زندان های کرمان فاقد بیماران کرونایی

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه امنیت زندان‌ها و سلامت زندانیان استان کرمان مطلوب است، گفت: موردی از ابتلای زندانیان استان به کرونا گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه موردی از ابتلای احتمالی زندانیان این استان به ویروس کرونا گزارش نشده است، گفت: بر اساس تدابیر شدید بهداشتی و پیشگیرانه‌ای که با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی در زندان‌های استان به کار گرفته شده، امنیت زندان‌ها و سلامت زندانیان این استان، مطلوب است.

 او افزود: براساس دستورالعمل‌های ابلاغی از قوه قضاییه، بالغ بر نیمی از جمعیت زندانیان استان کرمان در مرخصی به سر می‌برند و به سایر زندانیان واجد شرایط نیز با اخذ تامین مناسب مرخصی اعطا می‌شود.

 

موحد بیان کرد: تلاش مدیران قضایی، امنیتی و اجرایی استان کرمان بر این است که فضای زندان‌های استان برای زندانیان سالم و امن باقی بماند.

او با بیان اینکه در حال حاضر براساس بخشنامه ابلاغی از سوی رییس قوه قضاییه و با رویکرد کاهش ورودی افراد به زندان‌ها از صدور قرار‌های تامین منجر به بازداشت جز در موارد ضروری اجتناب می‌شود، افزود: براساس تصمیمات جدید ریاست قوه قضاییه از تاسیسات ارفاقی مندرج در قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی از جمله اعمال مجازات‌های جایگزین حبس، تعویق اجرای مجازات، تعلیق تعقیب و مجازات نیز در چارچوب قوانین استفاده می‌شود تا کمترین ورودی جدید به زندان‌ها را داشته باشیم.

 

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان گفت: از معرفی محکومانی که آرای محکومیت آنها صادر شده و در حال حاضر با قرار تامین آزاد هستند به زندان‌ها جز در موارد ضروری خودداری شده و این کار (ورود به زندان) تا پایان فروردین ماه به تعویق می‌افتد.

او تصریح کرد: به تمامی محکومان به حبس که واجد شرایط قانونی مرخصی بوده و در زندان به سر می‌برند و محکومان به جزای نقدی، رد مال، جبران خسارت، پرداخت دیه و سایر محکومان مالی تا پایان فروردین ماه مرخصی داده شده است.

 

موحد افزود: تمامی محکومانی که به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در بازداشت بوده اند و همچنین دارندگان محکومیت‌های مالی از جمله دیه، مهریه، رد مال و ... با ارائه وثیقه متناسب با میزان محکومیت و براساس تشخیص قضات از زندان‌های استان آزاد شده اند.

او تاکید کرد: تمهیدات قوه قضاییه برای آزادی زندانیان، شامل مرتکبین جرائمی، چون: سرقت‌های مسلحانه، سرقت‌های دارای محکومیت بیش از ۵ سال، محکومان به سرقت بیش از یک فقره محکومیت مشابه، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور که محکومیت آن‌ها بیش از ۵ سال است، آدم ربایی، اسیدپاشی، قاچاق، خرید و فروش سلاح، محکومان کلاهبرداری کثیرالشاکی، محکومان به قصاص، اعدام و حدود شرعی نمی‌شود.

 

موحد درباره اقدامات دستگاه قضایی استان کرمان در برخورد با متخلفانی، از جمله محتکران اقلام بهداشتی و .. نیز گفت: در این راستا حمایت قضایی قاطع از اجرای مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در استان و برخورد و تعقیب کیفری فوری مرتکبان جرم تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی جامعه در اولویت قرار دارد.

او افزود: رسیدگی فوق العاده در شعب ویژه در مورد محتکران اقلام بهداشتی و دارویی در دستور کار دستگاه قضایی استان کرمان قرار دارد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار