استفاده از خنک‌کننده گرافنی در گوشی‌های نسل جدید

یک شرکت تولید کننده تلفن همراه به استفاده از فیلم‌های خنک‌کننده گرافنی در گوشی‌های نسل جدید خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تصور کنید محصولی در دست دارید که از ماده‌ای ۲۰۰ برابر مستحکم ­تر از فولاد، دارای رسانایی بالاتر از مس و انعطاف­ پذیرتر از لاستیک ساخته شده است. این ماده در واقع گرافن است که شرکت­‌های بزرگ دنیا به دنبال ساخت گوشی­‌های جدید از آن در رقابت هستند.

این ماده می­‌تواند موج جدیدی از نوآوری را در طراحی و ساخت سخت­ افزار‌ها ایجاد کند که ممکن است منجر به تجهیزاتی بی­‌نهایت باریک و انعطاف ­پذیر شود.گرافن همان گرافیت و به ضخامت تنها یک لایه اتمی است.

این چیدمان از مولکول­‌های کربن موجب می­ شود ماده مستحکم ­تر از فولاد و حتی الماس باشد. همچنین انعطاف­ پذیر، رسانا و به قدری شفاف است که برای چشم غیرمسلح تقریبا نامرئی خواهد بود. استفاده از این ماده به احتمال زیاد منجر به خلق نمایشگر‌های انعطاف­ پذیر و تجهیزات قابل خم ­شدن می شود.

یک شرکت تولید کننده تلفن همراه به استفاده از فیلم‌های خنک‌کننده گرافنی در سری P ۴۰ محصولات خود ادامه می‌دهد. این شرکت به تازگی گوشی پرچم‌دار P ۴۰ خود را به بازار عرضه کرده است. این شرکت در این گوشی نیز از فناوری خنک‌کننده فیلم گرافنی استفاده می‌کند. این کار برای مدیریت گرما در گوشی‌ها انجام می‌شود، چیزی مشابه گوشی‌های P ۳۰ و Mate ۲۰ X که در آن‌ها نیز این سامانه استفاده شده بود.


بیشتر بخوانید: تولید پنل PVC مقاوم در برابر پرتو فرابنفش در کشور


در باتری یون لیتیوم این گوشی‌ها، فناوری‌های مقاوم در برابر گرما تقویت شده است، فناوری‌هایی که گرافن نقش اصلی را در آن دارد. به دلیل تقویت ساختاری، این باتری‌ها می‌توانند تا دمای ۶۰ درجه را تحمل کنند. دمایی که از دمای رایج کارکرد باتری‌ها ۱۰ درجه بالاتر است.

این باتری جدید، طول عمری دو برابر بیشتر از باتری‌های یون لیتیومی دارد. یانگزینگ لی از مدیران آزمایشگاه می‌گوید: «ما آزمون‌های شارژ/دشارژ را روی این باتری در دما‌های بالا انجام دادیم. نتایج آزمون‌ها نشان داد زمانی که شرایط کارکردی این باتری‌ها و باتری‌های رایج یکی باشد، باتری تقویت شده با گرافن ۵ درجه خنک‌تر از باتری یون لیتیومی است.»

لی می‌افزاید: «آزمون‌ها ثابت کرد که بعد از ۲۰۰۰ بار شارژ/دشارژ، باتری‌های تقویت شده با گرافن ۷۰ درصد ظرفیت اصلی خود را حفظ می‌کنند. زمانی که این باتری به مدت ۲۰۰ روز در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد نگه داشته شود، ۱۳ درصد از ظرفیت آن از دست می‌رود.»

پیشینه استفاده از گرافن در تلفن‌های همراه به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد. در آن سال، هواوی اعلام کرد که به فناوری باتری یون لیتیوم مقاوم در برابر گرما دست یافته است که در تولید این باتری از گرافن استفاده شده است. این خبر در سمپوزیم باتری ژاپن اعلام شد. آنچه هواوی به آن دست یافته بود، سامانه‌ای بود که به باتری یون لیتیوم اجازه می‌داد تا در دمای بالاتر کار کند. در باتری‌های رایج، دمای ۵۰ درجه قابل تحمل است، اما زمانی که هواوی از گرافن در باتری استفاده کرد، دمای کارکرد تا ۶۰ درجه بالا رفت. این شرکت اعلام کرد که گرافن موجب افزایش طول عمر باتری تا دو برابر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار