استاندار خراسان جنوبی:

ریل گذاری «جهش تولید» متناسب با مزیت‌های نسبی خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی گفت:ریل گذاری «جهش تولید» متناسب با مزیت‌های نسبی استان از پارسال آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  معتمدیان استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به عنوان جهش تولید، گفت: ریل گذاری جهش تولید در خراسان جنوبی از پارسال آغاز شد و هدف گذاری‌های لازم متناسب با مزیت‌های نسبی استان انجام گرفت.

او افزود: احداث هزار هکتار گلخانه در سطح استان از جمله برنامه‌هایی بود که با توجه به اقلیم منطقه و ضرورت مدیریت منابع آبی، هدف گذاری شد که با اجرای آن ۲۸۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان تولید می‌شود و علاوه بر ایجاد ۸ هزار شغل، ۵۰۰ میلیون دلار برای استان ارزآوری خواهد داشت.

معتمدیان ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده، خراسان جنوبی ظرفیت ایجاد بیش از ۸ هزار هکتار گلخانه را داراست که شاید بسیاری از مردم از این مزیت مطلع نباشند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: در حوزه تامین انرژی، با توجه به اقلیم منطقه و ۳۱۰ روزِ آفتابی در سال، شرایط بسیار مناسبی برای تولید انرژی از طریق پنل‌های خورشیدی وجود دارد که با اجرای این طرح علاوه بر تولید ۵۰ هزار مگاوات برق، حداقل یک میلیون تومان در ماه برای خانوار‌های کم درآمد روستایی درآمدزایی داشته و مهاجرت معکوس به روستا‌ها شتاب خواهد گرفت.

او تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید ظرفیت‌های استان را شناسایی کرده از این فرصت بهره ببرند.

معتمدیان گفت: در بخش احداث هزار هکتار گلخانه ، اقلیم شرق استان با شمال و غرب آن متفاوت است و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در طراحی سازه‌های گلخانه‌ای که برای هر منطقه متفاوت است، اقدام کنند.

استاندار خراسان جنوبی، محصولات استراتژیکی همچون زرشک و عناب را از دیگر مزیت‌های منحصر به فرد منطقه برشمرد و افزود: محصول زرشک در برخی از نقاط دنیا ناشناخته است و علیرغم پتانسیل بالایی که خراسان جنوبی در تولید آن دارد، هنوز نتوانسته ایم این محصول را در سطح بین‌المللی معرفی کنیم؛ بنابراین شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در معرفی محصولات استراتژیک استان نقش بسزایی ایفا کنند.

او اظهار کرد: احیای صنعت ابریشم و نوغانداری استان، تولید محصولات با کیفیت و متنوع صنایع دستی، طرح هاب منطقه‌ای شتر که در پی آن بزرگ‌ترین آزمایشگاه دامپزشکی شرق کشور در استان احداث و همچنین بزرگترین مزرعه خارشتر افتتاح خواهد شد و سایر طرح‌های توسعه محور، زمینه‌های بکری هستند که ضرورت دارد شرکت‌های دانش بنیان بر روی این موارد مطالعه کرده ظرفیت‌های شغلیِ مغفول و ناشناخته را شناسایی کنند.

استاندار افزود: امسال، تثبیت مشاغل در استان از اولویت‌ها است و در همین جهت از شرکت‌های دانش بنیان حمایت خواهیم کرد.

او بیان کرد: باید با تشکیل کمیته‌ای تخصصی در پارک علم و فناوری و با عضویت دستگاه‌های مرتبط اجرایی، مشکلات به صورت کارشناسی بررسی شود تا تصمیم گیری‌ها اجرایی و عملیاتی دنبال شود.

در ابتدای جلسه گزارش عملکرد فعالیت‌ها و راهبرد‌های پارک علم و فناوری استان ارائه و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مشکلات خود را به تفصیل با استاندار خراسان جنوبی در میان گذاشتند.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.