ظرفیت سد‌های خراسان رضوی به نیمه رسید

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: تاکنون ۱۰ سد عمده استان سرریز شده‌اند و ۵۱ درصد ظرفیت کل سد‌های استان آبگیری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، با بیان این که میزان بارندگی سال آبی ۹۸-۹۹ نسبت به مدت مشابه پارسال، ۵ درصد کمتر بوده است گفت: میانگین بارش امسال نسبت به میانگین بارش ۵۰ ساله استان ۳۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

او در خصوص وضعیت سد‌های استان تصریح کرد: خراسان رضوی دارای ۱۹ سد عمده است که تا امروز ۱۰ سد از این مجموعه پر و سرریز شده است. البته این که سرریز شدن برخی سد‌ها به چشم دیده نمی‌شود به این دلیل است که ما امسال دریچه‌های تحتانی سد‌ها را باز کردیم تا بخشی از رسوبی که براثر سیلاب وارد سد‌ها می‌شود از سد‌ها خارج تا ظرفیت مخازن سد‌ها تجدید شود.
 
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ظرفیت اسمی سد‌های استان یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون مترمکعب آب است، اما ظرفیت قابل تنظیم مخازن سد‌های استان ۹۱۰ میلیون مترمکعب آب است؛ بنابراین تا دیروز میزان ذخایر آبی سد‌های استان معادل ۸۰۴ میلیون مترمکعب بوده است که این میزان ۵۱ درصد ظرفیت اسمی سد‌ها را تشکیل می‌دهد.
 
علایی افزود: درحالی‌که این میزان ۸۸ درصد ظرفیت قابل تنظیم سد‌های استان را پرکرده است. پارسال، نیز در این تاریخ تنها ۳۳ درصد ظرفیت سد‌های استان پرشده بود.

 

او ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته به رغم بارندگی‌های بسیار خوبی که داشتیم میزان کل آب‌های ذخیره‌شده پشت سد‌های استان در مدت مشابه معادل ۵۲۰ میلیون مترمکعب بوده است؛ بنابراین میزان ذخایر آب سد‌های استان نسبت به پارسال در این تاریخ حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.
 
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: علاوه بر این از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۲۳ میلیون مترمکعب بارندگی در استان صورت گرفته است و از ابتدای سال آبی یعنی مهرماه پارسال تاکنون این میزان معادل ۲۷۳ میلیون مترمکعب بوده است.
 
علایی افزود: هم اکنون بیش از ۵۰ درصد ظرفیت سد دوستی پرشده است، علاوه بر این سد طرق بیش از ۲۴ میلیون و سد ارداک ۲۶ میلیون مترمکعب آب در خود ذخیره کرده‌اند که این سد‌ها برای تأمین آب مشهد نقش بسیار حیاتی دارند و خوشبختانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ذخایر این دو سد حدود دو برابر شده است.

او  همچنین با اشاره به سیلاب‌های اخیر در استان ادامه داد: سیلاب‌های فروردین پارسال خسارت‌های جدی به برخی نقاط استان مانند، کلات، نیشابور، طرقبه و شاندیز وارد کرده بود، اما سیلاب‌های امسال اگرچه میزان بارندگی با شدت بیشتری را به همراه داشت، اما خوشبختانه خسارت جدی را وارد نکرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: پارسال با همکاری مسئولان استان و دادستانی‌های شهرستان‌ها توانستیم مناطق پرخطر را شناسایی کنیم و بسیاری از مسیر‌ها و مسیل‌های حادثه‌خیز اصلاح شد. طوری که پارسال بیش از ۳۶۴ کیلومتر از نقاط پرخطر شناسایی و لای روبی شد.
 
علایی افزود: نمونه بارز آن در منطقه شاندیز بود که منجر به خسارت‌های جدی و مسدود شدن مسیر شده بود، اما با همکاری دادستانی و فرمانداری این شهرستان بیش از ۲۵ کیلومتر از مسیر رودخانه شاندیز لای روبی شد و پل‌های پرخطری که مانع جریان آب می‌شدند به‌طور کامل تخریب شدند که با این اقدامات؛ اگرچه میزان بارندگی و سیل امسال شدیدتر ازپارسال بود، اما خوشبختانه این سیلاب به هیچ حادثه‌ای منجر نشد.
 
او تصریح کرد: در حوزه کلات شدت بارندگی اخیر بسیار شدیدتر بوده طوری که در حدود ۴۰ دقیقه بیش از ۴۵ میلی‌متر بارندگی در این منطقه داشتیم، اما به دلیل لای روبی‌های انجام‌شده در طول پارسال این سیلاب خسارت جدی به وجود نیاورده است.
 
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در منطقه نیشابور نیز همین وضعیت بوده است. اگرچه در گنبدلی مشهد ما شاهد تخریب پل بودیم که دلیلش ظرفیت پل بوده، زیرا میزان بارندگی بیش از ۴۰ میلی‌متر بوده است و پل ساخته‌شده ظرفیت این میزان از بارندگی و سیلاب را نداشته است.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.