خسارات وارده به شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، نیازمند تدابیر ویژه

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بر ضرورت اتخاذ تدابیر ویژه به منظور حمایت از شرکت‌های حمل و نقل با هدف کاهش خسارت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود امتی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: مسئولان اجرایی باید از طریق رایزنی با کشور‌هایی که مرزشان را به روی ناوگان تجاری ایران بسته اند، زمینه فعالیت مجدد را فراهم آورند، البته اتخاذ تدابیر پیشگیرانه نیز یک ضرورت است.

او ادامه داد: با استقرار تیم‌های پزشکى، ایجاد قرنطینه، کنترل و نظارت بر عبور و مرور افراد و ضدعفونى نمودن اماکن و همچنین ناوگان حمل و نقل بین المللی، می‌توان تا حد امکان اطمینان کشور‌های هدف را جلب نمود؛ توقف و تجمع کامیون‌ها و تریلر‌های تجاری در مرزها، به شرکت‌های حمل و نقل خسارت‌های جدی وارد آورده است.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: شیوع این بیماری همه‌گیر حتی پیش از آنکه اولین موارد ابتلا به آن در کشورمان اعلام شود، در سطح بین المللی تاثیرات خود را بر ساختار‌های حمل و نقل و ترانزیت نشان داده بود، در واقع این بخش در دو مرحله متضرر گردید؛ نخست در حوزه حمل و نقل بین المللی که با آغاز شیوع این بیمارى از چین و با ملاحظه اینکه غالب کالا‌های ترانزیتی از چین به بنادر ایران ارسال می‌شدند، عملا شاهد تعطیلی کمپانی‌ها و دفاتر کار و بروز مشکلاتى در صدور کالا به واسطه عدم ارائه اسناد و مدارک از سوی چینی‌ها بودیم، در ادامه حمل و نقل دریایی از بعضی بنادر به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمد و نهایتا ترانزیت و حمل و نقل بین المللی با رکود مواجه شد.

امتی افزود: علاوه بر این، در حوزه داخلی نیز با گسترش شیوع بیماری کرونا، محموله‌های صادراتی و ترانزیتی که روانه کشور‌های همسایه می‌شدند، پشت مرز‌ها باقی ماندند، این روند به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خسارات سنگینی وارد آورده و با گذشت هر روز، این خسارت افزون‌تر می‌شود؛ تمامی تدابیر احتیاطی و پیشگیرانه‌ای که اتخاذ شده، قابل درک هستند، اما بی توجهی به چالش‌های پیش روی این شرکت‌ها و خطر تعطیلی و از دست رفتن اشتغال آن‌ها نیز، قابل قبول نیست.

او ادامه داد: بلاتکلیفی محمولات ترانزیتی و صادراتی، اختلافات ایجاد شده در چرخه ترانزیت و صادرات، توقف ده‌ها میلیارد تومان سرمایه تجار داخلی و خارجى، توقف هزاران کامیون و همچنین کانتینر‌های خطوط کشتیرانی، آسیب‌هایی هستند که در حال حاضر بخش حمل و نقل بین المللی و ترانزیت با آن درگیر شده است.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی گفت: نظر به شرایط غیرطبیعی حادث شده ادارات، نهاد‌ها و ارگان‌هایی که به هر نحو در حوزه حمل و نقل بین المللی دارای مسئولیت هستند بالأخص گمرک، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سازمان بنادر و کشتیرانی، راه آهن و...، باید تمهیدات و مساعدت‌های ویژه‌ای را براى شرکت‌های حمل و نقل بین المللی جهت سهولت انجام امور (از قبیل افزایش مدت اعتبار پروانه‌های فعالیت، عدم مراجعه حضورى به تهران برای انجام امور اداری، توقف موارد اختلافی، مطالبات و معوقات و...) را اعمال نمایند.

امتی افزود: همچنین انتظار می‌رود سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی و بانک‌ها مدتى فشار از مطالبات خود بر بخش خصوصی کم کنند تا فعالان این بخش مجال جبران خسارات و بازسازی ساختار خود را به دست بیاورند.

او ادامه داد: باید در پایانه هاى مرزی امکان تخلیه و بارگیرى در انبار‌ها ایجاد شود. همچنین در مرز‌های که امکان جابه جایی کالا با واگن فراهم است، همکارى بیشتری صورت بپذیرد.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.