در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

اتوبوس‌های رزروی؛ طرحی بدون مجوز‌های قانونی/ حق‌السهم سفر چالش مدیران شهری با استارت‌آپ‌ها

سامانه اتوبوس رزروی بدون مجوز در تهران فعال شد، این در حالی است که شهرداری تهران نسبت به درخواست شرکت «به همراه» برای صدور مجوز اقدامی نکرد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از گذشت چند ماه از مطرح شدن پیشنهاد اجرای رزرو صندلی اتوبوس در پایتخت که با واکنش جدی شهروندان مواجه شد و در نهایت پیروز حناچی شهردار تهران در یک عقب نشینی با برکناری پیمان سنندجی مدیر عامل سابق شرکت واحد اتوبوسرانی تلاش کرد به گونه‌ای القا کند که هیچگاه با مدیرانی که نسبت به خواست شهروندان بی تفاوت هستند، مسامحه نخواهد کرد و طرح رزرو صندلی اتوبوس در پایتخت اجرا شد.

اما برکناری سنندجی از سوی شهردار تهران واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت و عده‌ای این تصمیم حناچی را مربوط به مطرح شدن اجرای رزرو صندلی اتوبوس در پایتخت نمی‌دانستند و اعلام می‌کردند تاریخ مدیریت پیمان سنندجی بر شرکت واحد اتوبوسرانی به پایان رسیده بود و بیان اجرای طرح رزرو صندلی اتوبوس بهانه ای برای برکناری او بود.


بیشتر بخوانید: مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برکنار شد 


اما با گذشت چند ماه از حواشی اجرای طرح رزرو صندلی اتوبوس در پایتخت، با شیوع ویروس کرونا و به بهانه اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند مجدد اجرای طرح اتوبوس‌های رزروی در پایتخت از زبان مدیران شهری مطرح و به گونه‌ای تلاش شد که راه اندازی این سرویس در مسیر اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و رعایت منافع عمومی شهروندان است.

اما این بار دیگر خبری از برخورد چکشی اعضای شورای شهر تهران و شهردار تهران با محمود ترفع مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی نبود، زیرا این اقدام در سایه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی برای مقابله با ویروس کرونا و کاهش بار ترافیک ناوگان حمل و نقل عمومی قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: اجرای طرح رزرو صندلی ناوگان اتوبوسرانی از روز شنبه 


بخش خصوصی در نهایت توانست طرح خود برای رزرو صندلی اتوبوس را با برنامه «به همراه» اجرا کند و از شنبه ناوگان این برنامه به شکل رسمی در معابر پایتخت به مسافرگیری اقدام کردند.

گزارش //// نداشتن مجوز اتوبوس رزروی

اما نکته قابل تأمل این است شرکت به همراه که طرح رزرو صندلی اتوبوس در پایتخت را به اجرا در آورد، هیچ گونه مجوزی برای فعالیت خود از کمیته حمل و نقل شهرداری اخذ نکرده است.

با بررسی قانون‌های موجود در حوزه حمل و نقل به قانون «بار و مسافر» برخورد می‌کنیم که در آن به صراحت آمده است که هرخط اتوبوسرانی باید مجوزهای لازم را داشته باشد و در ناوگانی که بیش از ۱۵ مسافر را به شکل دائم جا به جا می‌کند، شهرداری (شرکت واحد اتوبوسرانی) متولی آن است.

دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد تا به امروز شرکت «به همراه» (سامانه رزرو صندلی اتوبوس و مینی بوس در پایتخت)  هیچ مکاتبه‌ای برای اخذ مجوز از شهرداری تهران انجام نداده است  و نکته دیگر این است شرکت‌هایی که قصد فعالیت تقاضا محور را در حوزه حمل و نقل عمومی در پایتخت دارند، باید در مناقصه شرکت کنند و برای شرکت در مناقصه نیاز به داشتن شرایط پایه‌ دارند.

از جمله شرایط پایه برای شرکت در مناقصه این است که شرکت متقاضی باید ساختمان مشخص، چند نفر کارشناس حمل و نقل و ناوگان مورد نیاز داشته باشد و اگر این شرایط فراهم باشد شرکت می تواند در مناقصه شرکت کند.

اما چه چیزی سبب شد تا به امروز شرکت «به همراه» به دنبال مجوزهای لازم فعالیت از شهردرای تهران نباشد؟

سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور با حضور در صحن شورای شهر تهران در سخنانی بی پروا به اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهری این اخطار را داد که شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها به شکلی در حال پیشرفت هستند که اگر مدیریت شهری رو به روی آن‌ها باشد، به طور حتم شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها از آن‌ها گذر می‌کنند.


بیشتر بخوانید: شهرهای بزرگ مهد استارت‌آپ‌ها هستند/ بانک‌ها در آینده نابود می‌شوند 


مصداق گفته ستاری را می‌توان در ناوگان شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی دید که مدیریت شهری پس از مدتی توانست تنها سهم ۳ درصدی از هر سفر آن را به خود اختصاص دهد و این درصد مورد اعتراض ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز قرار گرفت که گفت: اسنپ و تپسی نمی‌توانند از زیر ساخت‌های شهر تهران استفاده کنند و عوارض آن را پرداخت نکنند.

گزارش //// نداشتن مجوز اتوبوس رزروی

اما این اظهارنظر از سوی ستاری این گونه پاسخ داده شد که اگر شهرداری از ابتدا با شرکت‌های دانش بنیان مخالفت نمی‌کرد، سهم بیشتری می‌توانست داشته باشد.

اما این تجربه مدیریت شهری در ناوگان تاکسی اینترنتی سبب شد که در طرح اجرای رزرو صندلی اتوبوس در پایتخت از ابتدا به دنبال قانون و حقوق خود باشد.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به نداشتن مجوز از کمیته حمل و نقل و ترافیک گفت: در این روز‌های کرونایی پایتخت باید از هر ظرفیت موجود برای کاهش حجم ترافیک ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنیم.

گزارش //// نداشتن مجوز اتوبوس رزروی

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نق شورای شهر تهران افزود: در بخش طرح رزرو صندلی اتوبوس باید از طریق مناقصه شرکت برنده معرفی شود و در نهایت با اخذ مجوز‌های لازم فعالیت خود را آغاز کند.

اما احمد تابنده مدیر عامل شرکت رزرو صندلی اتوبوس و مینی بوس (به همراه) در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح آخرین وضعیت اخذ مجوز‌های لازم برای فعالیت گفت: ما برای فعالیت خود به ۳ مجوز احتیاج داشتیم که برای آن‌ها اقدام کردیم.

مدیر عامل شرکت رزرو صندلی اتوبوس و مینی بوس (به همراه) افزود: برای فعالیت خود در ابتدا مجوز تاکسی اینترنتی اخذ شد و سپس برای اخذ رسانه‌های دیجیتال درخواست مجوز کردیم و باید اعلام کنم که در انتها ما نیاز به مجوز شهرداری تهران داشتیم که در ۲ سال رفت و آمد هیچ جواب مشخصی به ما داده نشد.

تابنده بیان کرد: ما در زمان معاونت اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران (پورسیدآقایی) درخواست مجوز کردیم که به دلیل مشکلات بیدود جواب درستی به ما داده نشد.

مدیر عامل شرکت رزرو صندلی اتوبوس و مینی بوس (به همراه) افزود: بر اساس قانون وزارت کشور این اختیار به ما داده شده است که اگر مجوز از سوی شهرداری تهران بنا به درخواست شما صادر نشود ما فعالیت خود را می‌توانیم انجام دهیم.

حال به نظر می‌رسد تجربه شهرداری تهران از فعالیت اسنپ و تپسی در پایتخت و جیب خالی مانده آن از سهم عوارض دریافتی موجب شده است در حوزه فعالیت ناوگان اتوبوس رزروی شکل برخورد شهرداری تهران متفاوت باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا جای تأسف داره تا کجا فاصله طبقاتی ضربه ای که این کارها به جامعه و اسلام میزنه هیچ چیز نمیزنه تا الان کم تو این چهل سال بخاطر فاصله طبقاتی ضربه خوردیم
آخرین اخبار