بخش دوم؛

روش فعالسازی حالت تاریک در نرم افزار‌های مختلف تلفن همراه

در این گزارش نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برخی از برترین برنامه‌های گوشی‌های هوشمند آموزش داده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، با توسعه روزانه و پیشرفت فناوری در دور دنیا همواره استفاده از صفحات نمایش، گوشی‌‌های هوشمند و گجت‌ها افزایش پیدا می‌کند. همانطور که مشخص است تمامی دستگاه‌هایی که به صفحات نمایشی مجهز هستند از نور آبی برخوردارند.

این روزها تمامی اشخاص مدت زیادی از ساعات روزانه خود را صرف نگاه کردن به تلفن‌های همراه و گوشی‌های هوشمند خود می‌کنند. بر اساس تحقیقاتی که سال گذشته در سراسر دنیا رخ داده بود، مشخص شد که اشخاص بزرگسال به طور میانگین روزانه ۳ ساعت و ده دقیقه زمان خود را صرف استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌کنند. میزان استفاده از این دستگاه‌ها موفق شد تا از حجم تماشای تلویزیون‌های خانگی بالاتر برود و این ارقام همواره رو به رشد قرار دارد. استفاده بیش از حد از این وسایل شخصی و نگاه طولانی مدت به صفحات نمایش نوری اصلا برای چشم انسان مناسب نیست. برای مثال، نور آبی موجود در صفحات نمایش ذهن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود تنظیم خواب افراد با مشکل مواجه شود.

نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌ گوشی‌های هوشمند /// گزارش

در مقابل، کنار گذاشتن تلفن‌های همراه به صورت کلی در این عصر فناوری برای بسیاری از افراد امکان پذیر نیست. در نتیجه محققان حالت تاریک را پیشنهاد کردند که امروزه بر روی بسیاری از دستگاه‌ها و برنامه‌ها اجرا می‌شود. حالت تاریک در واقع یک ویژگی است که در آن پشت زمینه سفید برنامه‌ها جای خود را به رنگ‌های مشکی و خاکستری می‌دهد تا چشم انسان کمتر خسته شود. متاسفانه هنوز تمامی برنامه‌ها و گوشی‌ها از این قابلیت‌ها برخوردار نیستند، اما اگر شما از سیستم عامل iOS 13 بر روی آیفون‌های خود و یا از سیستم عامل اندروید ۱۰ بر روی تلفن‌ همراهتان بهره می‌برید این امکان وجود دارد که شما بتوانید بسیاری از برنامه‌ها را با حالت تاریک استفاده کنید.

گفتنی است که برخی از برنامه‌ها نیز از رنگ‌های تیره در محیط نرم افزار خود استفاده می‌کنند که تنها در برخی مواقع پاسخگو است. در حالی که هر دو سیستم عامل ذکر شده از قابلیت حالت تاریک کلی برخوردارند، اما در این گزارش فهرستی از برنامه‌های محبوب گوشی تهیه شده که به تنهایی از ویژگی لازم بهره می‌برند و افراد با هر گوشی و سیستم عاملی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه به نحوه فعال کردن حالت تاریک برنامه‌های مختلف گوشی‌های هوشمند می‌پردازیم.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌ گوشی‌های هوشمند /// گزارش

ماشین حساب شرکت گوگل

برنامه ماشین حساب گوگل به روشی بسیار ساده حالت تاریک را بر روی خود اعمال می‌کند. کاربر نیاز دارد تا برای این کار تنها گزینه سه نقطه بالای صفحه را لمس کند و گزینه Choose Theme را انتخاب کند. پس از دسترسی و به بخش مذکور افراد می‌توانند بین سه گزینه روشن، تاریک و opt یکی را انتخاب کنند. گقتنی است که گزینه سوم در واقع قابلیتی است که توسط آن تلفن‌ همراه در زمان‌هایی که از شارژ برقی کمی برخوردار است به حالت تاریک در می‌آید.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌ گوشی‌های هوشمند /// گزارش

برنامه تقویم شرکت گوگل

کاربران سیستم عامل اندروید با لمس کردن گزینه سه خطی بالای صفحه و دسترسی به منوی برنامه می‌توانند به تنظیمات وارد شوند و در آن قسمت گزینه Theme را ببینند. پس از رسیدن به این بخش افراد کافیست تا با ورود به بخش مذکور یکی از گزینه‌های روشن، تاریک و یا تنظیم بر اساس ذخیره انرژی باطری را انتخاب کنند. متاسفانه قابلیت حالت تاریک برروی سیستم عالم iOS این برنامه عمچنلن وجود ندارد.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌ گوشی‌های هوشمند /// گزارش

نرم افزار مخاطبین شرکت گوگل

برای فعال‌سازی حالت تاریک در برنامه Google Contacts کافیست کاربران به منوی برنامه مراجعه کرده و سپس وارد بخش تنظیمات شوند. در آنجا با لمس گزینه Choose Theme کاربران می‌توانند بین گزینه‌های حالت تاریک، روشن و با توجه به ظرفیت باطری یک کدام را انتخاب کنند.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌ گوشی‌های هوشمند /// گزارش

نرم افزار گوگل درایو

مانند تمامی برنامه‌های دیگر شرکت گوگل، برای اعمال حالت تاریک در Google Drive نیز کاربران باید با استفاده از منوی برنامه به بخش تنظیمات وارد شوند و به Choose Theme برسند. در آن قسمت نیز سه گزینه حالت روشن، تاریک و متناسب با حجم شارژ قابل انتخاب هستند.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌ گوشی‌های هوشمند /// گزارش

برنامه گوگل کیپ

نرم افزار Google Keep، که مناسب یادداشت‌برداری و ذخیره اطلاعات متنی هست نیز از ویژگی حالت تاریک بهره می‌برد. اشخاص با باز کردن منوی برنامه و دسترسی به تنظیمات می‌توانند به راحتی کلید Enable Dark Mode را فعال ساخته و به این صورت به حالت تاریک برنامه گوگل دسترسی پیدا کنند. متاسفانه مانند بسیاری دیگر از بنامه‌های گوگل، قابلیت حالت تاریک در حال حاضر بر روی سیستم عامل‌های iOS قابل استفاده نیست.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌ گوشی‌های هوشمند /// گزارش

نرم افزار Google News

برنامه اعلام اخبار جهان شرکت گوگل نیز رابط کاربری ساده‌ای در فعال‌سازی حالت تاریک دارد. کاربران این برنامه با مراجعه به حساب کاربری و ورود به تنظیمات می‌توانند گزینه Dark Theme را مشاهده کنند. با انتخاب این بخش برنامه به افراد این امکان را می‌دهد که زمان استفاده از حالت تاریک را مشخص کنند. در سیستم عامل iOS کاربران نیاز دارند تا گوشی خود را به صورت حالت تاریک کلی در بیاورند تا برنامه Google News نیز به حالت مورد نظر تغییر شکل دهد. با این حال در این گوشی‌ها حتی در زمان تغییر رنگ رابط کاربری عموم بخش‌های برنامه، گزارش‌های موجود در نرم افزار رنگ و حالت پیشین خود را حفظ می‌کنند.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌ گوشی‌های هوشمند /// گزارش

برنامه یوتیوب

وجود حالت تاریک برای برنامه‌ای که مدت زیادی از زمان انسان در آن صرف می‌شود بسیار لازم و مفید است. کاربران اندرویدی نرم افزار YouTube با مراجعه به بخش تنظیمات و سپس General می‌توانند به گزینه Dark Theme دسترسی پیدا کرده و آن را فعال کنند. این عمل برای کاربران iOS بسیار ساده‌تر است و آن‌ها به راحتی پس از مراجعه به بخش تنظیمات گزینه Dark Theme را مشاهده خواهند کرد. سپس می‌توانند با فعال کردن این گزینه محیط برنامه خود را به حالت تاریک درآورند.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌ گوشی‌های هوشمند /// گزارش

پیام‌رسان واتس اپ

نرم افزار WhatsApp نیز سرانجام از قابلیت حالت تاریک پشتیبانی می‌کند. کاربران برای فعال‌سازی این ویژگی بر روی پیام‌رسان مذکور نیاز دارند تا به تنظیمات رفته و وارد بخش Chats شوند. از آنجا گزینه Theme برای افراد قابل روئت است که از این طریق کاربران می‌توانند با انتخاب گزینه Dark برنامه خود را به حالت تاریک در آورند. متاسفانه این ویژگی در برنامه WhatsApp یک حالت تاریک حقیقی نیست و طیف محوی از رنگ سبز را در خود جای می‌دهد. کاربران برای تیره‌تر کردن محیط رابط کاربری خود در این برنامه ناچارند تا به صورت دستی برای خود یک تصویر پس‌زمینه دل‌خواه تهیه کرده و آن را بر روی برنامه قرار دهند تا محیط مورد نظر به تیرگی لازم برسد.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌ گوشی‌های هوشمند /// گزارش

برنامه سایت ویکی‌پدیا

برای تاریک کردن نرم افزار Wikipedia، کاربران می‌بایست تا وارد منوی برنامه شده و به تنظیمات مراجعه کنند. پس از آن افراد با ورود به بخش Theme حالت مورد نظر خود را از بین تاریک، روشن و مشکی انتخاب کنند. این برنامه همچنین قابلیت مشاهده تاثیر تغییرات بر روی محیط رابط کاربری نرم افزار را در اختیار اشخاص قرار می‌دهد.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌ گوشی‌های هوشمند /// گزارش

مسیریاب Waze

برای اعمال حالت تاریک در برنامه مسیریاب ویز، افراد باید ابتدا به منوی نرم افزار رفته و سپس با لمس علامت چرخ دنده بالای صفحه به بخش تنظیمات بروند. پس از ورود به بخش مذکور، کاربر می‌بایست تا یکی از سه گزینه موجود در مقابل عنوان Mode را انتخاب کند. این گزینه‌ها شامل حالت شب، روز و خودکار هستند. گفتنی است حالت خودکار محیط برنامه را با توجه به ساعات روز تغییر می‌دهد.

گزارش از امین وصالی


بیشتر بخوانید: توسعه سروش صرفا فنی نیست، در حوزه محتوا هم تلاش کردیم 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار