افتتاح آزمایشگاه ویروس شناسی در نیشابور

بخش ویروس شناسی آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشکده علوم پزشکی نیشابور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام یعقوبی امام جمعه نیشابور در حاشیه مراسم افتتاحیه بخش ویروس شناسی آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، گفت: بهترین عبادت، خدمت به خلق است و بهترین خدمت به خلق، خدمت سلامتی است که با هیچ خدمتی قابل قیاس نیست.

او  با تشکر از عظیمی نژاد در راه اندازی این آزمایشگاه جهت سهولت در تشخیص بیماری کرونا ادامه داد: بدون شک تلاش، وحدت و همبستگی شما در درمان و پیشگیری از این بیماری نه تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ جهان ثبت خواهد شد.

امام جمعه نیشابور با اشاره به آیه‌ای از قرآن شرایط کنونی را نوعی امتحان الهی است و دعوت همگان  به صبر و مقاومت گفت: امید است که همه ما با سرفرازی و سربلندی از این امتحان الهی بیرون آییم و با توکل به خداوند و عنایت امام زمان (عج) و به برکت تلاش‌های سربازان مقدم سلامت و خون شهدا بر این مشکل پیروز شویم تا نام و آوازه ایران در سراسرجهان بدرخشد.

خدمت در حوزه سلامت

محسن عظیمی نژاد رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور هم در این مراسم گفت: امروز شاهد به ثمر رسیدن خدمتی دیگر به مردم در حوزه سلامت در نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم.
 
او نقش سیستم خدمات بهداشتی درمانی را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: با افزایش ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی و حفاظت از افراد می‌توان از شیوع، موارد مرگ و ابتلای این بیماری کاست.
 
رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: تا ۶فروردین، تعداد ۸۲۵نفر در بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور پذیرش شدند که از این تعداد،۷۰۸نفر با حال عمومی خوب مرخص شدند؛ به عبارتی ۷۵ درصد افراد مرخص شدند که این موفقیت، ناشی از تلاش‌های همکاران بهداشتی و درمانی در بیمارستان است.

عظیمی نژاد افزود: بیشترین افراد مبتلا در نیشابور را گروه سنی بین ۴۰تا ۶۰سال هستند، آمار‌ها نشان می‌دهد که افراد زیر بیست سال نیزبه این بیماری مبتلا شده اند و با افزایش سن، میزان بروز و مرگ ناشی از آن افزایش پیدا می‌کند. همچنین بیشترین مرگ‌ها در سنین بالای هفتاد سال است که در جمعیت مرد‌ها فوت بیشتر و در جمعیت زن‌ها ابتلای بیشتری را در نیشابور تا کنون شاهد بودیم.
 
او بیشترین آمار شیوع این بیماری را در بخش مرکزی نیشابور دانست وتصریح کرد: با پیگیری‌های مکرر و با توجه به وضعیت کرونا در نیشابور و تجهیزات و امکانات موجود برآن شدیم که آزمایشگاه جامع ویروس شناسی را در نیشابور راه اندازی کنیم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: آزمایشگاه جامع تحقیقاتی نیشابور، با حدود ۸۰۰ متر زیربنارمشتمل بر بخش‌های بیوشیمی، هماتولوژی، صنایع غذایی، میکروب شناسی، ویروس شناسی، کشت سلولی مولکولی، بایو بانک مرکزی و کلینیک تخصصی HTLV۱ است که با مبلغی بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال هزینه ساخته شد و با تیمی مجرب از اعضای هیئت علمی و کارشناسان بخش‌های مختلف از جمله ژنتیک و ویروس شناسی، آماده خدمت به همشهریان عزیز و سایر هم استانی‌ها می‌باشد.

او در پایان از تلاش‌های ارزنده معاون تحقیقات و فناوری دکتر مرتضی شمشیر گران، خانم دکتر امینی ثانی، همکاران آزمایشگاه دکتر فاضل، دکتر نعیم ابادی و آقای آذرشب، همکاران معاونت غذا و دارو دکتر شادکام و دکتر حسین زاده تشکر و قدردانی کرد.

تسهیل در تشخیص کرونا

علی رضا قامتی فرماندار ویژه نیشابور هم گفت: انسجام و همدلی بین مجموعه‌های مدیریتی نیشابور با محوریت دانشکده علوم پزشکی گویای این است که خدمات ارائه شده بر اساس منابع موجود، خدمات ارزشمندی بوده است.
 
او ادامه داد: در دانشکده علوم پزشکی نیشابور، زیرساخت‌های آزمایشگاهی لازم ویروس شناسی و همچنین دستگاه‌های مخصوص تشخیصی وجود داشت که برای تسهیل در فرآیند تشخیص و درمان بیماری کرونا تجهیزات و کیت‌های آزمایشگاهی لازم تهیه شد تا خدمات تشخیصی در مدت زمان کمتری به مردم شریف ارائه شود.

فرماندار نیشابور از مردم خواست که با مشاهده کوچکترین علائمی ازبیماری فورا به بیمارستان مراجعه کنند، زیرا مراجعه دیرهنگام، روند درمان بیماری را با مشکل مواجه می‌سازد.

انتهای پیام/ر.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.