استاندار گیلان:

دغدغه‌ای برای تامین آب نداریم

استاندار گیلان گفت : با توجه به بارش‌های فراوان اخیردغدغه‌ای برای تامین آب کشاورزی و آشامیدنی بیش از یک میلیون مشترک شهری و روستایی نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ارسلان زارع، استاندار گیلان در نشست ویدیویی با فرمانداران گفت: انتظار داریم کشاورزان از نعمت الهی آب، بهینه استفاده کنند تا سال زراعی خوبی را پشت سر گذاریم.

او افزود: فرمانداران در این زمینه نیز برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند.

استاندار گیلان با اشاره به شروع کشت و کار زمین‌های کشاورزی و شیوع کرونا در گیلان خواستار کاهش تجمعات، افزایش کشت ماشینی و ارائه توصیه‌های بهداشتی برای حفظ سلامت شالیکاران شد.

وحید خرمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز در این نشست گفت: هم اکنون یک میلیارد و ۸۳ میلیون مترمکعب آب در سد سفیدرود ذخیره شده است که نسبت به پارسال ۵۲ میلیون مترمکعب بیشتراست.

 او افزود: امسال آب سد سفیدرود حدود ۲ ماه زودتراز سال‌های گذشته رها شد که در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بود.

محمد دادرس، مدیرکل هوا شناسی گیلان هم گفت: بر اساس بررسی نقشه‌های هواشناسی پیش بینی می‌کنیم بارش‌های درگیلان تا ۱۵ اردیبهشت حدود ۲۰ درصد افزایش یابد.

علی درجانی، رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز اعلام کرد: در حال حاضر کشاورزان گیلانی ۷۸ درصد از شالیزار‌های خود را با استفاده از روان آب‌ها و بارندگی‌ها شخم اول زدند که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳ درصد بیشتر است.

او از شالیکاران خواست برای کاهش خسارت‌ها طبق تقویم زراعی پیش بروند چرا که این تقویم طبق داده‌های هواشناسی و توصیه‌های فنی مرکز تحقیقات برنج کشور آماده شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه گیلان از نظر مکانیزاسیون کشاورزی در کشور پیشتاز است گفت: ما در این حوزه عملکرد خوبی داشتیم و از استان ۱۳ به استان نخست رسیدیم.

درجانی با بیان اینکه در سال گذشته اگر چه اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی حدود ۷۰ میلیارد تومان بود افزود: توانستیم ۹۳ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استان‌هایی که نتوانسته بودند جذب کنند اعتبارات ملی دریافت کنیم.

او گفت: با پرداخت این اعتبار به کشاورزان بصورت وام ۷۰۰ دستگاه نشا کار دیگر خریداری شد که دستگاه‌های نشا کار استان به ۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید.

انتهای پیام/اص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.