ثبت ملی ۵۹ اثر تاریخی و طبیعی یزد در سال گذشته

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: سال گذشته تعداد ۵۹ اثر تاریخی و طبیعی یزد به ثبت ملی رسید و تعداد آثار ثبتی استان به هزار و ۸۵۷ مورد افزایش یافت.

ثبت ملی ۵۹ اثر تاریخی و طبیعی یزد در سال گذشته

علی اصغر صمدیانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: در سال گذشته تعداد ۵۹ اثر تاریخی و طبیعی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و تعداد آثار ثبت شده استان به هزار و ۸۵۷ مورد افزایش یافت.

او افزود: از ۵۹ اثر ثبت شده در سال گذشته ۳۶ اثر غیر منقول، شش اثر منقول، ۱۲ اثر ناملموس، پنج اثر طبیعی و چهار مورد آن حریم آثار ثبتی بوده است.

صمدیانی با اشاره به شناسایی ۱۵۳ اثر و مستند سازی ۱۴۶ اثر جدید اظهار داشت: تعداد ۵۰ پرونده آماده و به منظور پیشنهاد برای ثبت به سازمان مرکزی ارسال شده و در نوبت ثبت است و تعداد شش پرونده ثبت حریم نیز تهیه و ارسال شده که در نوبت بررسی قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با بیان اینکه در سال گذشته دو موزه‌ی جدید خانه فرخی یزدی و موزه تاریخ بهاباد به موزه‌های استان اضافه شده است، افزود: در حال حاضر تعداد موزه‌های استان یزد به ۳۲ موزه فعال شامل پنج موزه خصوصی، ۱۴ موزه وابسته به سایر ارگان‌های دولتی و ۱۳ موزه تحت نظارت اداره میراث فرهنگی افزایش یافت.

او از رشد ۱۴ درصدی بازدیدکنندگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی در سال ۹۸ خبر داد و گفت: در سال گذشته تعداد ۵۹۷ هزار و ۵۷۳ نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد بازدید کردند.

صمدیانی ادامه داد: در مدت زمان یکساله ۹۸ چهار مجوز مجموعه داری و سه مجوز تاسیس موزه تمدید شده است و همچنین دو موزه مرمت و چهار نمایشگاه تخصصی با محتوای موزه برگزار شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد افزود: در سال ۱۳۹۸ دو هزار و ۵۰۰ سی تاریخی ساماندهی و مستندسازی شده، ۴۵۰ شی فرهنگی و ۴۰۹ بنا، محوطه و بافت تاریخی در این مدت مرمت شده است.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار