اگر نمی‌دانید که می‌خواهید در آینده چه‌کاره شوید، بخوانید

اکثر ما تا بعد از دوران دبیرستان و حتی وقتی در دانشگاه تحصیل می‌کنیم، هنوز تصمیم نگرفتیم که چه شغلی دوست داریم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آیا وقتی مردم می‌پرسند می‌خواهید چه کاره شوید، استرس می‌گیرید، چون خودتان هم جوابش را نمی‌دانید؟ خبر خوب این است که این موضوع کاملاً طبیعی است! اکثر ما تا بعد از دوران دبیرستان و حتی وقتی در دانشگاه تحصیل می‌کنیم، هنوز تصمیم نگرفتیم که چه شغلی دوست داریم.

اگر نمی‌دانید که می‌خواهید در آینده چه‌کاره شوید، بخوانید

طبق بررسی اخیر توسط آمارگر آمریکایی به نام گالپ، به تنهایی ۶۰ درصد بزرگ‌سالان دنبال تغییر شغل هستند. پس فکر کردن درباره‌ی این که نمی‌دانید چه شغلی می‌خواهید داشته باشید یا حتی نیاز دارید شغل خود را تغییر دهید، اما نمی‌دانید باید چه کار کنید؛ غیرعادی نیست.

چطور وقتی نمی‌دانید چه می‌خواهید شغل رویایی خود را پیدا کنید!

البته دانستن این که تغییر شغل ممکن و حتی گاهی اجتناب‌ناپذیر است، به تنهایی کافی نیست. بلکه باید بدانید وقتی آماده‌ی تغییر شغل هستید، چه حرفه یا کاری برایتان مناسب است.

کار بسیار آسانی است که به شغل یا حرفه‌ای که واقعاً شما را خوشحال نمی‌کند، قناعت کنید و یک شغل رویایی را بدون این که حتی متوجه شوید از دست بدهید.

پس چطور می‌توانید از گیر افتادن خود در یک شغل بی‌ثمر جلوگیری کنید؟ و از بین تمام فرصت‌های شغلی که وجود دارد، چطور می‌توانید بفهمید کدام مسیر حرفه‌ای طولانی برایتان مناسب است؟

در این مقاله ۶ روش مطرح کردیم که به شما کمک می‌کنند شغل دلخواه خود را پیدا کنید و گرفتار مشکلات ناشی از ندانستن چیزی که می‌خواهید نشوید.

چطور بفهید که چه کاری دوست دارید انجام دهید:

• با نقاط قوت‌تان پیش بروید
• گذشته‌ی خود را ارزیابی کنید تا به بن‌بست نخورید (اشتباهات قبلی را تکرار نکنید)
• با مردم صحبت کنید تا شغل رویایی خود را پیدا کنید
• کلاس‌های آموزشی بروید
• محیط شغلی مدنظر خود را در نظر بگیرید
• کاری را بکنید که خوشحال‌تان می‌کند (حتی اگر نمی‌دانید از نظر شغلی چطور می‌شود)

۱. با نقاط قوت خود پیش بروید

این که ندانید به چه شغلی علاقه دارید، لزوماً به این معنی نیست که ندانید در چه چیز‌هایی استعداد دارید یا چه کار‌هایی بلد هستید. بهترین راه برای تمرکز بر مهارت‌هایتان این است که لیستی از نقاط قوت خود تهیه کنید. اگر نمی‌دانید چه مهارت‌هایی دارید، از دوست یا همکار قابل اعتماد خود نظر بخواهید. یا از منابع خودشناسی مثل تست شخصیت مایرز-بریگز (Myers-Briggs) استفاده کنید. توجه به کار‌هایی که در آن‌ها خوبید و این که چه نوع تیپ شخصیتی دارید، روشی موثر برای تشخیص مسیر شغلی متناسب با نقاط قوت شما است.

البته اگر به اندازه‌ی کافی وقت بگذارید و تلاش کنید، می‌توانید در هر کاری خوب باشید. اما اگر اجازه دهید نقاط قوت‌تان شما را به کاری که باید انجام دهید سوق دهند؛ وقت بیشتری می‌خرید و کم‌تر خسته می‌شوید. تا این که بخواهید خود را مجبور به انجام کاری کنید که برایتان واقعاً مناسب نیست.

مثلاً ممکن است خودتان را متقاعد کرده باشید (یا اجازه داده باشید دیگران شما را قانع کنند) در ریاضیات استعداد ندارید. در این مورد ممکن است در واقع به چیز‌هایی مثل گسترش وب علاقه داشته باشید، اما، چون فکر می‌کنید استعدادی ندارید آن را کنار می‌گذارید. این که اجازه دهید ایده‌های از قبل تعیین شده شما را از داشتن شغلی دور کند، کار آسانی است. اما اگر کمی وقت بگذارید تا نقاط قوت‌تان را دوباره بررسی کنید، احتمالاً از اشتباه بودن چیز‌هایی که بقیه می‌گفتند، غافلگیر می‌شوید.

۲. گذشته‌ی خود را بررسی کنید تا به بن‌بست نخورید

اگر احساسی را که نسبت به مشاغل سابق خود داشتید روشن کنید، می‌توانید بر این اساس دنبال شغلی مشابه یا مخالف آن‌ها بگردید. پس به سوالات زیر در مورد جا‌هایی که در آن‌ها مشغول به کار بودید، جواب دهید:

در مورد جایی که در آن کار می‌کردید، چه چیزی را بیشتر از همه و چه چیزی را کمتر از همه دوست داشتید؟
در مورد نوع کاری که انجام می‌دادید، چطور؟
کدام رفتار رئیس‌تان را بیشتر دوست داشتید و کدام رفتارش شما را ناراحت می‌کرد؟
در مورد همکاران‌تان چه نظری داشتید؟
چالش‌برانگیزترین قسمت شغل‌تان چه بود؟
چه موقع از همه خوشحال‌تر بودید و به خودتان افتخار می‌کردید؟
بزرگ‌ترین دستاوردتان چه بود؟
کدام‌یک از وظایف‌تان را بیشتر از همه و کدام‌یک را کمتر از همه دوست داشتید؟

اگر نمی‌دانید که می‌خواهید در آینده چه‌کاره شوید، بخوانید

بررسی گذشته به شما کمک می‌کند مسائلی را که باعث می‌شد از شغل سابق‌تان ناراضی باشید، باری دیگر بررسی کنید. اگر بررسی دوباره باعث شود نکات منفی آن شغل را به یاد آورید، بهتر است دیگر سراغش نروید. زیرا ممکن است با این کار فرصت‌های شغلی دیگر که بیشتر برایتان مناسبند را از دست بدهید؛ بنابراین بررسی مشاغل گذشته، فاکتوری کلیدی برای کشف شغل رویایی شما محسوب می‌شود. یعنی شغلی که در آن بیشتر از هر وقت دیگری احساس خوشحالی می‌کنید.

چطور وقتی نمی‌دانید چه می‌خواهید شغل رویایی خود را پیدا کنید!

۳. با مردم صحبت کنید تا شغل رویایی خود را پیدا کنید

از افرادی که در رشته‌های مورد علاقه‌ی شما مشغول به کارند، سوال بپرسید و نصیحت بشنوید.
فقط به مشورت با افرادی که شخصاً آن‌ها را می‌شناسید راضی نشوید. از کنفرانس‌های شغلی و کارگاه‌ها هم کمک بگیرید. از توضیحات افرادی که دارای مشاغل دلخواهتان هستند، مقاله و مصاحبه بخوانید. یک جست‌وجوی ساده در اینترنت، دنیایی از اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد. پس قبل از این که شغلی را انتخاب کنید، مطمئن شوید حداقل چیز‌هایی در موردش می‌دانید.

۴. کلاس‌های آموزشی بروید

هر فرصتی که پیش آمد از آن استفاده کنید. در کلاس‌های آنلاین و کارگاه‌ها شرکت کنید. کتاب بخوانید و ویدئو‌های آموزشی ببینید.

امروزه مهارت‌های زیادی وجود دارد که می‌توان یاد گرفت و هر کدام از آن‌ها را که یاد بگیرید، یک پله به یافتن علاقه و شغل مدنظرتان نزدیک‌تر می‌شوید. اگر هم به دردتان نخورد می‌توانید از آن در شغل دیگری استفاده کنید یا حداقل آن را به عنوان سرگرمی یا شغل دوم ادامه دهید.

۵. محیط شغلی مدنظر خود را در نظر بگیرید

آیا در محیط شغلی مدنظرتان افراد با هم در رقابتند یا با هم همکاری می‌کنند؟ آیا خارج از محیط کار با هم رابطه‌ی دوستانه دارند؟ به صورت گروهی کار می‌کنند یا انفرادی؟ آیا افراد می‌توانند دورکاری کنند یا حتما باید در محل کار حضور داشته باشند؟ تعادل میان کار و زندگی چطور است؟ انتظار می‌رود حقوق ماهیانه چقدر باشد؟

این‌ها سوالات مهمی هستند که وقتی دنبال شغل می‌گردید باید حتماً از خودتان بپرسید. اگر احساس می‌کنید در کار‌های گروهی بهتر عمل می‌کنید، پس بهتر است دنبال مشاغلی باشید که بر پایه‌ی همکاری بین افراد شکل می‌گیرند. اما اگر تنهایی کار کردن را ترجیح می‌دهید، بهتر است دورکاری یا مشاغل قراردادی را انتخاب کنید. اگر هم نمی‌دانید کدام را بیشتر می‌پسندید، می‌توانید هر دو را امتحان کنید تا به نتیجه برسید. مثلاً اگر کار اداری دارید و در دفتر کار می‌کنید، در وقت اضافه، کمی دورکاری انجام دهید و ببینید کدام را بیشتر دوست دارید.

۶. کاری را انجام دهید که خوشحالتان می‌کند

دو سوال اساسی در مورد تعیین شغل این است که:

سوال اول: به چه کاری آن قدر علاقه دارید که حاضرید مجانی انجامش دهید؟

آیا اگر به خاطر چنین کاری به شما پول دهند، این همان شغل رویایی نیست؟

سوال دوم: چه کاری از همه بیشتر شما را خوشحال می‌کند؟ (نه این که چه کاری از همه بیشتر درآمد دارد.)

وقتی همه‌ی ما نیاز داریم شغلی داشته باشیم که با درآمدش بتوانیم قبض‌هایمان را پرداخت کنیم و با ادامه‌اش زندگی راحتی بسازیم، لزوماً نباید دنبال شغلی باشیم که پرستیژ بالایی داشته باشد تا آن را به رخ بقیه بکشیم. بلکه برای خوشحالی طولانی‌مدت باید حرفه‌ای را انتخاب کنیم که ما را خوشحال می‌سازد و باعث رشد و یادگیری می‌شود.

پس شغلی را پیدا کنید که واقعاً دوستش دارید و مطابق با خواسته‌ها و نیازهایتان است. ممکن است فکر کنید که نمی‌دانید چه می‌خواهید، اما با کمی تأمل و اراده به زودی به آن می‌رسید.

منبع: برترینها

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.