فقط شیرینی توش نبود والا همه ی مواد غذایی موجود در کره زمین وجود داشت این مطلب را بعنوان یه مقاله علمی ثبت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
ما هم رعایت میکنیم انشالله گرفتار نشیم
آخرین اخبار