آخرین تحولات میدانی لیبی/ ضربه آنکارا به ائتلاف سعودی، امارات و مصر + تصاویر

نیرو‌های دولت وفاق ملی در جریان عملیات در شمال غرب استان «الزاویه» و شمال شرق استان «الزواره» موفق شدند جاده ساحلی «طرابلس - تونس» را به کنترل دربیاورند و یک پیروزی سرنوشت ساز را به دست بیاورند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از شمال غرب استان سرت (مناطق هم مرز با استان مصراته) خبر می‌رسد، نیرو‌های تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر (دولت طُبرق مستقر در شرق لیبی و موسوم به ارتش ملی) عملیاتی را علیه نیرو‌های دولت وفاق ملی (دولت مستقر در غرب لیبی و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) ترتیب دادند.

براساس اطلاعات به دست آمده، نیرو‌های ژنرال حفتر در گام نخست حملات را از مناطق «الوشکه و بویره الحسن» با هدف تصرف شهر «ابوقرین» علیه نیرو‌های دولت وفاق ملی در شمال غرب استان سرت انجام دادند.

نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر در جریان درگیری‌ها در این محور توانستند در مناطق «وادی زمزم و القداحیه» پیشروی کنند و خود را به ورودی شرقی شهر «ابوقرین» برسانند که نیرو‌های دولت وفاق ملی به سرعت وارد عمل شدند.

آخرین تحولات میدانی لیبی/ ضربه آنکارا به ائتلاف سعودی، امارات و مصر + تصاویر

نیرو‌های دولت وفاق ملی مستقر در منطقه با پشتیبانی نیروی هوایی با نیرو‌های حفتر درگیر شدند و پس از چند ساعت درگیری سنگین موفق شدند حملات را به طور کامل دفع کنند و از نفوذ آنان به شهر «ابوقرین» جلوگیری کردند.

شماری از نیرو‌های طرفین در جریان درگیری‌ها در این حومه شرقی شهر «ابوقرین» کشته و زخمی شدند؛ نیرو‌های دولت وفاق ملی تعدادی از خودر‌های نظامی نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر را هم در این منطقه منهدم کردند.

به گفته منابع میدانی، نیرو‌های دولت وفاق ملی مقادیری قابل توجهی از تجهیزات نظامی را در این محور به غنیمت گرفتند؛ این تجهیزات از سوی رژیم امارات به نیرو‌های ژنرال حفتر هدیه داده شده بود.

آخرین تحولات میدانی لیبی/ ضربه آنکارا به ائتلاف سعودی، امارات و مصر + تصاویر

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، در حال حاضر درگیری‌ها میان نیرو‌های دولت وفاق ملی و ژنرال حفتر در حدفاصل محور «وشکه - ابوقرین» ادامه دارد و مناطق میان طرفین دست به دست می‌شود و برخی نقاط نیز به دلیل از دو طرف خالی شده است.

نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر تلاش می‌کنند شهر ابوقرین (دروازه ورود به استان مصراته از محور شمال شرق) را به اشغال دربیاورند تا ارتباط نیرو‌های دولت وفاق ملی را از شهر «مصراته» با مناطق مرکزی و شمال غربی استان سرت از جمله فرودگاه «الجفره» قطع کنند و همچنین خود را به ۱۰۲ کیلومتری شهر مصراته (مرکز استان مصراته) برسانند.

شهر «مصراته» پس از شهر طرابلس (پایتخت) مهم‌ترین پایگاه دولت وفاق ملی در شمال غرب لیبی به شمار می‌آید؛ اگر نیرو‌های ژنرال حفتر موفق شوند شهر مصراته را به کنترل دربیاورند، ارتباط نیرو‌های دولت وفاق ملی در پایتخت با مناطق شرقی قطع می‌شود.

آخرین تحولات میدانی لیبی/ ضربه آنکارا به ائتلاف سعودی، امارات و مصر + تصاویر

نیرو‌های دولت وفاق ملی پس از دفع حملات در شمال غرب استان سرت و برای کاهش فشار‌ها بر شهر «ابوقرین»، عملیاتی را با پشتیبانی نیرو‌های ارتش ترکیه و گروهک‌های تروریستی اعزامی از خاک سوریه علیه نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر در شمال غرب استان «الزاویه» و شمال شرق استان «الزواره» در شمال غرب لیبی ترتیب دادند.

به گفته منابع میدانی، نیرو‌های دولت وفاق ملی در محور نخست حملاتی را از مناطق «الحرشه و الصابریه» در شمال غرب استان «الزاویه» علیه مواضع نیرو‌های ژنرال حفتر در شهر «صرمان» انجام دادند.

براساس اطلاعات به دست آمده، نیرو‌های دولت وفاق پس از چند ساعت درگیری سنگین در این محور، شهر «صرمان» را از تصرف نیرو‌های ژنرال حفتر خارج کردند و خود را از محور شرقی به ورودی شهر «صبراته» رساندند.

شهر مهم و راهبردی «صرمان» از محور شرقی حدود ۵۵ کیلومتر با شهر طرابلس (پایتخت لیبی) فاصله دارد و همچنین دروازه شرقی شهر «صبراته» به شمار می‌آید و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

آخرین تحولات میدانی لیبی/ ضربه آنکارا به ائتلاف سعودی، امارات و مصر + تصاویر

نیرو‌های دولت وفاق ملی در محور دوم نیز حملاتی را از منطقه «تلیل» در شمال شرق استان «الزواره» عملیاتی را با هدف به کنترل درآوردن شهر‌های «صبراته و العجیلات» آغاز کردند.

به گفته منابع میدانی، پس از درگیری‌های سنگین، نیرو‌های دولت وفاق ملی موفق شدند در محور شرقی و غربی پیشروی کنند و با عقب راندن نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر توانستند شهر «صبراته» را پاکسازی و به کنترل دربیاورند.

نیرو‌های دولت وفاق ملی در جریان درگیری‌ها در این محور مقادیری تجهیزات نظامی سبک و سنگین از جمله ۸ تانک را به غنمیت گرفتند؛ شماری از نیرو‌های ژنرال حفتر در این محور کشته و زخمی شدند.

آخرین تحولات میدانی لیبی/ ضربه آنکارا به ائتلاف سعودی، امارات و مصر + تصاویر

براساس آخرین اخبار به دست آمده، در ادامه نیز درگیری‌ها میان طرفین به محور‌های جنوب و جنوب غرب شهر «صبراته» کشیده شد و نیرو‌های دولت وفاق ملی در نهایت موفق شدند شهر «العجیلات» را به کنترل درآورند.

با سیطره نیرو‌های دولت وفاق بر شهر «العجیلات»، امنیت شهر «صبراته» از محور جنوبی به طور کامل تامین شد؛ شهر راهبردی «صبراته» از محور شرقی به شهر «طرابلس» و از محور غربی به گذرگاه مرزی راس الجدیر (کشور تونس) متصل می‌شود و تنها پالایشگاه تحت کنترل دولت وفاق ملی در شمال غرب لیبی در این شهر واقع شده و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

از جنوب شهر «زواره» و غرب منطقه «تلیل» در شمال استان «الزواره» خبر می‌رسد، نیرو‌های دولت وفاق ملی حملاتی را علیه نیرو‌های تحت فرمان ژنرال حفتر انجام دادند و توانستند شهر‌های «الجمیل، رقدالین و زلطن» را به تسلط خود دربیاورند.

آخرین تحولات میدانی لیبی/ ضربه آنکارا به ائتلاف سعودی، امارات و مصر + تصاویر

در صورتی که نیرو‌های دولت وفاق ملی بتوانند مواضع را در مناطق تازه پاکسازی شده از جمله‌های شهر‌های «صرمان و صبراته» تثبیت کنند، محاصره همرزمان خود را در شمال و شمال غرب استان زواره (مناطق ابوکماش، زواره، رقدالین، الجمیل و...) خواهند شکست و ارتباط از پایتخت با مرز‌های مشترک تونس دوباره برقرار می‌شود.

نیرو‌های دولت وفاق ملی با پاکسازی مناطق در شمال غرب استان «الزاویه» و شمال شرق استان «الزواره» موفق شدند جاده ساحلی را در امتداد استان‌های «مصراته - مرغاب - طرابلس - الزاویه - الزواره» به طول ۴۸۰ کیلومتر بازگشایی کنند و یک پیروزی راهبردی را به ثبت برسانند.

دولت وفاق ملی از سوی دولت‌های ترکیه، قطر و ایتالیا حمایت و ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیرو‌های شرق از سوی دولت فرانسه، روسیه و رژیم‌های آمریکا، سعودی، امارات و مصر پشتیبانی می‌شود و هر کدام از طرفین مدعی حاکمیت در لیبی هستند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.