تشریح آخرین وضعیت کرونا در استان کرمان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: فعلا تصمیمی مبنی بر بازگشایی مطب های دندانپزشکی خصوصی را نداریم اما بقیه مطب ها، می توانند با رعایت شرایط استاندارد، از ابتدای این هفته بازگشایی شوند.

تشریح آخرین وضعیت مبتلایان به کرونا در استان کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان کرمان گفت: تقریبا از اوایل این هفته، در دانشگاه‌های علوم پزشکی رفسنجان، سیرجان و جیرفت آزمایشگاه‌های تشخیصی کرونا راه اندازی شده و این دانشگاه‌ها هم اکنون این توانمندی را پیدا کرده‌اند که بتوانند نمونه‌های خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

شفیعی گفت: طی روز گذشته جواب‌هایی که از این آزمایشگاه‌ها به دست ما رسیده است در مجموع از ۱۶۰ نمونه، هشت مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ تشخیص شده است .

او بیان داشت: ۶ مورد از این تست‌ها متعلق به دانشگاه علوم پزشکی کرمان، یک مورد جیرفت و یک مورد سیرجان است که از این تعداد چهار نفر مرد و چهار نفر زن بوده و از این مبتلایان چهار مورد از بیماران بستری و یک مورد مربوط به بیماران سرپایی و سه مورد بیماران کادر درمان و همچنین دو مورد از این کادر درمان کرمان، یک مورد سیرجان و یک مورد زرند است.

شفیعی تصریح کرد: روز گذشته سه مورد بهبودی و ترخیص از بیمارستان داشتیم که تا امروز به ۲۹۱ مورد رسیده در حال حاضر ۳۲ نفر بیمار قطعی به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان بستری، پنج نفر در آی‌سی‌یو و ۱۵ نفر در نقاهتگاه در حال طی دوره بهبودی هستند.

او افزود: از ابتدای اسفندماه تا امروز ۲ هزار و یک مورد محتمل بستری بیماری کروناویروس را در بیمارستان‌های استان داشتیم و یک‌هزار و ۵۶۰ نفر مراجعه سرپایی بوده که با نمونه‌گیری و آزمایش در مجموع ۳ هزارو ۷۲۱ مورد آزمایش برای تشخیص بیماری انجام شده است و ۲۹۱ نفر بهبود یافته و ۳۲ نفر در حال حاضر بستری هستند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه مردم باید علائم بیماری کرونا را جدی بگیرند افزود: انتظار داریم مردم در روز‌های اولیه که دارای علائم خفیف این بیماری هستند، بلافاصله این علائم را در سامانه سلامت ثبت و یا به مراکز ۱۶ ساعته درمانی مراجعه کنند، که این امر کمک خواهد کرد تا با ایزوله مناسب بتوان زنجیره انتقال ویروس را در خانه و به تبع آن در محیط کار و سطح جامعه قطع کرد و اگر مردم این موضوع را رعایت کنند، دیگر نگرانی درباره ازدیاد بیماران کرونایی و افزایش مبتلایان به صورت ناگهانی در جامعه نخواهیم بود.

شفیعی درباره وضعیت فعالیت مطب‌های دندانپزشکی گفت: در ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره فعالیت مراکز تشخیصی و درمانی خصوصی و دولتی که تاکنون تعطیل بوده اند، تصمیماتی گرفته شده که در این راستا مقرر شده است مطب‌های دندانپزشکی خصوصی به دلیل آنکه در این واحد‌ها از دستگاه‌های با فشار آب و هوا استفاده شده و امکان ماندگاری ویروس در فضای این مطب‌ها زیاد است، تا اطلاع ثانونی تعطیل بوده و تنها کلینیک‌های دندانپزشکی شبانه روزی و یا کلینیک‌هایی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی کار‌های اورژانسی دندان را انجام دهند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه فعلا تصمیمی مبنی بر بازگشایی مطب‌های دندانپزشکی خصوصی را نداریم اظهار کرد: بقیه مطب‌های پزشکی، می‌توانند با رعایت شرایط استاندارد، از ابتدای این هفته بازگشایی شوند که در این راستا مقرر شده است مانند سایر صنوف، بحث نظارت بر عملکرد مطب‌های پزشکی توسط همکاران دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته و به صورت مرتب از مجتمع‌ها و کلینیک‌های پزشکی بازدید صورت گرفته تا بحث رعایت مسایل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی صورت گرفته باشد.

او با تاکید بر اینکه تمام شرایط بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی مطرح شده برای صنوف، در کلینیک‌ها و مجتمع‌های پزشکی نیز باید رعایت شود اظهار کرد: پزشکان برای بازگشایی مطب‌های خود نیاز به ثبت نام اولیه و دریافت کد مجوز بازگشایی از سامانه سلامت را ندارند.

شفیعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با بازگشایی و فعالیت حضوری دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای ناپیوسته نیز گفت: چون تعداد دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی کم است، مقرر شده است که اگر امکانات برگزاری کلاس‌ها با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی بین دانشجویان وجود داشته باشد، از ابتدای اردیبهشت ماه کلاس‌های درس این مقاطع برگزار شود.

او درباره شروع مجدد کلاس‌های درس بقیه مقاطع دانشگاهی نیز گفت: تصمیم گیری نهایی درباره زمان رسمی بازگشایی دانشگاه بر عهده شورای ملی مبارزه با کرونا است، اما در هفته گذشته، دانشگاه‎ها موظف شدند پروتکل‌های بازگشایی را تدوین کنند و اینکه هر دانشگاه با چه ظرفیتی می‌تواند فعلا فعالیت خود را آغاز کنند.

شفیعی افزود: در این پروتکل باید سقف برگزاری کلاس‌های حضوری با رعایت فاصله گذاری فیزیکی مشخص و بقیه دانشجویان آن کلاس درس به صورت مجازی در کلاس حضور پیدا کنند که قرار است هر دانشگاهی این پروتکل را آماده و براساس آن و با مصوبه ستاد ملی، کلاس‌های درس را مجددا آغاز کند که در همین راستا دانشگاه‌ها باید شرایط آمادگی برای آغاز کلاس‌های درس از روز یکشنبه را داشته باشند، اما در مجموع تصمیم نهایی بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا است.

شفیعی افزود: توصیه می‌شود در وهله اول مردم از حضور در مکان‌های پرازدحام خودداری کنند، اما اگر مجبور هستند به دلایلی از منزل بیرون آیند در تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و مکان‌های پرازدحام و بسته از ماسک استفاده بکنند (هنگام استفاده از ماسک باید دست‌ها تمیز باشد)، اما در ماشین‌های شخصی و هنگام پیاده روی نیازی به استفاده از ماسک نیست.

شفیعی با تاکید بر اینکه ایپدمی کرونا تمام نشده و وضعیت کنترل کرونا پایان یافته نیست، اظهار کرد: هم اکنون در مرحله برخورد گام به گام با این اپیدمی هستیم. در گام اول و با توجه به دوره کمون این بیماری، فشار‌ها افزایش پیدا کرده بود و بحث‌های فاصله گذاری اجتماعی مطرح شده بود تا بتوانیم به مرحله ثبات زنجیره انتقال ویروس در کانون‌های پرخطر برسیم.

او با تاکید بر اینکه وضعیت به آرامی به حال قبل بر خواهد گشت ، گفت : مردم باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان دولت موضوع را رها نکرده است. همانطور که شاهد هستید هم اکنون صنوف پر خطر بسته می‌باشند که خود نشان می‌دهد هنوز اپیدمی به پایان نرسیده است و در بحث مدیریت گام به گام اپیدمی هستیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره برخی باور‌های غلط مبنی بر تاثیر استفاده از مشروبات الکلی و یا موادمخدر در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا اظهار کرد: الکل‌های ۶۰ یا ۷۰ درصد، به عنوان مواد گندزدا زمانی اثر گذار خواهند بود که مستقیم با عامل ویروس برخورد کند.

شفیعی درباره نحوه عملکرد الکل با ویروس کرونا گفت: ویروس کرونا دارای غشای بیرونی حاوی چربی است. هنگامی که الکل ۶۰ یا ۷۰ درصد به غشای بیرونی آن برخورد می‌کند، این غشای چربی را شکافته و وارد بدنه ویروس شده و آب داخل آن را جذب می‌کند که سبب از بین بردن ویروس خواهد شد بنابراین در استفاده از الکل بر روی سطوح، باید زمان دهیم تا الکل بتواند این کار را انجام دهد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بار دیگر با تاکید بر اینکه الکل‌های با درصد‌های ۶۰ یا ۷۰ برای کشتن این ویروس موثر می‌باشند افزود: هیچ یک از مشروبات الکلی دارای چنین درصدی از الکل نیستند بنابراین در مقابله این ویروس کارساز نخواهند بود ضمن آنکه باید به این نکته نیز توجه داشت که نوشیدنی‌های الکلی ابتدا وارد دستگاه گوارش شده و الکل آن از دستاه گوارش وارد کبد می‌شود و در آنجا تجزیه شده و متابولیک آزاد می‌کند که هیچ تاثیری در مقابله با ویروس نخواهد داشت.

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۸:۴۸ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام لطفا یه توضیح ام بدین که بیمار سرپایی یعنی چی ؟
یعنی تا حالا هیچ موردی بهبودی از بیماران سرپایی و اطرافیان بیمار نداشتیم و همچنین از کادر درمان ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام. من دانشجوی ارشد هستم. همکلاسیهایم گیلانی، تهرانی، شیرازی، بندرعباسی، اصفهانی هستند ودر خوابگاه ها از سرویس بهداشتی و حمام عمومی باید استفاده کنند.فاصله اجتماعی فقط در چند ساعت کلاس نیست.
آخرین اخبار