دست رنج یک ساله کشاورزان جنوب کرمان در انتظار تصمیم دولت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: با برداشتن و حذف تعرفه، تولیدات کشاورزان جنوب کرمان برروی زمین‌های کشاورزی معطل مانده است.

محمدرضا ساردوئی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در پاسخ به پیگیری  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: با حذف تعرفه صادرات محصولات کشاورزی جنوب کرمان، به ویژه محصول پیاز و سیب زمینی کشاورزان با مشکل بارگیری و ارسال محصول مواجه شده اند.

او افزود: اکنون فصل برداشت پیاز و سیب زمینی در جنوب کرمان است و از تاریخ ۱۵ اسفندماه تا ۱۲ فروردین ماه با حذف طرح تعرفه محصولات صادراتی  کشاورزان اقدام به صادرات محصولشان کردند که اکنون محصول کشاورزان برزمین مانده است.

ساردوئی بیان داشت: محصولات کشاورزی جنوب کرمان به کشور‌های افغانستان و عراق صادر می‌شود که با نبود تعرفه ویژه صادرات به ازای هر کیلوگرم محصول صادراتی ده هزار تومان دریافت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان داشت: اگر این مشکل حل نشود و محصول کشاورزان بلاتکلیف بماند حداقل سیصدهزارتن محصول پیاز جنوب کرمان از بین خواهد رفت.

او تصریح کرد: با توجه به این که محصول تولیدی اکنون به بازار‌های داخلی ارسال می شود، اما سود حاصل از فروش بازار داخلی با میزان صادرات برابری نمی‌کند و کشاورزان جنوب در این زمینه مشکل دارند.

حمید رفیعی یکی از پیاز کاران جنوب هم ضمن ابراز گلایه مندی از وضعیت موجود گفت: اکنون کشاورزان جنوب کشاورزان برای برداشت محصولشان مشکل دارند و بیش ازپانصد کامیون از جنوب کرمان در مرز عراق برای ورود و صادرات معطل حذف تعرفه مانده اند.

او افزود: برداشت پیازدر جنوب کرمان از دی ماه آغاز شده  و تا اول خرداد ماه ادامه خواهد داشت و اگر روند به همین منوال باشد محصول تولیدی و برداشت شده درزمین‌های کشاورزی از بین خواهد رفت و به یک معضل زیست محیطی و بهداشتی تبدیل می‌شود.

با پیگیری موضوع از سوی استانداری کرمان استاندار کرمان گفت:به طور طبیعی و معمول مصوبه حذف تعرفه تا آخر فروردین ماه بیشتر اعتبار ندارد و ما برای لغو همین زمان باقیمانده مکاتبه‌ای با وزرای مربوطه و هیئات دولت داشته ایم که قرار است عصر امروز۲۴فروردین ماه جلسه ویژه برگزار و نتیجه اعلام شود.

فدایی افزود:اگر کشاورز و صادر کننده‌ای در گمرکات برای صدور مجوزداخلی مشکل دارند اطلاع رسانی کنند ما رفع می‌کنیم.

فدایی تصریح کرد: در صورت مشکل و دپوی محصول صادراتی به کشور‌های خارجی اگرمشکلی وجود دارد بایستی این مسئله از سوی وزارت خارجه پیگیری شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
خدا کمکشون کنه
آخرین اخبار