باغات چهارمحال و بختیاری با کشت نهال‌های جدید احیا می‌شوند

طرح اصلاح، احیا، جایگزینی و توسعه باغات به منظور افزایش تولید محصولات باغی در استان چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ذبیح الله غریب مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با آغاز پرداخت نیمی از هزینه یارانه‌ای نهال، طرح اصلاح، احیا، حذف و جایگزینی و توسعه باغات این استان در دستور کار قرار گرفت.

او افزود: طرح اصلاح، احیا، جایگزینی و توسعه باغات به منظور افزایش تولید محصولات باغی در سال زراعی جاری با حمایت مستقیم دولت در سطح باغات این استان و در سال جهش تولید با جدیت اجرا می‌شود.

غریب با اشاره به روند خشکسالی در یک دهه اخیر و حمله آفات، بروز بیماری‌ها و ضعف درختان در باغات استان اضافه کرد: با اجرای طرح تقسیم بندی باغات استان، باغات درجه سه حذف و با کشت نهال‌های جدید و اصلاح شده، این باغات از طریق اعتبارات یارانه‌ای استانی احیا می‌شوند.

او ادامه داد: با برنامه ریزی انجام شده بیش از دو هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات استان اصلاح و ۶۵۰ هکتار باغ جدید جایگزین می‌شود.

غریب با بیان اینکه بیشترین سطح باغات درجه دو استان به ترتیب در شهرستان‌های سامان و بن وجود دارد گفت: اقدامات اصلاح و احیای باغات درجه دو با عملیات هرس، حذف و جایگزینی درختان فرسوده، تغذیه، افزایش ماده آلی خاک، اصلاح و بهبود سیستم آبیاری و مدیریت کشت باغ نیز در دستور کار قرار دارد.

او در خصوص اصلاح سیستم آبیاری باغات استان نیز افزود: با تغییر روش‌های آبیاری سنتی و غرقابی به آبیاری قطره‌ای و نوین، شیوع آفات، بیماری‌های باغی و مصرف آب در سال زراعی گذشته کاهش چشمگیری یافته است.

غریب با بیان اینکه جهادکشاورزی استان برای افزایش بهره وری مناسب و صرفه جویی در آب اقداماتی را انجام داده است، اضافه کرد: اولویت افزایش درآمد بهره برداران و افزایش بهره وری است که بیش از ۷۵ درصد اراضی شهرستان سامان به سامانه آبیاری نوین مجهز شده است.

او وسعت باغات این استان قبل از اجرای سیستم آبیاری نوین را ۱۵ هزار هکتار بیان کرد و اظهار داشت: با تغییر سیاست الگوی کشت و اجرای آبیاری قطره‌ای در سطح باغات استان و زیر کشت رفتن اراضی شیبدار باغات بادام، سطح باغات این استان به ۴۲ هزار هکتار رسیده است.

غریب با اشاره به اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار استان در مناطقی همچون لردگان، اردل و کوهرنگ گفت: هم اکنون یک هزار و ۸۵۰ هکتار بادام دیم و ۸۵۰ هکتار انگور دیم در اراضی شیب دار استان کشت شده است.

او همچنین با اشاره به توسعه طرح‌های کشاورزی در این استان افزود: سرجمع تولید محصولات باغی استان در سال زراعی گذشته به ۱۹۰ هزار تن رسید.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار