سد چم شیر گچساران امسال آبگیری می شود

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات احداث سد مخزنی چم شیر گچساران هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال آبگیری می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، عزیز فیلی معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت  : آبگیری سد چم شیر امسال برای تأمین آب بخش‌های مختلف از جمله گردشگری و کشاورزی آغاز خواهد شد.

اوروند اجرایی سد چم شیر را مطلوب اعلام کرد و افزود: برای تکمیل این طرح بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است

فیلی میزان اعتبارات این سد ملی را ۳۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است.

او اظهار داشت: فاز بعدی این سد چم شیر در قالب تولید برق در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.

فیلی حجم کل مخزن این سد را ۳/۲ میلیارد متر مکعب با مساحت ۵۱ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۴۸ کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا را ۵۹۸ متر عنوان کرد.

او با بیان اینکه این سد در هر ثانیه ۵۰۰ متر بر ثانیه آب تخلیه می‌کند ادامه داد: تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به ۵۶۰ متر خواهد رسید.

فیلی گفت: سد چم شیر دارای یک میلیون و ۱۰۰ متر مکعب حجم بدنه،۶۰۴ متر طول تاج، ۱۵۱ متر ارتفاع، ۷۵ متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.

فیلی بیان کرد: هم اکنون کار‌های اجرایی در بخش‌های بتن بدنه سد، حفاری تزریقات، تجهیزات نصب نیروگاهی و سازه‌های اصلی یعنی بخش‌های مهم پروژه در حال اجراست.

هم اکنون ۶۰۰ نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در این سد فعالیت دارند.

انجام هفت کیلومتر تونل زیرزمینی، اجرای یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب بتن بدنه، ۳۰ کیلومتر جاده دسترسی و هفت میلیون متر مکعب حفاری رو باز از مهمترین کار‌های انجام شده در این طرح است.

تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید ۲۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.

سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.

مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.