آزمایش چرخ بال مریخی بر روی زمین

چرخ بال مخصوص تصویربرداری هوایی از سیاره مریخ با آزمایش در زمین آماده سفر به سیاره سرخ و عکس‌داری از ناشناخته‌های این سیاره مرموز می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان در نظر دارند چرخ بال ویژه ماموریت مارس ۲۰۲۰ که همراه مریخ نورد پشتکار perseverance درسال میلادی جاری به فضا پرتاب می‌شود را پیش از شروع ماموریت برروی زمین آزمایش کنند.

قرار است درماموریت آتی ناسا از چرخ بال همراه مریخ نورد پشتکار برای جست و جوی حیات فرا زمینی در سیاره سرخ استفاده شود.

با وجود شروع همه گیری ویروس کرونا و به تعویق افتادن و تعلیق انجام پروژه‌های فضایی، کارشناسان ناسا امیدوار هستند مطابق برنامه ریزی‌های از پیش انجام شده بتوانند مریخ نورد و چرخ بال همراه آن را در موعد مقرر به فضا پرتاب کنند.

کارشناسان ناسا اعلام کرده اند محققان این موسسه اکنون به انجام آزمایش‌های مختلف برروی کاوشگر فضایی و تجهیزات همراه آن پرداخته اند تا صحت عملکرد را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.


یکی از آخرین آزمایش‌ها درباره این مریخ نورد، بررسی حرکت صحیح تیغه‌های چرخ بال بوده است. تیغه‌های این چرخ بال در هر دقیقه ۵۰ بار به دور محور خود می‌چرخد. درصورت پرتاب در تابستان، مریخ نورد در سال ۲۰۲۱ برسطح سیاره سرخ فرود می‌آید.

به گفته کارشناسان ناسا در صورتی که فرصت طلایی پرتاب مریخ نورد درتابستان سال میلادی جاری از دست برود، با توجه به لزوم قرار گیری موقعیت زمین، ماه و مریخ در وضعیتی ویژه، پرتاب دو سال به تعویق خواهد افتاد.

اکنون ماموریت مریخ نورد رزالیند فرانکلین آژانس فضایی اروپا که با همکاری روسیه انجام شده است هم به دلیل گسترش ویروس کرونا و ناتوانی کارشناسان در تکمیل مراحل آزمایشی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید: ساخت تلسکوپی فوق پیشرفته برای کشف نشانه‌هایی از حیات در فضا


افزون بر جست وجوی حیات فرازمینی، قرار است از کاوشگر پشتکار برای یافت نشانه‌هایی از حیات میکروبی درگذشته‌های دور سیاره سرخ، بررسی وضعیت آب و هوایی و زیست شناسی سیاره استفاده شود.

اکنون کاوشگر پشتکار در مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال فلوریدا نگهداری می‌شود. به تازگی تیم سازنده کاوشگر اعلام کرده است عملیات مونتاژ، آزمایش و راه اندازی کاوشگر را با موفقیت به اتمام رسانده است.

در بدنه جلویی مریخ نورد قسمتی برای جمع آوری نمونه‌های سنگ و خاک سیاره مریخ در نظر گرفته شده است تا آزمایش‌های اولیه به وسیله تجهیزات علمی مریخ نورد بر روی آن‌ها انجام شود.

ناسا طرح بازگرداندن نمونه‌های جمع آوری شده به وسیله مریخ نورد پشتکار را در دست اجرا دارد تا با استفاده از نوعی سیستم پرتابی نمونه‌ها ازسطح مریخ به یک کاوشگر فضایی انتقال و به زمین ارسال شوند.

مریخ نورد پشتکار دارای وزنی برابر با ۱۰۴۳ کیلوگرم است و کارشناسان امیدوار هستند با بررسی نمونه‌های جمع آوری شده به وسیله مریخ نورد بتوانند زمینه سفر انسان به سیاره مریخ درسال‌های نه چندان دور را مهیا کنند.


در ماموریت به سیاره سرخ قرار است نام ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار علاقه‌مند به نجوم که نام خود را در سایت ناسا به ثبت رسانده اند بر روی ۳ تراشه دربدنه مریخ نورد پشتکار قرار گیرد.

این سه تراشه ابعادی برابر با ناخن دست انسان دارد که بر روی بازوی مریخ نورد نصب شده است. حک شدن نام افراد برروی تراشه‌ها به وسیله پرتو‌های الکترونی انجام شده است.


بنا بر پیش بینی‌ها پرتاب مریخ نورد به همراه چرخ بال با استفاده از موشک فضایی فوق قدرتمند Atlas V ۵۴۱ خواهد بود.

افزون بر نام دوستداران فضا، این مریخ نورد حاوی نشان‌هایی از نماد کاوشگر‌های قدیمی ناسا، چون فضاپیمای پیونر، وویجر یک و ۲ به رسم ادای احترام به کوشش دانشمندان و تلاش آنها برای کشف اسرار فضاست.

منبع:Space
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار