مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان خبر داد؛

آماده باش کامل ۳۵ تیم عملیاتی هلال احمر برای سیلاب احتمالی سیستان

راشکی گفت: ۳۵ تیم عملیاتی این جمعیت برای ارائه خدمات در سیل احتمالی شمال استان (منطقه سیستان) در آماده‌باش قرار گرفتند.

رسول راشکی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهار داشت: با توجه به افزایش حجم آب ورودی رودخانه هیرمند به منطقه سیستان تمامی انبار‌های جمعیت هلال احمر در منطقه کامل شده است.

او افزود: از آنجایی که اقدامات پیشگیرانه از سیل در منطقه نظیر لایروبی انهار در سال گذشته به طور جدی مورد توجه دستگاه‌های دست اندرکار قرار گرفته بود هم اینک سیلاب ورودی به خوبی در کانال‌ها و تالاب بین‌المللی هامون در حال هدایت است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک در هر یک از شهرستان‌های پنجگانه شمال استان هفت تیم عملیاتی با تجهیزات کامل در آماده باش هستند تا در صورت نیاز در کمترین زمان ممکن خدمات ارائه دهند.

 منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده و با ولایت نیمروز افغانستان هم مرز است.

رودخانه هیرمند از کوه‌های بابایغما از رشته کوه‌های هندوکش سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می‌شود.

آب این رودخانه از ۲۰ سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت و برخی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخی سال‌ها سیلاب‌های جزئی ناشی از بارندگی‌ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سیستان می‌شد که مدت زمان جریان آب بسیار کوتاه بود و به تالاب بین المللی هامون نمی‌رسید.

سیلاب‌های اخیر رودخانه هیرمند خارج از کنترل کشور همسایه است و به عنوان حق آبه ایران محسوب نمی‌شود.

براساس تفاهم نامه‌های امضا شده از سوی دولت‌های وقت ایران و افغانستان رهایی سالانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از ذخیره پشت سد کجکی به عنوان حق آبه ایران محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار