رئیس اداره حفاظت محیط زیست اقلید خبر داد؛

دریاچه کافتر در اقلید آبگیری شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید گفت: ۱۰ درصد از مساحت دریاچه کافتر اقلید آبگیری شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی بخش نجاتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید اظهار کرد: با بارش‌های فراوان اخیر در این شهرستان انتظار می‌رفت دریاچه کافتر احیا شود، ولی تنها ۱۰ درصد از آن آبگیری شده است.

او افزود: چندین سال است که دریاچه آب شیرین کافتر به علت‌های مختلف خشک شده است و بارش ۵۰۰ میلیمتری سال زراعی جاری و ۱۴۸ میلیمتری چند روز گذشته درحوضه آبریز کافتر، همگان را امیدوار کرده بود که دریاچه جان تازه‌ای بگیرد، اما تنها ۱۰ درصد از آن آبگیری شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید ادامه داد: با این حال چشمه سار‌های اطراف گردنه بزن و روستای چشمه رعنا با آبدهی مناسب هم اکنون به سمت دریاچه جاری شده است که انتظار می‌رود حجم بیشتری از این دریاچه را احیا کند.

نجاتی با اشاره به اینکه رودخانه فصلی شادکام تنها رودخانه تغذیه کننده دریاچه است، تصریح کرد: مسیر رودخانه در تصرف اراضی کشاورزی قرار گرفته و سبب مسدود شدن راه انتقال آب رودخانه به سمت دریاچه شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اقلید افزود: حفر چاه‌های متعدد کشاورزی در حوضه آبریز کافتر و پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی از علت‌های دیگر خشک شدن دریاچه است.

او، راه حل احیای دریاچه کافتر را مشخص شدن مسیر رودخانه شادکام از ابتدا تا انتها و لایروبی آن، حذف خاکریز‌های ایجاد شده در مسیر رواناب‌ها به سمت دریاچه و کاهش برداشت آب از این حوضه دانست.

دریاچه کافتر جایگاهی برای جذب پرندگان مهاجر و پرورش ماهی به شمار می‌رفت و نخستین محل فرود این پرندگان مهاجر در استان فارس بود.

این دریاچه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب حجم داشت. عمیق‌ترین قسمت دریاچه دارای عمق ۵.۳ متر در وضعیت پرآبی بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار