دوئل قاتلان یمنی‌ها

افشاگری های اخیر در خصوص حضور نیروهای انگلیسی در برخی مناطق یمن، به خوبی بیانگر اقدامات همیشگی و وقیحانه لندن در حمایت از تجزیه کشورهای منطقه است.

دوئل قاتلان یمنی‌هابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سعودی ها، اماراتی ها و دیگر بازیگران متجاوزی که طی سال های اخیر به نماد کشتار و نسل کشی در یمن تبدیل شده اند، به نقطه پایان خود در این کشور نزدیک می شوند.

فرسایشی شدن جنگ یمن و عدم تحقق اهداف نظامی و سیاسی سعودی ها و اماراتی ها در یمن، کار را به جایی رسانده است که این دو کشور، هم اکنون تعامل با یکدیگر را نیز کنار گذاشته و در مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند.

اخباری که طی هفته های اخیر از یمن مخابره می شود، از یک سو نشان دهنده استمرار شکست نظامی متجاوزان سعودی و اماراتی در این کشور و از سوی دیگر، نشان دهنده اختلافات و منازعات عمیق ریاض و ابوظبی در مناطق اشغال شده است. کار به جایی رسیده است که سعودی ها و اماراتی ها، به خرید مزدوران و مهره های وابسته به یکدیگر در یمن روی آورده اند.

شبکه الجزیره گزارش داده است که به تازگی سه گردان نظامی وابسته به دولت مستعفی یمن و مورد حمایت عربستان سعودی، با دریافت پول از ابوظبی، به نیروهای شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات در جنوب یمن پیوسته اند. شبکه الجزیره در این خصوص می نویسد:

«سازمان های اماراتی مستقر در مناطق جنوب یمن، چیزی جز یک پوشش برای کار اطلاعاتی نیستند و سعی دارند با خرید وفاداری و تقسیم پول میان برخی فرماندهان نظامی با هدف تمرد آنها، بر جزایر سقطری مسلط شوند.»

اهمیت سقطری

سقطری، مجمع الجزایری راهبردی محسوب می شود که در غرب اقیانوس هند و در دهانه خلیج عدن قرار دارد. این جزایر راهبردی از آن کشور یمن بوده که تحت اشغال دولت فراری و مستعفی یمن، عربستان و امارات است. عربستان سعودی سعی در محدودسازی فعالیت و نفوذ اماراتی ها در عدن و جنوب یمن دارد.

محمد بن سلمان و مقامات سعودی درصددند نیروهای محلی یمنی را در نهادها و تاسیسات دولتی عدن ادغام کنند تا به این وسیله، دامنه نفوذ خود در عدن را گسترش دهند. با این حال اماراتی ها که خود نیز اشغالگر محسوب می شوند، در مقابل ریاض مقاومت می کنند. منازعات امارات و عربستان سعودی در یمن، تنها در فاز پنهانی ظهور و بروز ندارد.

درگیری های آشکار اخیر سعودی ها و اماراتی ها در یمن، از دید هیچ کس پنهان نمانده است؛ تنش و درگیری بین نیروهای وابسته به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن مورد حمایت عربستان و نیروهای کمربند امنیتی مورد حمایت امارات در استان الحج پس از آن که نیروهای مورد حمایت امارات به خانه یکی از مقامات یمنی مورد حمایت سعودی ها حمله کردند. 

این در حالی است که درگیری نیروهای اماراتی و سعودی از سال ۲۰۱۹، به صورت مستمر ادامه داشته است. این منازعات، با هدف سهم خواهی در یمن و تسلط بر بخشی از خاک این کشور صورت می گیرد.

تعارض بی پایان

عبدالرقیب الهدیانی، تحلیلگر یمنی، در خصوص اوضاع جاری در این کشور و منازعات ریاض و ابوظبی در عدن می گوید:

«عربستان و امارات در یک نقطه یعنی جنوب یمن باهم دچار تعارض شده اند. همین تعارض، منجر به آشفتگی اوضاع شده است. از یک سو، ریاض درصدد تثبیت نفوذ خود در جنوب یمن از طریق تجزیه شورای انتقالی جنوب و نظامیان آن است. درگیری میان مزدوران اماراتی و سعودی در عدن و مناطق اطراف آن در چارچوب رقابت دو طرف برای تقسیم نفوذ آنهاست. با این حال، به نظر نمی رسد این منازعه پایانی آسان و فوری داشته باشد!»

در دو سال اخیر، محمد بن سلمان و بن زاید و متعاقبا سران سعودی و اماراتی مذاکرات زیادی را با یکدیگر بر سر جنوب یمن صورت داده اند، اما نتیجه این مذاکرات چیزی جز شکست نبوده است. ضمن آن که پیروزی های مکرر انصارا... و نیروهای مردمی یمن، جایی را برای مانور این دو در بسیاری از نقاط یمن باقی نگذاشته است.

در این میان، عربستان سعودی به عنوان اصلی ترین بازیگر شکست خورده یمن، خسارت بیشتری را نسبت به امارات متحمل شده است. تحلیلگران منطقه معتقدند ریاض پس از این که با مشغول شدن در جبهه شمالی، جنوب و شرق یمن به ویژه حضرموت را از دست داد، به دنبال بازسازی و ترمیم خود در این منطقه است، اما چشم اندازی برای سعودی ها در این مسیر وجود ندارد.

تنفس مصنوعی لندن به ریاض

افشاگری های اخیر در خصوص حضور نیروهای انگلیسی در برخی مناطق یمن، به خوبی بیانگر اقدامات همیشگی و وقیحانه لندن در حمایت از تجزیه کشورهای منطقه است. عبود هنود قمصیت، نایب رئیس کمیته تحصن مردمی در استان «المهره» در شرق یمن فاش کرد، نیروهای انگلیسی نیز در کنار نیروهای سعودی در این استان حضور دارند.

نیروهای مردمی یمن به مایکل آرون، سفیر انگلیس در یمن هشدار داده اند که نیروهای انگلیس را از المهره خارج کند. عربستان سعوی اخیرا مقادیر زیادی خودروی نظامی و زرهی و مهمات وارد المهره کرده است.

منبع: ایران

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، امارات ، بن سلمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.