گیاهان دارویی که تب را کاهش می‌دهند

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی کرمان گفت: در طب سنتی ایران گیاهان زیادی برای کاهش دمای بدن توصیه شده است.

مریم رامشک پی اچ دی داروسازی سنتی و عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: تب از علائم بیماری بوده و حالتی است که در آن دمای بدن  از مقدار طبیعی آن بیش‌تر می‌شود.

او افزود: تب نشانه مبارزه بدن در برابر عوامل بیماری‌زا است و گاهی نیز پاسخ دمایی دستگاه ایمنی بدن نسبت به عفونت‌های داخلی تلقی می‌شود؛ در واقع گرمای حاصل از تب مانع از رشد بسیاری از میکروب‌ها می‌شود.

رامشک بیان داشت: در انسان که دمای متوسط طبیعی بدن ‎۳۷ °C است، دمای برابر یا بیش‌تر از ‎۳۸ °C (در حالت استراحت) تب محسوب می‌شود؛ تب بیش از ‎۴۰ °C تهدید بزرگی برای جان انسان است، چرا که عملکرد آنزیم‌ها و سایر پروتئین‌های بدن را دچار اختلال می‌کند.

او تصریح کرد: در طب سنتی ایران گیاهان زیادی برای کاهش دمای بدن توصیه شده است که در ادامه به برخی از این گیاهان و نحوه مصرف آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ لازم به ذکر است که به جهت اثربخشی بهتر و پیشگیری از ایجاد عوارض احتمالی، بهتر است مصرف گیاهان دارویی زیر نظر پزشکان متخصص طب سنتی و یا داروسازی سنتی باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی کرمان گفت: در طب سنتی ایران برخی گیاهان به صورت غذا و یا جزئی از غذا برای درمان تب توصیه شده اند مانند: برگ‌های اسفناج به صورت ترکیب با سوپ جو، برگ خرفه به صورت پخته با پیاز داغ و روغن، ماش و انواع کدو به صورت پخته و دانه‌های جو به صورت یک ترکیب مقوی با عنوان ماءالشعیر طبی.

او افزود: ماءالشعیر طبی به این شکل تهیه می‌شود؛ نصف لیوان جو پوست کنده همراه با ۷ لیوان آب با شعله ملایم پخته شود تا زمانی که جو‌ها شکفته شوند، سپس صاف شده و روزی یک لیوان به صورت نیمه گرم و با مقداری شکر شیرین شده و مصرف شود.

رامشک بیان داشت: برخی از گیاهان به صورت دمنوش توصیه شده اند از قبیل: گل‌های بابونه مؤثر در تب‌های عفونی؛ گل‌های بنفشه دارویی؛ برگ، گل، تخم و یا ریشه کاسنی؛ دانه‌های زنیان (کسرک).

او تصریح کرد: برخی میوه‌ها همچون خیار چنبر و هندوانه به عنوان کاهنده تب توصیه شده اند و خیسانده گل‌های بومادران در آب سرد و نیز طباشیر (ماده‌ای سفید بلوری است که از گیاه بامبو گرفته می‌شود و خواص دارویی دارد) مخلوط با آب سرد اثرات کاهنده تب را دارند.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی کرمان گفت: از آنجا که عرقیجات هم نقش مهمی در درمان بیماری‌ها در طب سنتی ایران دارند، عرق برگ بید به عنوان کاهنده تب توصیه می‌شود، همچنین ضماد ریشه عاقرقرحا (گیاهی است شبیه بابونه و با ماهیت گرم و خشک که خواص دارویی دارد) و میوه خشک و تفت داده سدر (کنار) در کاهش تب مؤثر هستند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار