با تغذیه سالم، روزه داری سپر دفاعی سیستم ایمنی بدنتان می شود

مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: با رعایت اصول تغذیه صحیح روزه داری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

سمانه یوسفی مقدم مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: روزه داری در افراد سالم، نه تنها موجب بیماری نمی‌شود بلکه با رعایت اصول تغذیه صحیح روزه داری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

او افزود: در ایام روزه داری امسال توجه به مصرف منابع کافی پروتئین‌ها برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی و پیشگیری از کرونا اهمیت داشته و همچنین مصرف کافی منابع غذایی و ویتامین‌های A,E,D,C و منابع آهن، روی و سلنیم در عملکرد طبیعی سیستم ایمنی ضروری است.
 
با تغذیه سالم، روز داری سپر دفاعی سیستم ایمنی بدنتان می شود
مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با بیان اینکه استفاده از منابع کافی آب و مایعات به میزان حداقل ۸ لیوان در طول شبانه روز مورد تأکید ویژه است، ادامه داد: رعایت تنوع و تعادل در رژیم غذایی و قرار دادن تمام گروه‌های غذایی در برنامه غذایی روزانه یکیاز مهمترین اصول روزه داری است.

یوسفی بیان کرد: یکی از وعده‌های غذایی مهم ایام روزه داری وعده سحر بوده و تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن در این وعده غذایی نقش مهمی در حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی بدن، ضعف و خستگی دارد.

او با اشاره به اینکه خوردن نوشابه‌های گازدار، شربت‌های خیلی شیرین و چای پررنگ هم منجر به تشنگی می‌شود و هم خشکی دهان و گلو را در طول روز به دنبال دارد، تصریح کرد: مصرف سبزی‌هایی که آب بیشتری دارند مانند کاهو، خیار و گوجه فرنگی می‌تواند از تشنگی در طول روز و کم آبی پیشگیری کند.

مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه تاکید کرد: غذا‌های پر پروتئین بدون مصرف غلات مانند؛ انواع کباب، جوجه، ماهی و غذا‌های خشک و پر روغن مانند کتلت و کوکو که در روغن فراوان سرخ می‌شود یا سوسیس، کالباس، کله پاچه، پیتزا و غذا‌های چرب و سرخ شده، پر ادویه و پرنمک موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز شده و بویژه در شرایط فعلی که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم بهتر است در وعده سحر مصرف نشود.
 
با تغذیه سالم، روز داری سپر دفاعی سیستم ایمنی بدنتان می شود

یوسفی اظهار کرد: به طور کلی غذا‌های ساده مانند انواع پلو‌های مخلوط و پلوخورش یا غذا‌های سبک‌تر شبیه وعده صبحانه برای افرادی که فعالیت کمی دارند به همراه گروه سبزی‌ها در وعده سحر پیشنهاد می‌شود.

او با بیان اینکه وعده غذایی مهم دیگر افطار است، افزود: در این وعده ضمن پرهیز از پرخوری، از غذا‌های سبک و در عین حال پر انرژی استفاده شود.

مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ادامه داد: در وعده افطار نیاز به یک منبع انرژی به شکل قند ساده داریم که کاهش قندخون در ساعات روزه داری را جبران کند به طور مثال یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ یا شیرکم چرب گرم همراه با خرما و یا عسل بسیار مناسب است.

یوسفی بیان کرد: استفاده از غذا‌های سبک مانند فرنی، سوپ‌های ساده، آش‌های کم حبوبات و حلیم‌های کم چرب و یا نون پنیر و سبزی، تخم مرغ آبپز، کره و عسل غذا‌های مناسبی برای وعده افطار هستند.
 
با تغذیه سالم، روز داری سپر دفاعی سیستم ایمنی بدنتان می شود
او تصریح کرد: افراط در مصرف مواد پرچرب و خیلی شیرین مانند انواع حلواها، زولبیا و بامیه، شله زرد و شربت‌های خیلی شیرین نه تنها منجر به دریافت اضافه انرژی و چاقی میشود بلکه باعث بی بهره شدن بدن از فواید روزه شده و سیستم ایمنی بدن را به شدت ضعیف می‌کند.

یوسفی بیان کرد: با توجه به نیاز بدن به منابع انرژی و پروتئین و مایعات خصوصا در شرایط کنونی وعده شام حدود یک ساعت بعد از افطار میتواند مفید باشد، مصرف منابع پروتئین به شکل کوکو و کتلت کم روغن، گوشت ها، مرغ یا ماهی به همراه غلات سبوس دار همراه سبزی و سالاد مفید است.

او تصریح کرد: برای جبران آب بدن می‌توان به جای مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند انواع نوشابه‌های گازدار، ماءالشعیر، آب میوه‌های صنعتی و انواع شربت‌های شیرین، از آب آشامیدنی سالم، دوغ‌های کم نمک، عرقیات و دمنوش‌های سنتی، انواع تخم‌های شربتی کم شیرین خانگی و آب میوه‌ها و سبزی‌های خانگی بهره برد.

افراد بیمار، سالمندان، زنان باردار و شیرده و افراد دچار نقص سیستم ایمنی باید قبل از اقدام به روزه داری با پزشک خود مشورت کنند.
 
انتهای پیام//ا.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.