نمایندگان پاسخ می‌دهند؛

صحن علنی آنلاین یا حضور در پارلمان؛ دو راهی امروز خانه ملت

برگزاری صحن علنی حضوری و آنلاین، دغدغه‌ نهاد قانون‌گذاریِ کشور در شرایط فعلی است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم اسدی بیدمشکی؛ ۲۷ اسفند ماه، دو روز مانده به آغاز سال ۹۹، مجلس شورای اسلامی پس از حدود سه هفته تعلیق در پی شیوع ویروس کرونا، نخستین جلسه آنلاین و از راه دور خود را برگزار کرد. این جلسات تا هفته دوم نوروز هم ادامه داشت و تاکنون سه نشست از راه دور با سامانه مجلس‌یار و سیستم دیجیتال دو سویه، نمایندگان را دور هم جمع کرده است.

جلسات آنلاین پارلمان، در سکوت آیین نامه‌ مجلس

شرایط کشور، پیگیری نمایندگان مردم را می‌طلبد و اظهار‌های مختلفی از سوی مردم، مسئولان و خودِ نماینده‌ها درباره برگزاری مؤثر جلسات علنی مطرح شده است. پیش از آغاز سال ۹۹ زمانیکه در برگزاری جلسات صحن علنی بین دو گزینه آنلاین و حضوری، نظر‌های مختلفی ارائه می‌شد؛ نمایندگان مخالف جلسات آنلاین، سکوت آیین نامه داخلی پارلمان در این باره را به عنوان دلیل مطرح می‌کردند. از طرفی، نمایندگانی مانند علی نوبخت حقیقی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در مقابلِ نظر آن دسته به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «آیین نامه فعلی برای دوران‌های گذشته است؛ باید خود را برای هر لحظه آماده کنیم تا در زمان لازم، عمل لازم را انجام دهیم. نماینده‌‎ها هم می‌توانند این موضوع را تصویب کنند تا آیین‌نامه اجازه دهد جلسات شورا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود.»

او ادامه داد: «قانون در برخی مسائل بهداشتی عقب مانده است؛ در بسیاری از مواقع وسایل ارتباط جمعی و IT پاسخگوست و نمایندگان می‌توانند به صورت آنلاین به امور جاری کشور بپردازند. آنها با ارسال نظراتشان در تصمیم‌سازی‌های کشور شرکت می‌کنند و دور ماندن به معنای اعمال نشدن نظراتشان نیست.»


بیشتر بخوانید:

صحن علنی آنلاین یا حضور در پارلمان؛ دو راهی امروز خانه ملت

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: حضور نمایندگان در صحن علنی خلاف پروتکل‌های بهداشتی است

دو هفته پیش، اگرچه تصمیم بر جلسه حضوری بود، اما با دستور وزیر بهداشت تقدیر برگزاری صحن، آنلاین رقم خورد تا اینکه با برگزاری جلسه آنلاین سوم، هیئت رئیسه مجلس مانند دو نشست از راه دور قبلی، تصمیم گرفت برای هفته جدید، صحن علنی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار کند. با قوت گرفتن این موضوع، نوبخت حقیقی رئیس کمیسیون بهداشت مجلس از لاریجانی رئیس مجلس در توییتر درخواست کرد تا این اتفاق نیفتد و در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تأکید کرد که «من در جلسات آنلاین شرکت کردم و با برگزاری مجلس به صورت حضوری مخالفم و این موضوع را خلاف پروتکل‌های بهداشتی می‌دانم و جلسات تنها باید از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود.»

 بهروز بنیادی، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان با برگزاری جلسه حضوری موافق است و در این‌باره در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه در جلسات آنلاین شرکت کرده است، گفت: جلسات آنلاین رسمی تلقی نشده تا همه موظف به شرکت در آن باشند.

بنیادی بیان کرد: «فضایی که در جلسات آنلاین وجود دارد، جای نشست حضوری را نمی‌گیرد؛ صحبت کردن، پیشنهاد دادن و اجرای امور دیگر آیین نامه و همچنین بحث کردن درباره طرح و لایحه‌ها با سیستم آنلاین، عملاً امکان پذیر نیست.»

صحن علنی آنلاین یا حضور در پارلمان؛ دو راهی امروز خانه ملت

بنیادی: مجلس به صورت آنلاین کارایی خاصی نخواهد داشت

او اظهار کرد: اگر بخواهیم اصل وجود مجلس را قطعی کنیم، حضور در صحن علنی ممکن است. این موضوع در پروتکل‌های بهداشتی پیش بینی شده بود که هر نماینده با دیگری به اندازه دو صندلی فاصله داشته باشد و تعدادی از آنها با تعبیه شدن تبلت و میکروفن، در جایگاه تماشاگر‌های صحن بنشینند.

عضو کمیسیون بهداشت به تأکید بسیاری از نمایندگان بر مشکل زیرساختی جلسات آنلاین اشاره کرد و گفت: توجه به پروتکل و مباحث بهداشتی سخن درستی است؛ اما مجلس به صورت آنلاین کارایی خاصی نخواهد داشت. برگزاری صحن علنی آنلاین با مشکل مواجه است، برخی ثبت نام نمی‌کنند، مشاهده می‌شود برخی حضور خود را اعلام می‌کنند، اما ثبت آن با مشکل مواجه می‌شود. با این وضع، در نهایت باید مجلس را تعطیل و اعلام کرد تا مجلس یازدهم جلسه‌ای نداریم!.

آخرین جلسه آنلاین و بیش از ۱۲۰ نماینده آفلاین

وجه دیگر این مسئله، گفته سخنگوی هیئت رئیسه مجلس است. اسدالله عباسی درباره میزان حضور نمایندگان در سومین جلسه بر خط (آنلاین) اعلام کرد که حدود ۱۲۲ نفر در آن نشست حاضر و آنلاین نبودند که باعث تجدید نظر در استفاده از سامانه مجلس یار یا سیستم دیجیتال دو سویه شد؛ چراکه بیشتر همکاران اظهار کردند از نظر فنی ارتباط گیری مقدور نیست.

او بیان کرد: ما بر نظر آنها صحه گذاشتیم و نمی‌توانستیم صحت و سقم آنها را بررسی کنیم. همزمان هم شرایط فنی را نداشتیم تا آن تعداد را پوشش دهیم؛ در آن جلسه که حدود ۱۷۰ نفر آنلاین بودند و پیش از آن، متوجه شدیم در رأی‌گیری‌ها و حضور و غیاب‌ها نمی‌توانیم به صورت شفاف جلسات را برگزار کنیم.

سخنگوی هیئت رئیسه در حالی این گفته را بیان کرد که پارلمان برگزار نشدن جلسات راپیش بینی کرده است و به فکر جایگزین کردن سیستم از راه دور جدید به جای سیستم دیجیتالی دوسویه هم بوده است.

عباسی توضیح داد: با همکاری صداوسیما، برگزاری صحن علنی به صورت تله کنفرانس تلویزیونی در مرکز ۶ استانِ تهران، مشهد، تبریز، شیراز، کرمان و کرمانشاه صورت می‌گیرد، به طوری که همکاران ما با توجه به مسافت و نزدیکی مسیر در هر کدام از این مراکز حضور پیدا می‌کنند و می‌توانند به صورت آنلاین در صحن علنی رسماً شرکت داشته باشند، همچنین هیئت رئیسه و دیگر نمایندگان در تله کنفرانس تلویزیونی می‌توانند یکدیگر را مشاهده کنند.

به علاوه از مجلس خبر رسیده است که هیئت رئیسه با رؤسای کمیسیون‌های تخصصی دیروز (یکشنبه) نشستی را با تله کنفرانس تلویزیونی برقرار کرده و مسائل روز کشور را به بحث گذاشته است. شاید این اتفاق، زمینه‌ای برای تحول و پیشرفت قانون‌ها و آیین نامه‌ها شود که البته تغییر آن هم به دست وکلای مردم خواهد بود. راه‌حل دو راهی چگونگی برگزاری صحن علنی، تنها در دست خودِ نمایندگان است؟

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
هر جوان کارآیی اش 10 برابرآنهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
هر نماینده ای حاضر نشد تو جلسات آنلاین شرکت کنه تا دیر نشده انفصالش کنند نکنه فکر میکنند ممکنه کرونا بگیرن!!! حداقل کاری که نماینده ها مبتونن انجام بدن برگزاری یه جلسه است اینو هم نمیخوان انجام بون تو این بحران پس کادر درمانی چی بگن که از اولین رور درگیرن و از خانواده هاشون دورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
خون شما نماینده ها رنگین تر از سایر مردم نیست. چطور میگید مردم باید تو این وضعیت برن سر کار. شما هم بیایید در صحن علنی مجلس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
با طرح فاصله گذاری هوشمند که بقیه رو فرستادن سرکار برن مجلس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
چرا کارمندها مجبورند برن سره کار ولی مجلس آنلاین تشکیل میشه؟ خونه شما رنگین تره؟ فاصله طبقاتی تا کجا؟
آخرین اخبار