عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس:

سیاست‌های کلاسیک اقتصادی پاسخگوی شرایط کرونایی نیست

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه فراگیری کرونا باعث شوک‌های منفی به بخش‌های عرضه و تقاضا شده است، گفت: سیاست‌های کلاسیک اقتصادی پاسخگوی شرایط کرونایی نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، یلدا راهدار در جلسه سی و ششم شورای گفتگو در استان فارس، ضمن اعلام این مطلب که بر اساس گزارش هسته اقتصاد شورای پژوهشی اتاق بازرگانی فارس ویوس کرونا از سه کانال اصلی عرضه، تقاضا و عدم اطمینان بر اقتصاد موثر است، به بیان اثرات اقتصاد ویروس کرونا بر ایران پرداخت و افزود: با کاهش میزان تولید در چین و به دنبال آن تضعیف زنجیره تامین جهانی – میزان تولید تمامی صنایع وابسته به نهاد‌ها و کالا‌های واسطه‌ای چینی در سایر کشور‌ها کاهش می‌یابد، همچنین یکی از مسیر‌های اثرگذاری رکورد چین بر جهان از مسیر تقاضا است. چین یکی از بزرگترین متقاضیان کالا و خدمات در جهان است.

او افزود: با توجه به افت تقاضای مواد اولیه در چین، قیمت این مواد در ین کاهش یافته است بنابراین کشور‌هایی که چین جز شرای تجاری مهم آن‌ها باشد در مرحله اول آسیب می‌بینند. این درحالی است که چین مهمترین شریک تجاری ایران به لحاظ واردات از ایران است؛ بنابراین هر گونه کاهش توان مالی چین در واردات یا کاهش قیمت کالا‌های وارداتی در چین به طور مستقیم سبب اسیب به تجارت و درآمد‌های ارزی ایران می‌شود. این مسئله در مورد کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا نیز صادق است.

راهدار، فعالیت‌هایی که به طور مستقیم بیشترین اثر منفی از ویروس کرونا می‌پذیرند را فعالیت‌های عمده فروشی و خرده فروشی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتور سیکلت، حمل و نقل ریلی – جاده ای- آبی و هوایی، انبارداری و فعالیت‌های پشتیبانی حمل و نقل، فعالیت‌های پست و پیک، فعالیت خدماتی مربوط به تامین جا و غذا مانند اقامتگاه‌ها و رستوران ها، آموزش در همه سطوح و بخش گردشگری استان عنوان کرد.

او اضافه کرد: فعالیت‌هایی که به لحاظ اقتصادی در این بحران اثر مثبت دریافت می‌کنند نیز شامل صنایع تولید دارو‌ها و فراورده‌های دارویی و شیمیایی و گیاهی، اطلاعات و ارتباطات، تمام فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان است.

راهدار با ارائه پیشنهاد‌هایی در حوزه مالیات، بیمه، تسهیلات اجاره بها و هزینه‌ها و عوارض سربار کسب و کارها، ایجاد منابع درامدی برای دولت ادامه داد: حدود ۲۵ درصد ارزش افزوده و بخش بیشتری از اشتغال کشور و استان مربوط به بخش‌هایی است که بیشترین آسیب را از شیوع این بیماری دیده اند بنابراین تامین مالی موقت خانوار‌های آسیب پذیر از طریق پرداخت یارانه هدفمند در بازه زمانی شیوع تا فروکش کردن بیماری ضرورت دارد.

راهدار اضافه کرد: باتوجه به شیوع گسترده و طولانی مدت ویروس کرونا اقدامات مهار مانند قرنطینه، کاهش روند کار، محدودیت در جلسات و سفر ضروری است و همچنین مجازات افرادی که در شرایط بحران اقلام مورد نیاز مردم به ویژه اقلام بهداشتی را احتکار می‌کنند.

وی بیان داشت: فراگیری کرونا باعث شوک‌های منفی هم به بخش عرضه و هم به بخش تقاضا خواهد شد؛ بنابراین سیاست‌های کلاسیک معطوف به تحریک تقاضا یا تحری عرضه به تنهایی کافی نخواهد بود و باید مجموعه‌ای از سیاست‌ها در حوزه‌های مختلف به کار گرفته شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس همچنین با اشاره به گزارشی در مورد صندوق بین المللی پول و سیاست‌های اقتصادی برای جنگ کووید ۱۹ گفت: این گزارش تاکید دارد که ویروس کرونا چالشی بزرگ برای جهان است که بیشترین تاثیر این ویروس بر اقتصاد‌های کم درآمد و نوظهور است و پیامد آن به طور محسوس در کاهش چشمگیر سرمایه گذاری در جهان نمایان خواهد شد.

وی افزود: اگر چه شیوع ویروس کرونا چالشی بزرگ برای اقتصاد‌های پیشرفته است، اما دولت‌ها در این کشور‌ها می‌وانند به آسانی افزایش شدید هزنه‌ها را تامین مالی کند، حتی اگر درآمد نیز آن‌ها کاهش یافته باشد.

راهدار اضافه کرد: بر خلاف سایر رکورد‌های اقتصادی کاهش تولید در این بحران ناشی از تقاضا نیست و از این رو سیاست‌های تحریک کننده تقاضا به یکباره اثرگذار نخواهد بود و سیاست‌های پیشنهادی بانک جهانی بر پایه سه هدف تضمین عملکرد بخش‌های اساسی، فراهم آوردن منابع کافی برای افراد آسیب دیده از بحران و جلوگیری از ایجاد اختلال اقتصادی بیش از حد ارائه شده است.

این فعال اقتصادی بخش خصوصی گفت: همچنین سیاست‌های مربوط به حمایت از خانوارها، مشاغل و بخش‌های مالی شامل ترکیبی از اقدامات نقدینگی و اقدامات پرداخت بدهی باشد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس با اشاره به تحلیل گزارش‌های بزرگترین موسسه مشاوره‌ای دنیا "مککنزی" ادامه داد: بر اساس این گزارش جزییات مراحل کووید ۱۹ در پنج مرحله و سه شاخص همه گیری، اقتصادی و اجتماعی پیش بینی شده است که بر اساس اطلاعات این گزارش‌ها کشور ما در بحران ویروس کرونا در مرحله سوم قرار دارد.

راهدار گفت: بر اساس این گزارش‌ها سناریو‌های مختلف برای تاثیر اقتصادی بحران کووید ۱۹ ارائه شده است که بر اساس این سناریو‌ها مهار ویروس کرونا و بهبودی آرام کسب و کار بیشترین رشد در سال ۲۰۲۰ متعلق به کشور چین با منفی چهار دهم درصد و کمترین میزان رشد متعلق به منطقه یورو با منفی ۴ و ۴ دهم درصد مشخص شده است.

او اضافه کرد: همچنین پیش بینی برای بازگشت به دوران قبل از بحران، بیشترین زمان بازگشت مربوط به منطقه یورو در فصل اول سال ۲۰۲۱ و کمترین زمان بازگشت دنیا مربوط به فصل دوم سال ۲۰۲۰ است.

راهدار در ادامه سناریو‌ها و پیش بینی برای برای بازگشت ب دوران قبل از بحران دیگر پیش بینی شده، میزان درصد کاش رشد GDP حقیقی و رشد تولید ناخالص داخلی جهان بر اساس هر سناریو را مطرح کرد.

او افزود: بر اساس هر یک از سناریو‌ها پیش بینی شده ارزش بازار سهام در همه بخش‌ها کاهش می‌یابد و تغییرات قابل توجهی در میزان کاهش بخش‌های مختلف وجود دارد که بیشترین آسیب به بخش‌های تجارت هواپیما و تجهیزات آن، نفت و گاز، پرواز و سفرها، بیمه‌ها و بانک‌ها و کمترین آسیب‌ها به بخش‌های خدمات مصرف کننده، خرده فروشی، تجارت حمل و نقل، فناوری پیشرته و داروسازی وارد خواهد شد.

راهدار بیان کرد: بر اساس گزارش مککنزی برنامه ریزی و مدیریت واکنش به کووید ۱۹ باید بر پایه اصولی از جمله رفع چالش‌های فوری این ویروس برای نیروی کار، برطرف کردن چالش‌های کوتاه مدت مدیریت نقدینگی و انعطاف پذیری گسترده در طول دوره شیوع ویروس با هدف رفع اثرات غیر مستقیم اقتصادی، تهیه برنامه با دید جزیی برای بازگشت سریع کسب و کارها، تصور وضعیت نرمال بعدی و تغییر و مشخص کردن محیط نظارتی و رقابتی در هر صنعت مطرح شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار