رشد ۲۲ درصدی عناوین کتاب‌های منتشره گیلان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: عناوین کتاب‌های منتشرشده پارسال ۲۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: پارسال با انتشار ۸۴۱ عنوان کتاب با شمارگان بیش از یک میلیون جلد، عناوین کتاب‌های منتشر شده در استان ۲۲درصد رشد داشته است.

او با بیان اینکه، ۸۴۱ عنوان کتاب در سال ۹۸ در گیلان منتشر شده، در حالی که این رقم در سال پیش از آن ۶۸۷ عنوان بوده است، افزود:پارسال شمارگان کتاب‌های انتشار یافته، یک میلیون و ۱۲۰ هزار نسخه بود که ۱۷۱ عنوان کتاب با شمارگان ۴۴۵ هزار نسخه به حوزه کودک و نوجوان اختصاص داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: ۷۶۰ عنوان از کتاب‌های انتشار یافته در سال ۹۸، تألیفی و ۸۱ عنوان دیگر ترجمه بوده است؛ همچنین ۶۶۸ عنوان از این کتاب‌ها، چاپ اول بوده‌اند.

فیروز فاضلی با بیان اینکه، ۱۸۷ ناشر در گیلان مجوز فعالیت دارند که از این تعداد ۶۰ ناشر پارسال فعال بودند، افزود: دفتر فعالیت ۱۴۶ ناشر در مرکز استان است و ۴۱ ناشر نیز در شهرستان‌ها فعالیت دارندو همچنین ۱۳۷ کتابفروشی نیز در سطح استان مجوز فعالیت دارند.

او با اشاره به فعالیت ۹۸۵ مؤلف (ثبت شده) در گیلان شامل ۳۹۶ مؤلف بانو و ۵۸۹ آقا، گفت: ۹۰۴ مورد تقاضای مجوز نشر پارسال در استان داشتیم که ۸۹۹ مورد از آن‌ها با موفقیت صادر شد؛ که در این بخش نیز با توجه به صدور ۵۷۵ مجوز نشر در سال ۹۷، رشد ۵۶ درصدی داشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، تعداد نمایشگاه‌های کتاب برگزار شده در سال ۹۸ را ۸۱ مورد عنوان کرد وافزود: ۱۵۸ هزار نفر از این نمایشگاه‌ها بازدید کردند که حدود نیمی از این بازدید‌ها مربوط به نمایشگاه بزرگ کتاب استان بود.

فیروز فاضلی با اشاره به اینکه، پانزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان با حضور ۴۰۰ ناشر شامل ۳۴ ناشر گیلانی در قالب ۲۰۳ غرفه و با عرضه ۷۶ هزار و پانصد عنوان کتاب با تخفیف ۳۰ درصد از ۲۶ آبان تا اول آذرماه ۹۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان در رشت برگزارشد، گفت: ۷۵ هزار نفر در مدت شش روز از این رویداد بزرگ و مهم فرهنگی بازدید کردند و میزان فروش انجام شده در این نمایشگاه، ۲۵ میلیارد ریال بوده است که مبلغ هشت میلیارد ریال آن، بن یارانه‌ای خرید کتاب در نظر گرفته شده بود که توزیع آن بین بازدیدکنندگان از سوی بانک عامل مستقر در نمایشگاه صورت گرفت.

او در ادامه، کتاب را یکی از مهمترین ابزار‌های اصلی در مقوله فرهنگ خواند و گفت: با کاربردی کردن فرهنگ مطالعه در جامعه می‌توان شاهد افزایش شور و نشاط بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان گیلان، نیازسنجی جامعه برای مطالعه را مهم دانست وتصریح کرد: تا نیازی نباشد، مطالعه معنا پیدا نمی‌کند و احساس نیاز در جامعه هدف جوانان و نوجوانان برای مطالعه حائز اهمیت است.

 

انتهای پیام / ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.