رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۷۶ درصد کشور در خشکسالی به سر می‌برد/رشد ۶۱ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

وظیفه گفت: بررسی‌ها از منظر ۱۰ ساله نشان می‌دهد که ۷۶ درصد کشور در خشکسالی قرار دارد.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت آب و هوای کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی جدید تا اول اردیبهشت میزان بارش در کشور نسبت به دوره بلندمدت ۶۱ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴۴ درصد بارش کشور بیش از نرمال است، افزود: استان‌های کهگیلویه و بویر احمد ۱۳ درصد و چهارمحال و بختیاری ۱۷ درصد کمتر از نرمال بارش دریافت کردند و بارش در مابقی استان‌ها نرمال و بالاتر از نرمال بوده است.

وظیفه ادامه داد: در حال حاضر اردبیل با میزان بارش ۶۳.۷ درصد کمترین و هرمزگان با ۲۱۵ درصد بیشترین میزان بارش سال آبی را به خود اختصاص داده اند.

رئیس مرکز خشکسالی میزان دما برای اردیبهشت را پیش بینی کرد و گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که دما در نیمه شمالی نیم تا یک درجه نسبت به دوره بلندمدت کمتر از نرمال، جنوب شرق نیم تا یک درجه بالاتر از نرمال و قسمت‌های جنوبی نرمال خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از منظر هواشناسی خشکسالی نداریم، بیان کرد: از لحاظ هواشناسی هیدرولوژی هنوز بخش زیادی از کشور به دلیل پایین بودن سطح آب‌های زیرزمینی در خشکسالی به سر می‌برد.

وی در پایان تصریح کرد: خشکسالی ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد که ۲۲ درصد کشور در شرایط خشکسالی بسیار شدید، ۲۴ درصد خشکسالی شدید، ۱۹ درصد خشکسالی متوسط و ۱۲ درصد خشکسالی خفیف قرار دارد و به عبارت دیگر ۷۶ درصد کشور از منظر ۱۰ ساله در خشکسالی قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: خشکسالی ، بارش باران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار