باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

کلاهبرداری های جدید با نقش آفرینی سگ و گربه

با افزایش خریدهای اینترنتی و اعتماد مردم به این فضا، افراد زیادی دست به سودجویی و کلاهبرداری می زنند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها بازار خرید و فروش اینترنتی داغ است، عده زیادی به دلیل بسته بودن مراکز خرید به این بازار‌ها اعتماد کرده و نیاز‌های خود را در این بازار‌ها برطرف می‌کنند و در میان اعتمادی که مردم دارند و سفارشات خود را ثبت می‌کنند، عده زیادی هم هستند که از  اعتماد افراد سودجویی کرده  و با فراهم کردن بستری دست به کلاهبرداری می‌زنند.

این بار شاهد هشدار‌هایی در زمینه تبلیغات با عنوان واگذاری رایگان حیوانات در فضای مجازی بودیم. در این راه شخص کلاهبردار با ایجاد صفحاتی با آدرس‌های متعدد در صفحه اینستاگرام و قرار دادن عکس‌های حیوانات گران قیمت با ادعای واگذاری این حیوانات به صورت رایگان اقدام به دریافت مبالغی بابت هزینه  می کردند و پس از دریافت پول  متقاضی را بلاک می‌کردند.

در این صفحات معمولا آدرس‌های جعلی که دور از کلانشهرهاست انتخاب می‌شود تا هزینه ارسال برای سایر شهر‌ها بالا باشد؛ بیشتر این آدرس‌ها مربوط به شهرهای جنوبی کشور همچون قشم و بندرعباس است و متاسفانه بر اساس آماری که از سوی انجمن حمایت از حیوانات منتشر شده است، عده زیادی به بهانه اینکه یک حیوان خانگی به صورت رایگان به آن‌ها واگذار می‌شود به این صفحات اعتماد می‌کنند و مورد سوء استفاده کلاهبرداران قرار می گیرند بنابراین نیاز است تا افراد به توصیه‌های پلیس فتا در این زمینه توجه کند.

در خصوص همین مسئله پلیس فتا هشدار‌هایی برای خرید‌های اینترنتی مبنی بر اینکه اطلاعات مهم کارت یا حساب بانکی و رمز عبور را نباید در اختیار افراد ناشناس قرار داد ،به متقاضیان داده است که در زمان استفاده از اینترنت بانک از صفحه کلید مجازی جهت وارد کردن رمز استفاده کنید و در زمان وارد کردن اطلاعات حساب بانکی از اصالت سایت که مربوط به بانک است اطمینان حاصل کنید، زیرا کلاهبرداران با جعل درگاه بانک اقدام به سرقت اطلاعات حساب و برداشت از آن می‌ کنند. در زمان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی می‌بایست به نماد اعتماد الکترونیک اطمینان حاصل کرده و با کلیک بر روی آن اعتبار سایت مشخص شود.

در هرسایتی مشخصات کارت خود را وارد نکنید، زیرا ممکن است آن سایت درگاه پرداخت الکترونیک بانک را جعل کرده باشد که صرفا اقدام به سرقت اطلاعات حساب شما می‌کند. استفاده از نماد حمایت از حقوق حیوانات و نشان اعتماد الکترونیکی نامعتبر سبب شده است که عده زیادی از افراد به این صفحات اعتماد کنند و در کنار آن نیز عده‌ای با جستجو در انجمن حمایت از حقوق حیوانات متوجه غیرقانونی بودن این صفحات خواهند شد، بنابراین نیاز است تا همه افراد برای اینکه گرفتار این کلاهبرداری‌ها نشوند قبل از خرید هر چیزی از معتبر بودن آن اطمینان حاصل و در این راه با هوشمندی بیشتری رفتار کنند.

واگذاری پوچ حیوانات به صورت رایگان

درخصوص همین موضوع سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در گفت و گو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه افراد سودجو و کلاهبردار از هر فرصتی برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند، اظهار کرد: یکی از شگرد‌های این افراد در زمینه خرید و فروش حیوانات خانگی کم یاب این است که از بستر فضای مجازی استفاده و آگهی‌هایی در این خصوص در دیوار، شیپور و فضای مجازی همچون کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام منتشر می‌کنند.

او با اشاره به اینکه پرونده‌های در این زمینه در رصد پلیس مشاهده شده است، گفت: تعهدی بین ما و سازمان محیط زیست صورت گرفته است و سازمان محیط زیست، خود کارگروهی دارد که این اشخاص را رصد می‌کند.


بیشتر بخوانید: کلاهبرداری از کاربران اینترنتی با ساخت سایت جعلی درگاه بانکی


معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا مطرح کرد: فروش و تبلیغ هرگونه از حیوانات کم یاب، وحشی و حفاظت شده در فضای مجازی جرم است و در صورت رصد و شناسایی برای دستگیری فرد مجرم اقدام می‌کنیم.

سرهنگ پاشایی با بیان اینکه تاکنون دستگیری‌هایی در این حوزه داشته ایم، گفت: عده دیگری نیز اقدام به تبلیغات دروغین می کنند  و عمدتا زیر قیمت بازار به فروش حیوانات دست می‌زنند .

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا عنوان کرد: افراد زیادی تمایل دارند تا حیوان را اینترنتی  و بدون آنکه حضوری آن را ببینند برایشان ارسال شود.

سرهنگ پاشایی با بیان اینکه کلاهبرداران هزینه ارسال را از شما دریافت می‌کنند، اما در ازای آن حیوانی برای شما ارسال نمی‌کنند، تاکید کرد: اگر می‌خواهید خرید اینترنتی انجام دهید، حتما از اصالت کالا و جنس آن اطمینان حاصل کنید و مطمئن باشید که آن جنس وجود دارد.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه پس از دریافت باید هزینه کالا را پرداخت کرد، گفت:درخصوص خرید حیوانات باید مطمئن باشید که سرقتی و از گونه‌های کمیاب نیست.

در نتیجه ممکن است که خیلی از تبلیغات برای ما از نظر مالی جذابیت داشته باشد، اما باید به این موضوع توجه کنیم که کلاهبرداری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته  بنابراین نیاز است تا به این مسئله نگاه جدی تری داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
حامد
۱۶:۵۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
سگ و گربه گرنده دیجیتال ماهواره شرینگ انترنت ماهواره

می فروشن در فیس بک تلگرام میفروشن من خریدکردم ماهواره
آخرین اخبار