درخانه بمانیم؛

دمی بلغور، خوراک محبوب کرجی ها، از گذشته امروز+دستور پخت

دمی بلغور، غذای غالب مردم کرج قدیم که وعده شام آنان جایگاه ویژه ای داشت.

معصومه تقی خانی، البرزپژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: دمی بلغور، غذای غالب مردم کرج قدیم که وعده شام آنان جایگاه ویژه ای داشت و بسیار مورد پسند و سازگار با ذائقه مردم آن زمان کرج بود که پختن آن باتوجه به خانه نشینی های این روزها به منظور قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا، سرگرم کننده و مفید خواهد بود.

مواد لازم برای پخت دمی بلغور

او افزود:  بلغور گندم، لوبیا چیتی پخته شده و یا عدس پخته شده، سیب زمینی، پیاز، روغن، زردچوبه، گوجه فرنگی، گوشت قورمه و نمک از جمله مواد لازم برای پختن دمی بلغور است.

طرز پخت دمی بلغور

تقی خانی گفت: مقداری بلغور را در ظرف خیس می کردند تا یکی دو ساعت در آب مانده و به اصطلاح خیس بخورد، سپس داخل قابلمه پیاز داغ درست کرده و به آن زردچوبه و سیب زمینی خرد شده می افزودند.

او افزود: در گذشته اگر رب در خانه داشتن رب اما اگر فصل گوجه فرنگی بود از گوجه فرنگی تازه به جای آن استفاده می کردند و چند دانه گوجه فرنگی ریز شده را به مخلوط پیاز داغ و سیب زمینی اضافه می کردند و سپس به اندازه لازم آب داخل ظرف می‌ریختند.

تقی خانی گفت: در این مرحله نمک به اندازه کافی به آن می زدند و بعد از این که آب داخل ظرف به نقطه جوش می رسید و به اصطلاح جوش می آمد، یک یا دو پیمانه لوبیا چشم بلبلی پخته شده و یا عدس پخته شده به مواد دیگر اضافه و  گوشت قورمه شده را به غذا اضافه می کردند و سپس بلغور را به آن اضافه و صبر می‌کردند تا تمامی مواد با هم خوب مخلوط و پخته شود.

او افزود: بعد از آن که آب داخل غذا به خورد مواد رفت و در ظرف آب کمی مشاهده شد، مواد را هم زده و آن را دم می کردند و پس از دم کشیدن آن و آماده شدن به همراه ترشی بادمجان یا ماست و سبزی صرف می کردند.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.