بهبود کیفیت در حوزه سلامت، بستری مناسب برای رسیدن به جامعه سالم

رئیس شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت گفت: سالانه بیش از ۳۰ برنامه سلامت محور با اهداف ارتقاء سطح فرهنگ سلامت و بهداشت جسم و روان جامعه در ابعاد مختلف را دنبال می‌کنیم.

آرزو حیدریان رئیس شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت اهداف مشخص و از پیش تعیین شده‌ای دارند، حوزه فعالیت‌های این شورا به منظور سیاست گذاری‌های مجمع خیرین سلامت کشور می‌باشد و عمده هدف ما تغییر نگرش خیرین و جلب مشارکت آنان، در حوزه‌های عمران سلامت، پژوهشی، پیشگیرانه و تامین بهداشت جسم و روان جامعه است.

او با بیان اینکه برای خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی درحوزه سلامت به زیر ساخت‌های مناسبی نیاز می‌باشد،گفت: در حوزه عمران سلامت با جلب مشارکت خیرین اقدام به انجام پروژه‌های عمرانی در حوزه سلامت از جمله ساخت پایگاه‌های اورژانسی، ساخت مراکز جامع سلامت یا خانه‌های بهداشت صورت می‌پذیرد.

رئیس شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی گفت: اصل مهم و نخست و راهبردی برای ما پیشگیری و آگاهی بخشی در این خصوص می‌باشد لذا این شورا در حوزه آموزش، پژوهش و پیشگیری از بیماری‌ها با مشارکت خیرین در بر پایی همایش‌های سلامت محور جامعه فعال است و با طرح هر خیر حامی یک پژوهشگر امکان حمایت خیرین از پروژه‌های تحقیقاتی را فراهم می‌آورد.

حیدریان با اشاره به اینکه فرهنگ سازی و آموزش در کاهش معضلات حوزه سلامت نقش اساسی دارد و نقش عمده را مشارکت‌های مردمی بر عهده دارد، افزود: در حوزه حمایت از سمن‌های حوزه سلامت این شورا با تاسیس اولین سمن سرای کشور امکان همکاری مشترک سمن‌ها با یکدیگر را فراهم آورده تا با استفاده از فصل مشترک‌های یکدیگر بیشترین حمایت را داشته باشندو با برگزاری برنامه‌های مشترک سلامت محور میزان بهره وری خود را افزایش دهند.

او با اشاره به فعالیت‌های حوزه سلامت روان این شورا، تصریح کرد: در این خصوص با برپایی طرح‌های مختلف در خصوص افزایش نشاط اجتماعی و امید به زندگی خصوصا در رابطه با بانوان دارای بیماری خاص، کودکان با نیاز‌های ویژه و دختران خوابگاه‌های دانشجویی و دانش آموزی در سطح استان و بانوان هنرمند سرپرست خانوار که ناچار به نگهداری از طفل بیمار خود نیز هستند با برپایی طرح‌های زنان، اشتغال، سلامت یا زیارت، نشاط، سلامت از این گروه‌ها حمایت‌های مختلف و آموزش‌های سلامت محور انجام می‌شود.

رئیس شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی: همچنین خیرین عضو این شورا در زمان‌های بحران جامعه به عنوان اولین گروه‌های امداد رسان در صحنه حاضر می‌شوند که در زمان زلزله سفید سنگ اولین پک‌های بهداشتی، در زلزله کرمانشاه ارسال اولین کانکس‌ها و پک‌های بهداشتی و در سیل شمال کشور ارسال اولین محموله‌های پک‌های بهداشتی با هماهنگی هلال احمر بالغ بر یک میلیارد تومان اقدام نمود و از سوی استاندار این شورا به عنوان معین منطقه آق قلا انتخاب شد. اکنون در هنگامه ظهور کووید ۱۹، این شورا با راه اندازی # پویش نه به کرونا» در اول اسفند ۹۸ فعال شد و ۴ اسفند ذیل ستاد کرونای استان با همکاری معاونت غذا و دارو و دانشگاه دارو سازی در تولید و اهدا مواد ضد عفونی کننده در استان پیش قدم شد.

حیدریان افزود: در هفته اول اسفند بالغ بر ۱۰ هزار بسته مواد ضد عفونی کننده دست با همکاری دفاتر تسهیلگری استانداری خراسان رضوی و برخی از خیریه‌های حاشیه شهر، گروه‌های جهادی و کمیسیون سلامت مجمع مشورتی زنان استان اقدام به توزیع کرد و همزمان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی نسبت به تولید محتوا در خصوص # پویش در خانه بمانیم فعال شد.

او ادامه داد: نظر به اهمیت و نقش ویژه نان در الگوی تغذیه مردم دوره آموزشی ویژه متصدیان و پرسنل نانوایی‌های حاشیه شهر مشهد با اولویت بهداشت فردی، بهداشت ابزار و تجهیزات و بهداشت ساختمان به منظور پیشگیری از انتقال این بیماری به همشهریان و رفع مشکلات بهداشتی احتمالی در فرایند تولید نان از دیگر فعالیت‌های این شورا با همکاری استانداری و دانشکده بهداشت بوده است.

رئیس شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی: با هدف رفع کمبود ماسک و تامین نیازبهداشتی جامعه برای کنترل ویروس کرونا وکمک به شبکه سلامت کشور این شورا اقدام به راه اندازی کارگاه‌های تولید ماسک در مشهد و شهرستان‌ها و مواد ضد عفونی کننده و پارچه و کش در سطح شهرستان‌ها از جمله کلات، بردسکن، طرقبه و شاندیز، قوچان، خلیل آباد، تربت جام، از دیگر اقدامات این مجموعه بوده ضمن اینکه در این حوزه از پتانسیل کانون‌های فرهنگی و آموزش و پرورش در سطح استان نیز استفاده کرده و به مناسبت نیمه شعبان نسبت به راه اندازی کارگاه دیگری جهت تولید ماسک و گان، باهمکاری معاونت پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه ۴ و کانون فرهنگی آیه اقدام کرده است.

حیدریان افزود: به دنبال شیوع ویروس کرونا علاوه بر آموزش‌های لازم به گروه‌های مختلف هدف، تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی و بهداشتی از دیگر برنامه‌های شورا در بحث مبارزه با کرونا بوده است و در حال حاضر برنامه ریزی جهت تهیه کیت‌های تشخیصی در اولویت برنامه‌های این شورا قراردارد.
 
هموطنان در صورت تمایل به ملحق شدن به پویش نه به کرونا می‌توانند با شماره ۰۹۱۵۵۰۰۸۰۸۶ یا کمک‌های خود را به شماره حساب ۰۱۱۴۲۰۱۴۲۰۰۰۲ بانک ملی بنام شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی واریز کنند.

انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.