مشاهده اردک دم دراز برای نخستین بار در تالاب هورالعظیم

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه از مشاهده و ثبت گونه کمیاب «اردک دم دراز» برای نخستین بار در تالاب هورالعظیم خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد ساکی رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه گفت: گونه کمیاب «اردک دم دراز» برای نخستین بار در تالاب هورالعظیم مشاهده و ثبت شد که مشاهده گونه‌های جدید در یک تالاب نشانه تنوع زیستی بالا و شرایط مطلوب آن تالاب است، زیرا مشخص می‌کند که انواع پرندگان آن تالاب را به عنوان زیستگاه انتخاب کرده‌اند.

کرامت حافظی نماینده کمیته ثبت پرندگان در خوزستان گفت: این مشاهده در زمان ثبت پایش مهاجرت بهاره پرندگان هور العظیم تصویربرداری و مستندسازی شده و این اولین گزارش مشاهده این گونه در خوزستان و جنوب غرب و غرب ایران است و یافته‌ای جدید برای ثبت پراکنش این گونه محسوب می‌شود.

وی افزود: اردک دم دراز از گونه‌های بسیار کمیاب در ایران به شمار می‌رود، این پرنده معمولا در اغلب مناطق دریا‌های شمال، توندرا و نواحی قطبی و سواحل شمالی‌ترین مناطق نیم کره شمالی جهان مشاهده گردید.

حافظی بیان داشت: در ایران در زمره پرندگان کمیاب و سرگردان است که معمولا در جنوب دریای خزر مشاهده شده است و گزارش‌های بسیار اندکی از سواحل جنوب ایران نیز از این گونه نادر ثبت شده است.

نماینده کمیته ثبت پرندگان در خوزستان تصریح کرد: با ثبت این گونه تعداد گونه‌های پرندگان خوزستان به ۳۸۰ گونه رسید که با دارا بودن بیشترین تعداد گونه‌های پرندگان در صدر تنوع زیستی پرندگان ایران قرار دارد و تالاب‌های این استان مانند هورالعظیم جزو مهمترین تالاب‌ها و زیستگاه‌های پرندگان در جهان محسوب می‌شوند و اهمیت جهانی فراوانی دارند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.