چگونه نوجوان را از دوستی با افراد ناباب دور کنیم؟

کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، تعامل نوجوانان با دوستان ناباب را نشانه‌ای از نبود تعادل درونی و وجود مشکلات عمیق‌تر دانست.

چگونه نوجوان را از دوستی با افراد ناباب دور کنیم؟میترا برغندان کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: برخی والدین مسئولیت پذیر از نوجوان خود بخاطر داشتن دوستان ناباب گلایه دارند و همیشه نگران آینده و سرنوشت فرزند خود هستند که یکی از علل آن را می‌توان در نبود تعادل درونی و وجود مشکلات عمیق‌تر در نوجوان دانست.

او درخصوص چگونگی مداخله در موضوع رفت و آمد فرزند نوجوان با دوستان ناباب بیان داشت: قبل از بحث کرد با فرزند درخصوص انتخاب دوست، باید مراقب سرکشی و طغیان او باشیم، چرا که این عکس العمل ها، تعامل را این نوع دوستان را نه تنها قطع نمی‌کند، بلکه بیش‌تر هم خواهد کرد.

برغندان تصریح کرد: برای رسیدگی به این مشکل و علل دوستی او با افراد نامناسب، ابتدا باید فهرستی از وضعیت زندگی فرزندتان تهیه کرده و به این موضوع توجه داشته باشید که چه کمبود‌هایی از طرف شما وجود دارد، به این معنا که بدانید چه امکانات یا محبت‌هایی را که در توان داشته اید، از او دریغ کرده اید.

نقش روابط اجتماعی سالم در دوری از دوستان ناباب

کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی ادامه داد: شرکت در کلاس‌های مدرسه با کلاس ورزشی مورد علاقه و انجام کار‌های خلاقانه از جمله فعالیت‌هایی است که باید در نوجوان خود مورد بررسی قرار دهید، ضمن اینکه باید او را به شرکت در فعالیت‌هایی که اعتماد به نفس فرزندتان را افزایش می‌دهد، تشویق کنید.

او اظهار داشت: همچنین هدایت فرزند به قرار گرفتن در جمع بچه‌های هم سن و سال و ایجاد انگیزه در او به روش مثبت و حتی ارتباط  با افراد بزرگسال نیز می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد دوستی با افراد نامناسب و ناباب و دوری از این افراد داشته باشد.

میترا برغندان بر تاثیر افراد مثبت در زندگی فرزندان به جای حذف یک دوست بد تاکید و بیان کرد: برای دوری فرزند از دوستان بد و ناباب لازم است رابطه نزدیکی با او برقرار کرده و وقت بیشتری با هم سپری کنید، در زمان حرف زدن با یکدیگر باید شنونده باشید، چراکه قدرت گوش کردن از نصیحت ناخواسته یا انتقادی بیشتر است.

او در پایان از والدین خواست تا به نوجوان فرصت اشتباه دهند تا بتوانند از این طریق درک و حمایت خود را به او نشان دهند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.